Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-10-27, 14:29
  #25
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Nja, känner en del ryssar och polacker, t o m en pakistanie som har fått arbetsvisum som engelsklärare. Beror helt och hållet på provinsen. Vilken provins är din kille från?

Ja, så var det förr... Nya reglerna har kommit i år, typ i somras. Hört flera som inte fått sina arbetsviusm förlängda p.g.a. de inte kommer från rätt land. (Både i first tier och second tier cities).

När fick dessa ryssar, polacker och pakistanier arbetsvisum? Var det innan denna sommar? Antar väl att ute i provinser så kan de väl muta sig igenom.

Däremot ska de nya reglerna gälla hela Kina. Det kanske tar ett tag innan de har kommit ut i provinserna om det är så att de du känner har fått arbetsvisum som English teachers efter denna sommar.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2016-10-27 kl. 14:31.
Citera
2016-10-27, 14:36
  #26
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Har flera vänner som jobbat eller jobbar inom hotell branschen i Kina och 7-10/mån är ingen konstig lön att ha och på detta har dom betalt boende. En av vännerna jobbade i Beijing, men dom andra tre var i Chengdu, Xian och Xiamen.

Beror helt på vilket typ av hotelljobb. Vissa av dessa hotelljobb är i princip white monkey jobbs. Du ska stå där och vara vit i receptionen, det är din arbetsuppgift i princip. Inte alls ovanligt då att bara få rum och logi samt 4000rmb i månaden. Dessa brukar dessutom jobba på turist eller F-visum. Inte arbetsvisum dvs.

Sedan antar jag att det finns riktiga hotel manager/guest relation manager positions eller vad alla dessa typer av jobb heter för utlänningar. Men dessa typer av jobb finns framförallt på de större hotellkedjorna och där krävs det nog erfarenhet och utbildning för att landa ett jobb. Dessa typer av jobb har oftast högre lön, ja, men även högre krav.

Men jobbet som nämnts i denna tråd är förmodligen inte ett jobb på Hilton/Westins/JW Marriot/Sheraton eller dylikt hotel.
Citera
2016-10-27, 15:35
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Beror helt på vilket typ av hotelljobb. Vissa av dessa hotelljobb är i princip white monkey jobbs. Du ska stå där och vara vit i receptionen, det är din arbetsuppgift i princip. Inte alls ovanligt då att bara få rum och logi samt 4000rmb i månaden. Dessa brukar dessutom jobba på turist eller F-visum. Inte arbetsvisum dvs.

Sedan antar jag att det finns riktiga hotel manager/guest relation manager positions eller vad alla dessa typer av jobb heter för utlänningar. Men dessa typer av jobb finns framförallt på de större hotellkedjorna och där krävs det nog erfarenhet och utbildning för att landa ett jobb. Dessa typer av jobb har oftast högre lön, ja, men även högre krav.

Men jobbet som nämnts i denna tråd är förmodligen inte ett jobb på Hilton/Westins/JW Marriot/Sheraton eller dylikt hotel.

En av personerna hade erfarenhet tidigare från hotell branschen och han jobbar som manager. Dom andra har ingen tidigare erfarenhet. Personen i BJ jobbar med att sälja in hotellet hos ambassader så att dom ska övernatta där när dom har besök från ambassadlandet. Den i Xian jobbar som restaurang manager och den i Chengdu jobbar med guest relations.
Xian och Chengdu är på fina hotell men inga av dom större namnen så som Hilton/Westins/JW Marriot/Sheraton.

Så med det vill jag säga att det är fullt möjligt att få jobb på ett hotell utan erfarenhet eller utbildning inom området och jobba med något annat än att vara en white monkey och dessutom tjäna helt ok.
Citera
2016-10-27, 16:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Har flera vänner som jobbat eller jobbar inom hotell branschen i Kina och 7-10/mån är ingen konstig lön att ha och på detta har dom betalt boende. En av vännerna jobbade i Beijing, men dom andra tre var i Chengdu, Xian och Xiamen.

"normalt sett"
Citera
2016-10-27, 16:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-Lily
Tack för svar. Det är någonstans i södra delen av China, minns inte vad det hette. Det är ingen stor stad direkt om jag förstått det rätt, men det bor typ 8-10 miljoner i provinsen.

Han åker i morgon, om visumet (turistvisum) är klart då, vilket det skulle vara enligt visum-företaget. Antar att han kanske måste komma hem emellan, om han skulle få jobbet, och söka nytt visum, för arbetstillstånd, men det vet ni säkert bättre än jag. Han har inte haft något möte med arbetsgivaren via Skype, då han själv inte ville det, utan ville mötas face to face. Sen om arbetsgivaren motsatte sig Skype-möte, det vet jag faktiskt inte, då han bara sa att han själv inte ville prata via Skype. Han har varit i området förut, så det är inte helt okänt för honom.

varit i området tidigare, låter som han vet vad han sysslar med eller vet vad han ger sig in på, tycker att du inte ska oroa dig
Citera
2016-10-27, 16:45
  #30
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
En av personerna hade erfarenhet tidigare från hotell branschen och han jobbar som manager. Dom andra har ingen tidigare erfarenhet. Personen i BJ jobbar med att sälja in hotellet hos ambassader så att dom ska övernatta där när dom har besök från ambassadlandet. Den i Xian jobbar som restaurang manager och den i Chengdu jobbar med guest relations.
Xian och Chengdu är på fina hotell men inga av dom större namnen så som Hilton/Westins/JW Marriot/Sheraton.

Så med det vill jag säga att det är fullt möjligt att få jobb på ett hotell utan erfarenhet eller utbildning inom området och jobba med något annat än att vara en white monkey och dessutom tjäna helt ok.

Vad räknas som fina hotel om det inte är något av de stora namnen? Ett kinesiskt hotell av bättre kvalitet? De internationaella kedjehotellen är inte så dyra i second tier cities ju.

Guest relations i Chengdu på ett no-name kinesiskt hotell låter lite som ett white monkey gig.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2016-10-27 kl. 16:53.
Citera
2016-10-29, 13:54
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Vad räknas som fina hotel om det inte är något av de stora namnen? Ett kinesiskt hotell av bättre kvalitet? De internationaella kedjehotellen är inte så dyra i second tier cities ju.

Guest relations i Chengdu på ett no-name kinesiskt hotell låter lite som ett white monkey gig.

Vad är du ute efter? Att en vit människa inte kan arbeta på ett hotell i Kina och tjäna pengar? Något som jag uppenbarligen redan överbevisat dig att det går.

Så enbart för att man jobbar med guest relations är man en white monkey? Även om du gör precis samma jobb som en guest relations arbetare gör i, låt säga Thailand?
Citera
2016-10-31, 03:43
  #32
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Vad är du ute efter? Att en vit människa inte kan arbeta på ett hotell i Kina och tjäna pengar? Något som jag uppenbarligen redan överbevisat dig att det går.

Så enbart för att man jobbar med guest relations är man en white monkey? Även om du gör precis samma jobb som en guest relations arbetare gör i, låt säga Thailand?

Vad överbevisat mig? Jag helt medveten om att man kan arbeta på hotell på ett riktigt jobb och tjäna pengar. Jag känner själv utlänningar som jobbar på JW Marriot, Sheraton och Westins. Dessa är dock riktiga jobb och dessa personer har oftast jobbat inom hotelbranschen i andra länder.

Det du inte "överbevisade" mig med att det inte skulle handla om white monkey jobb. EN vit människa kan jobba i Kina och tjäna pengar som white monkey.

Nej, det beror helt klart på hotellet. På internationella hotell så handlar det inte om white monkey. Men på helkinesiska hotell (där din kompis arbetar) där de typ aldrig har internationella gäster så handlar det i stor utsträckning om white monkey. Varför anställa en dyr vit västerlänning när de bara har kinesiska gäster? White face... White monkey... Däremot på internationella hotell med mycket internationella gäster så kan det vara mycket välbehövt p.g.a. en rad olika orsaker.

Dessutom i Thailand så är en stor del av gästerna på hotellen från utlandet och då kan det vara bra att ha internationellt staff.

Varför blir du personligen så sur? Det är väl din kompis som arbetar på det kinesiska hotellet som vi snackar om?
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2755906

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback