Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 18:54
  #1
Medlem
Tjena!
Misstänkte att jag hade virus på min HP pavilion så gjorde en total ominstallation av Windows 10. Efter detta har den betett sig märkligt, den stänger av sig i vissa fall och i andra fall inte. Det verkar som att den oftast stänger av sig när jag har utfört någon mindre aktivitet och den har varit igång i max 10-15 minuter. Vid "hårdare" användning loggas den ut som vanligt, processorn slås av men fläkten och powerknappen fortsätter att lysa.
Har laddat ner de senaste drivrutinerna från både hp och windows, ändrat de klassiska energisparinställningarna samt ändrat lite inställningar i bios.
Vad kan detta bero på? Är det möjligt att det är ett hårdvarufel? Det fungerade ju hur bra som helst innan den första ominstallationen.
Kan även tillägga att jag har ominstallerat den två gånger och att det skedde via usb-flash.
Har säkert glömt någonting men kom gärna med lite tips!
Citera
2016-08-24, 19:50
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioapparat
Tjena!
Misstänkte att jag hade virus på min HP pavilion så gjorde en total ominstallation av Windows 10. Efter detta har den betett sig märkligt, den stänger av sig i vissa fall och i andra fall inte. Det verkar som att den oftast stänger av sig när jag har utfört någon mindre aktivitet och den har varit igång i max 10-15 minuter. Vid "hårdare" användning loggas den ut som vanligt, processorn slås av men fläkten och powerknappen fortsätter att lysa.
Har laddat ner de senaste drivrutinerna från både hp och windows, ändrat de klassiska energisparinställningarna samt ändrat lite inställningar i bios.
Vad kan detta bero på? Är det möjligt att det är ett hårdvarufel? Det fungerade ju hur bra som helst innan den första ominstallationen.
Kan även tillägga att jag har ominstallerat den två gånger och att det skedde via usb-flash.
Har säkert glömt någonting men kom gärna med lite tips!

Har du - EXAKT - samma setup nu som förut.

HP har program för värmehantering på datorn.
Citera
2016-08-25, 11:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du - EXAKT - samma setup nu som förut.

HP har program för värmehantering på datorn.

Om du menar setup i form av datorkomponenter så är det samma.

Oh! Lust att utveckla lite snabbt för en som inte riktigt förstår?
Citera
2016-08-25, 12:36
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioapparat
Om du menar setup i form av datorkomponenter så är det samma.

Oh! Lust att utveckla lite snabbt för en som inte riktigt förstår?


Jag menade totalt sett. Det kan räcka med att du har ett annat mjukvaru program än förra gången på datorn för att problem ska uppstå.

Min tanke var att du kanske inte hade installerat, denna gång, det program för fläkten/värmen som HP ofta har med på sina datorer.
Citera
2016-08-25, 12:37
  #5
Medlem
oldeubois avatar
Du kan testa att gå till energialternativ, ange hur strömbrytarna skall fungera och inaktivera "snabb start". Vet att det har skapat liknande problem för andra.
Citera
2016-08-25, 13:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag menade totalt sett. Det kan räcka med att du har ett annat mjukvaru program än förra gången på datorn för att problem ska uppstå.

Min tanke var att du kanske inte hade installerat, denna gång, det program för fläkten/värmen som HP ofta har med på sina datorer.

Alright, ska kolla upp det!

Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Du kan testa att gå till energialternativ, ange hur strömbrytarna skall fungera och inaktivera "snabb start". Vet att det har skapat liknande problem för andra.

Har mixtrat en del med det där, utan resultat dock...
Citera
2016-08-25, 16:08
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioapparat
Alright, ska kolla upp det!



Har mixtrat en del med det där, utan resultat dock...


Klicka dig hit:
Kontrollpanelen\Maskinvara och ljud\Energialternativ\Systeminställningar

På en HP dator hjälpte det att ta bort bocken vid Aktivera snabbstart.
Kolla upp den inställningen efter en uppdatering för Microsoft ställer tillbaks den.
Citera
2016-08-30, 19:21
  #8
Medlem
Jag tackar så mycket för den hjälp jag fick och kan meddela att inget av det hjälpte.

Efter mycket pill verkar det ha löst sig, detta genom:
http://support.hp.com/se-sv/product/...c03544923#AbT0

och under rubriken Problem med strömspartläget och viloläget efter uppgradering till Windows 10

YEY!
Citera
2016-08-31, 02:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioapparat
Tjena!
Misstänkte att jag hade virus på min HP pavilion så gjorde en total ominstallation av Windows 10. Efter detta har den betett sig märkligt, den stänger av sig i vissa fall och i andra fall inte. Det verkar som att den oftast stänger av sig när jag har utfört någon mindre aktivitet och den har varit igång i max 10-15 minuter. Vid "hårdare" användning loggas den ut som vanligt, processorn slås av men fläkten och powerknappen fortsätter att lysa.
Har laddat ner de senaste drivrutinerna från både hp och windows, ändrat de klassiska energisparinställningarna samt ändrat lite inställningar i bios.
Vad kan detta bero på? Är det möjligt att det är ett hårdvarufel? Det fungerade ju hur bra som helst innan den första ominstallationen.
Kan även tillägga att jag har ominstallerat den två gånger och att det skedde via usb-flash.
Har säkert glömt någonting men kom gärna med lite tips!

Prova att sett till att sparat alla oeppna filer och program, goer en sk * norsk reset *, koppla ur stromsladden, daerpaa tar du ut batteriet, daa staenger den av sig garanterat. Vaenta en stund, saett i batteriet och stroemsladden. Ibland tappar datorn * minnet * om hur energispar ska fungera och det kan ju behoeva att en den maaste laesa och ladda in parametrerarna igen.

De special tangenter som finns paa HP Pavilions baerbara laptop, har egna drivrutiner och du maaste kanska ladda hem dem separat. Det finns ocksaa programmet HP Support Assistent i din dator som kan goera detta, och det behoevs ibland om man uppgraderat till Win 10. / Lycka till !
Citera
2016-09-02, 12:34
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioapparat
Jag tackar så mycket för den hjälp jag fick och kan meddela att inget av det hjälpte.

Efter mycket pill verkar det ha löst sig, detta genom:
http://support.hp.com/se-sv/product/...c03544923#AbT0

och under rubriken Problem med strömspartläget och viloläget efter uppgradering till Windows 10

YEY!

Hmpf, Mitt tips står ju där som steg ett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback