Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 20:59
  #1
Medlem
Ja, dela med er av era erfarenheter, är ni snälla.
Vill lära mig mer om att driva företag utan att driva företag.
Citera
2016-08-24, 21:11
  #2
Medlem
Körde frilansfinans ett tag när jag konsultade inom IT för korta uppdrag funkade det för mig det ända är att man kanske får lägga på lite mer på fakturan till kund för att få ut den timm lön man vill ha.
Citera
2016-08-24, 21:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Körde frilansfinans ett tag när jag konsultade inom IT för korta uppdrag funkade det för mig det ända är att man kanske får lägga på lite mer på fakturan till kund för att få ut den timm lön man vill ha.

Tack för svar. Vad tycker slutkunden om det, att man lägger på mer ...?
Citera
2016-08-24, 21:35
  #4
Medlem
I mitt fall var det kunden som ville ha mig och detta var mitt krav till dom så jag kan dock inte svara på hur det är om man säljer det till en ny kund.
Citera
2016-08-25, 09:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustAnotherOfUs
Ja, dela med er av era erfarenheter, är ni snälla.
Vill lära mig mer om att driva företag utan att driva företag.
Jag har använt mig av frilansfinans.se tidigare och det fungerade bra. Jobbigt bara när man skulle köpa in något som t.ex. en ny dator. Om du ska köpa saker är det lättare med enskild firma eller AB. Sen kan du också spara lite pengar i företaget till när det går dåligt och inte ta ut allt i lön om du har EF eller AB.
Citera
2016-09-13, 11:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustAnotherOfUs
Ja, dela med er av era erfarenheter, är ni snälla.
Vill lära mig mer om att driva företag utan att driva företag.

Hej!

Egenanställningsformen är ett bra alternativ om man vill testa på en affärsidé eller vill komma igång med sin verksamhet fort.

Fördelarna är att du slipper ansöka om F-skatt vilket man normalt behöver att ha för att kunna fakturera samt du slipper en stor del av det administrativa arbetet som driva ett företag normalt innebär.

Självklart kan du göra avdrag för kostnader som dyker upp i samband med din verksamhet.

Hör gärna av dig om du har några frågor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback