Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-09-23, 18:04
  #49
Medlem
killawifes avatar
Jag bär alltid hjälm, jacka, byxor, handskar och skor avsedda för mc-bruk. Sen varierar det stort vad jag använder, ibland skinn, ibland gore-tex, ibland ryggplatta, ibland inte, ibland mc-boots ibland låga skor avsedda för mc-körning.

Men detta är ju nåt man får avgöra själv, anser jag. Vill man köra i 200 utan hjälm och skyddskläder så kan man väl få göra det. Så länge man bara skadar sig själv så borde inte andra lägga sig i. Det är ju urbota dumt men det är det mycket som är.
Citera
2016-10-03, 22:06
  #50
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Ni som kör med fullt skydd; hur ofta kör ni? 1 gång i veckan om det är bra väder?

Att snöra på sig skinnställ med tillhörande skit för att dra ner till affären/jobbet kommer ju aldrig hända. Även om jag känner mig lite dum för att aldrig använda ordentliga skydd så tycker jag ändå att man nästan kan skita att ta MC:n kortare sträckor om det ska ta 15 min att ta på sig alla kläder först som ändå inte sitter särskilt bekvämt.

Beror ju såklart på hur man använder MCn och vad jag har sett kör 97% endast under perfekta MC-förhållanden. Så då kanske man kan lägga lite tid på kläderna den enstaka gången man kör i juli.

Efter att ha sett hur folk ser ut efter att ha halkat på rullgrus i någon kurva så är det fullt ställ varje gång. Att bli skinnflådd från knä till axel är nog inte värt att det är skönt att köra i jeans och t-shirt.
Citera
2016-10-05, 09:49
  #51
Avstängd
Tammers avatar
Man borde väl ha det, men...
På nåt sätt blir det lite för omständligt. Det har för min del att göra med riskbedömning. Ska jag åka till affären och köpa lite chips skiter jag i utrustning, samma om jag bara ska cruisa runt i byn lite. Ska man ge sig ut och åka några timmar är det dock bra med utrustning, även om man ofta ser folk på speciellt customhojar som åker långt i sandaler och t-shirt.
Citera
2016-10-06, 15:58
  #52
Medlem
Servigins avatar
Har åkt tre gånger med endast hjälm och platta, total 5 kilometer. Annars är det hela kitet med riktiga stövlar och Lindstrands allvädersställ som gäller, även när jag ska till träningen en kvart bort. Jag åker aldrig utan hjälm och ryggplatta. Sen har man ju alltid skor på sig så kan lika gärna ta stövlarna. Jacka vill man ju ha, då kan jag lika gärna ta mc-jackan. Handskarna tar man på sig på vägen ut så det tar ingen extra tid. Plötsligt är det bara byxorna kvar och då är det värt 20 extra sekunder för att få komplett skydd.

Problemet är väl om man ska åka en kort sträcka för att sedan utföra någon aktivitet på sommaren men hittills har jag löst det med ryggsäck med ombyte. Nästa sommar blir det nog kevlar + skyddsväst + tröja för småkörning i staden i gassande sol och riktigt skinnställ för aktiv åkning.
Citera
2016-10-07, 02:07
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Dålig på skydd för jag kör "bara" trimmad moped men hjälm, heltäckande kläder, arbetsskor och rejäla handskar är minimum.

Typ... https://youtu.be/SlQy_ikVtbU?t=132


Nu vet jag inte om du menar att ''DooD'' skulle haft mer kläder på sig, men att fara in i en stolpe med huvudet först i 100-120kmh skulle nog inte lite bättre handskar och en jacka göra stor skillnad. Synd på en bra talang dock!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback