Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-25, 01:54
  #1
Medlem
SirSwagAlots avatar
Lerums Vårdcentral har nått botten skiktet av Svensk vård av det jag läst, de har missat ett flertal sjukdoms fall samt annat.

Går inte att få tider på vård centralen.
http://www.lerumstidning.se/2016/01/...s-vardcentral/
(Det finns ett flertal till sidor där folk påpekat detta.)

Missade Hodgkins Lymfom efter ett ett flertal besök under ett halvår:
http://www.lerumstidning.se/2016/08/...k-ingen-hjalp/

Missade blodproppar i benen;
http://www.lerumstidning.se/2016/07/...fter-vardmiss/

Dessa 2 missar var inte långt mellan varandra, kan det då vara samma läkare?

Är detta en dålig vårdcentral eller är det så här de flesta vårdcentraler ser ut i dagsläget?

Hur tycker ni denna vårdcentral har fungerat?
(om ni varit där eller utifrån fakta ni läst)
Citera
2016-08-25, 02:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirSwagAlot
Lerums Vårdcentral har nått botten skiktet av Svensk vård av det jag läst, de har missat ett flertal sjukdoms fall samt annat.

Går inte att få tider på vård centralen.
http://www.lerumstidning.se/2016/01/...s-vardcentral/
(Det finns ett flertal till sidor där folk påpekat detta.)

Missade Hodgkins Lymfom efter ett ett flertal besök under ett halvår:
http://www.lerumstidning.se/2016/08/...k-ingen-hjalp/

Missade blodproppar i benen;
http://www.lerumstidning.se/2016/07/...fter-vardmiss/

Dessa 2 missar var inte långt mellan varandra, kan det då vara samma läkare?

Är detta en dålig vårdcentral eller är det så här de flesta vårdcentraler ser ut i dagsläget?

Hur tycker ni denna vårdcentral har fungerat?
(om ni varit där eller utifrån fakta ni läst)


Till min vårdcentral, där jag bor i Göteborg, är det totalt omöjligt att få en tid. Då ska man nästan vara dödssjuk och inte ens då får man tid utan rådet att åka till akuten.
Men konstigt nog så sitter det tjockt med "osvenska" personer i väntrummet hela dagarna. Har sett detta då jag trilskades en hel vecka med att varje dag gå dit och försöka beställa tid i receptionen.
Vi svenskar i området har diskuterat detta många gånger, hur det kan komma sig.

Man måste ringa kl 8.00 på morgonen för att beställa tid. Detta har jag gjort, PRICK KL 8.00 fem dagar i veckan i ett par veckors tid, där får man sen lämna sitt nummer och så blir man uppringd. Det samtalet kommer ofta kl 15-15.30 och då är ju dagens tider slut och man kan inte beställa annat än dagens tider.
EN gång fick jag en tid om 3 veckor när jag hade en urinvägsinfektion, så jäkla onödigt att behöva låta mig gå så länge. De kunde gett mig en tid till sköterskan som kunde tagit ett urinprov och sen kunde läkaren skrivit ut medicin direkt, istället för att låta mig gå sjukskriven i dessa 3 veckorna då jag inte kunde gå utanför dörren på grund av besvären.
Citera
2016-08-25, 02:19
  #3
Medlem
Strychnos avatar
App app app... detta är inte en medicinsk tråd, men missförhållande i vården passar fint i forumet: Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet.

Medicin och hälsa --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera
2016-08-25, 02:45
  #4
Medlem
SirSwagAlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Till min vårdcentral, där jag bor i Göteborg, är det totalt omöjligt att få en tid. Då ska man nästan vara dödssjuk och inte ens då får man tid utan rådet att åka till akuten.
Men konstigt nog så sitter det tjockt med "osvenska" personer i väntrummet hela dagarna. Har sett detta då jag trilskades en hel vecka med att varje dag gå dit och försöka beställa tid i receptionen.
Vi svenskar i området har diskuterat detta många gånger, hur det kan komma sig.

Man måste ringa kl 8.00 på morgonen för att beställa tid. Detta har jag gjort, PRICK KL 8.00 fem dagar i veckan i ett par veckors tid, där får man sen lämna sitt nummer och så blir man uppringd. Det samtalet kommer ofta kl 15-15.30 och då är ju dagens tider slut och man kan inte beställa annat än dagens tider.
EN gång fick jag en tid om 3 veckor när jag hade en urinvägsinfektion, så jäkla onödigt att behöva låta mig gå så länge. De kunde gett mig en tid till sköterskan som kunde tagit ett urinprov och sen kunde läkaren skrivit ut medicin direkt, istället för att låta mig gå sjukskriven i dessa 3 veckorna då jag inte kunde gå utanför dörren på grund av besvären.
Ja detta har även jag varit med om ett flertal gånger.

Mest påtagligt är det på akuten i Göteborg där hela släkten kan sitta med dem.
Citera
2016-09-03, 23:11
  #5
Avstängd
TB12Ps avatar
Och missade cellprover,vilket sker i omgångar på vissa sjukhus.Är det ett nytt fenomen? Lokala fenomen?
Citera
2016-09-30, 03:55
  #6
Medlem
SirSwagAlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
Och missade cellprover,vilket sker i omgångar på vissa sjukhus.Är det ett nytt fenomen? Lokala fenomen?
Får hoppas att det är lokalt fenomen men tyvär har detta skett på andra platser.

De missade även att undersöka borrelia på en person så att han gick med detta och istället blev inlagd på öppen psyk.
Sedan gjorde de ett blodprov och ett lumbar prov på annan vårdcentral.
Citera
2018-06-23, 04:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirSwagAlot
Lerums Vårdcentral har nått botten skiktet av Svensk vård av det jag läst, de har missat ett flertal sjukdoms fall samt annat.

Går inte att få tider på vård centralen.
http://www.lerumstidning.se/2016/01/...s-vardcentral/
(Det finns ett flertal till sidor där folk påpekat detta.)

Missade Hodgkins Lymfom efter ett ett flertal besök under ett halvår:
http://www.lerumstidning.se/2016/08/...k-ingen-hjalp/

Missade blodproppar i benen;
http://www.lerumstidning.se/2016/07/...fter-vardmiss/

Dessa 2 missar var inte långt mellan varandra, kan det då vara samma läkare?

Är detta en dålig vårdcentral eller är det så här de flesta vårdcentraler ser ut i dagsläget?

Hur tycker ni denna vårdcentral har fungerat?
(om ni varit där eller utifrån fakta ni läst)

Av egen erfarenhet så tror jag personligen att det är så här det ser ut överlag på sveriges vårdcentraler. Riktigt illa.
Citera
2018-07-12, 19:55
  #8
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Av egen erfarenhet så tror jag personligen att det är så här det ser ut överlag på sveriges vårdcentraler. Riktigt illa.
Jag har god insyn på flera vårdcentraler i Göteborgsområdet genom mitt jobb och jag kan bara säga att det är i princip lika illa överallt. Visst finns det enstaka som funkar relativt bra och andra som är fullständigt katastrofala. Men de som är bra idag kan ha rasat samman totalt om ett halvår.

Vad grundar detta sig i då?:
Jo, vårdcentralerna har dels svårt att rekrytera både läkare och sjuksköterskor vilket gör att många ligger minus i sin bemanning. Den personal som jobbar där hinner inte med helt enkelt och det är tight från början.

Sen så är det så att många av de som jobbar på VC:na tröttnar. Det är ju jävligt tröttsamt att stressa röven av sig, bli utskälld flera gånger om dagen för att det t ex inte finns tider osv. Dessa slutar helt enkelt och går till andra jobb.

I grund och botten så är det ju politikerna som fördelar resurserna i samhället och det är de som är ansvariga. Sen så har vi faktiskt, om nu någon missat det, haft en extrem invandring och många av dessa grupper är extremt vårdkrävande och mycket tid och tandagnisslan går åt till att försöka avstyra dessa även om en hel del lyckas uppta tider. Sen finns det tyvärr gott om idioter som söker dagen efter för att de har ont i halsen Förkylda.

Som vi alla vet, så går det ju extremt mycket skattepengar till socialbidrag för invällare, poliser och rättsväsende behöver också stora resurser p g a invällningen. Det finns helt enkelt inte pengar. Även om nu Sverigedemokraterna mot förmodan skulle komma till makten så tar det flera decennier att rätta till det idioterna innan ställt till med.

Men helt galet är det. Tanken med vårdcentralerna är ju att de ska ta hand om sina listade patienter så att dessa inte lastar ner akuten. Många söker sig ju till akuten för att de inte kan få tid på sin VC, vilket är helt galet. Man ska inte sitta akuten för nageltrång, UVI mm utan detta ska egentligen VC:n ta hand om. Sen så ska man ju inte behöva hänvisas till kvällsjourcentralerna när man ringer in kl 08 för att det inte finns tider.

Felbehandlingar som sker sker ofta p g a stress och tidsbrist. Ett klassiskt läkarbesök har en tid på 15 minuter, i vissa fall 30 minuter. På denna tid skall doktorn, undersöka, ställa diagnos, skriva remiss, dokumentera i journalsystemet, ordinera prover. Ja, ni fattar ju själva att det nästan är omänskligt. Och så undrar folk varför personalen flyr vården. Ett annat exempel är inkommande samtal, ni vet när ni ringer in på morgonen och (förhoppningsvis) får en tid då de ska ringa tillbaka. Den tiden sjuksköterskan har på sig är sju minuter. På dessa sju minuter så ska hon hinna ta anamnes, bedöma åtgärd, eventuellt boka tid till dig i datorn, dokumentera samtalet. Ibland går det men ofta så tar det längre tid.

Så fundera nu på vad ni ska rösta på till hösten, och lita inte på tomma ord.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback