Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-25, 01:42
  #1
Medlem
Parongatans avatar
På onsdagen invigs konstverket Du gamla, du fria i Vasaparken. Men den håglösa flaggstången har redan ifrågasatts. - Det är mäktigt att så många tittar, fotar och undrar, säger konstnären Mattias Norström.

Svenska flaggan väcker känslor. Så har det alltid varit. Det har dock inte avskräckt konstnären Mattias Norström från att kröka en flaggstång och låta den svenska flaggan hänga upp-och-ned i toppen. Eller sloka, snarare.

- Det är ett väldigt direkt verk och jag förstår om folk reagerar. Jag är uppväxt i Dalarna bland flaggor och flaggstänger men för mig är det här ett poetiskt snarare än politiskt konstverk, även om det såklart finns en politisk laddning också, säger Mattias Norström som egentligen inte vill förklara sin idé utan hellre låta folk dra sina egna slutsatser.


http://www.gp.se/n%C3%B6je/nytt-kons...arna-1.3721527
Citera
2016-08-25, 02:33
  #2
Medlem
Detta representerar det alla vet händer med landet men ingen vill acceptera att det är resultatet av den politik de röstat för.

Bra konstverk
Citera
2016-08-25, 02:45
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Givetvis har karln gjort detta i ett ont syfte att förnedra nationen Sverige och ett sätt att vilja skända flaggan.
Helt i enighet med vad alla vänsterflummare och tokliberaler vill.
Deras mål är ju att sudda ut nationsgränser, så det passar väl bra då att visa sitt hat mot nationen.

Hans Facebook -> https://www.facebook.com/mattias.norstrom.5
Sidor han bl.a gillar -> Rättviseförmedlingen samt Refugee Skateboard School
__________________
Senast redigerad av SilentVictory 2016-08-25 kl. 02:47.
Citera
2016-08-25, 03:03
  #4
Medlem
Ja inte var det något snyggt "konstverk" precis.
Jag förväntade mig en böjd traditionsenlig stång, men det där ser ju ut som skräp.
Citera
2016-08-25, 03:04
  #5
Medlem
Tycker att konstverket är riktigt grymt och speglar det jag känner inom mig riktigt väl.
Citera
2016-08-25, 03:14
  #6
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Tycker att konstverket är riktigt grymt och speglar det jag känner inom mig riktigt väl.

Samma här Jag påminns om hur många femtekolonnare där ute som förtjänar att suddas ut. Dagen det sker kommer att vara höjden av fröken Norströms konstverk. Mitt bidrag till hans gränslösa värld kommer att vara det gränslösa våldet jag utövar när jag sätter deras fula trynen på pålar till allmänn beskådan.
__________________
Senast redigerad av midvintermorker 2016-08-25 kl. 03:21.
Citera
2016-08-26, 09:49
  #7
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Tycker att konstverket är riktigt grymt och speglar det jag känner inom mig riktigt väl.
Håller med. Det väcker många relevanta känslor och tankar. Bra konstverk.
Citera
2016-08-26, 15:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Håller med. Det väcker många relevanta känslor och tankar. Bra konstverk.

Jag gillade verkligen hon på nyheterna som var sist i intervjun. Hon tyckte att det upprörde men att det var bra. Det lät lite oväntat, men jag fick känslan av att hon delade våra tankar.
Citera
2016-08-26, 15:39
  #9
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Detta representerar det alla vet händer med landet men ingen vill acceptera att det är resultatet av den politik de röstat för.

Bra konstverk

Instämmer. det som förvånade mig när jag hörde intervjuer i lokalradion av random folk i parken var hur de tolkade det.

Några var förbannade över att flaggan skändades...

Några tyckte det var bra som en symbol mot nationalismen...

Vad konstnären själv vill säga vill han inte uppge, men är man konstnär och inte heter Wilks eller Park kan man ju ana...

Själv tolkar jag den som en symbol för ett samhälle på dekis, till stor del pga massinvällning, identitetsvänster, tokliberalism, miljöfascister och feminazister.
Citera
2016-08-26, 18:24
  #10
Medlem
Keonets avatar
Finns det inga uppgifter på vad "konstverket" som på ett bra sätt skildrar en döende nation har kostat göteborgarna?

Blir inte förvånad om det rör sig om tiotusentals kronor för att en så kallad konstnär ska kapa till en billig glasfiberstång men en vanlig såg.
Göteborgs stad är ju kända för att överösa "kreativa" människor med pengar vem minns inte mannen som kvitterade ut miljoner för att komma på namnet till Gamla Ullevi.

Jag undrar även vad som var mest tidskrävande under processen med att ta fram detta skämt till konstverk tiden det tog för lacken att torka eller härdningen av glasfibern?
Citera
2016-08-27, 06:43
  #11
Medlem
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Givetvis har karln gjort detta i ett ont syfte att förnedra nationen Sverige och ett sätt att vilja skända flaggan.
Helt i enighet med vad alla vänsterflummare och tokliberaler vill.
Deras mål är ju att sudda ut nationsgränser, så det passar väl bra då att visa sitt hat mot nationen.

Hans Facebook -> https://www.facebook.com/mattias.norstrom.5
Sidor han bl.a gillar -> Rättviseförmedlingen samt Refugee Skateboard School

Vi ska skämmas för vårt land och vår flagga, därför att vänsterpartiet tycker att vi har tagit emot alldeles för få flyktingar, och därför bör betrakta konstverket och inse att vi egentligen borde ha helt öppna gränser. Först då skulle flaggstången kunna stå rakt upp igen.

Jag skulle snarare önska att alla skötsamma och kloka människor kunde stå upp, invandrare som svenskar. Och framför allt, att vara stolta över vårt land och vår flagga. Det är inte bara Mattias Norströms konstverk som är upp-och-ned, utan stora delar av debatten kring vårt land.

Och ska någon form av positiv tolkning av Norströms installation göras, så skulle användandet av våra skattemedel ifrågasättas. Att man hellre lägger största delarna av vårt krut på hjälp här i Sverige, när samma pengar skulle kunna rädda samtliga människor på flyende fot, genom FN:s försorg i deras alla läger världen över. Samma pengar.

Så om man rätar upp sig en aning, inser man snabbt att vår skam egentligen borde ligga i hur vi prioriterar, än att vi tar emot för få invandrare. Vi kan hjälpa fler än idag, om vi lägger pengarna på FN, istället för Bert Karlsson och hans asylentreprenörkollegor som blir miljardärer på våra begränsade skattemedel. Mattias Norström borde vid närmare eftertanke kanske först resa upp stången, och sedan hala flaggan på halv stång.
Citera
2017-08-29, 09:59
  #12
Medlem
Så var det dags igen, den bugande flaggstången skall resas, i Stockholm den här gången. För att ingen ska tvivla på konstnärens intentioner, kommer det att noga tillses att den bugar i riktning mot Mecka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback