Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-24, 13:46
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
I kontinenten Afrika, vilket land bör man mest undvika att åka till och varför ska man inte åka dit?

Sudan och Somalia har jag fått inprintat i mig att de länderna bör man undvika pågrund av farligt folk.

Berätta gärna om ni vill om ni är erfaren kring Afrika.
Citera
2016-08-24, 14:04
  #2
Medlem
nedboys avatar
Egypten
Libyen
Nigeria
Tchad
Burkina Faso
Uganda
Sierra Leone
Algeriet (vissa ställen funkar, men risk överallt för kidnappning)
Morocco (vissa ställen funkar, men risk överallt för kidnappning)
Kenya (Vissa ställen har blivit livsfarliga och det sprider sig)

Uganda är väl inte något toppenställe heller?

Listan är långtifrån komplett.


South Africa är ett överkriminellt samhälle och du kan vara safe eller död. Det verkar bero mest på tillfällen eller var du är någonstans. Lite som Brasilien, Honduras och diverse skitländer.

Namibia ska vara ett skönt ställe. Jag vet några som varit där och de säger att det är super. Alla är trevliga och du är fri från muslimer.
Citera
2016-08-24, 14:14
  #3
Medlem
nedboys avatar
Niger vet jag inte hur farligt det är? Dock så är det ju i princip omöjligt att leva där. De svälter ju och torkar ut så de orkar väl kanske inte bråka?


Någon som varit i Niger och kan uttala sig?

De flesta i Niger är väl muslimer, men är det en så kallad muslimsk stat?

EDIT:
Mali är väl ett rövhåls-land också? Med risk för kidnappning å skit?
__________________
Senast redigerad av nedboy 2016-08-24 kl. 14:18.
Citera
2016-08-24, 14:30
  #4
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
I kontinenten Afrika, vilket land bör man mest undvika att åka till och varför ska man inte åka dit?

Sudan och Somalia har jag fått inprintat i mig att de länderna bör man undvika pågrund av farligt folk.

Berätta gärna om ni vill om ni är erfaren kring Afrika.
Du kan åka till de flesta ställen i världen om du har en bra kontakt lokalt som kan bistå dig med allt som behövs i form av lokalkännedom, transporter, tryggt boende och eventuella säkerhetsåtgärder. Men att exempelvis, som jag blev erbjuden en gång, att bo hos en kompis i en slags "gated city", mer som en "high-security compound" utifrån bilderna jag fick se, med specialtransporter till utvalda "västerländska" köpcentran och ett fåtal turistställen lockade mig inte som familjeresemål. Ensam kanske för att se hur verkligheten ter sig för expats som kontraktarbetar i oroshärdar, men jag vill egentligen uppleva den lokala kulturen.

Därmed sagt, är du inte resvan ska du inledningvis hålla dig till den breda fåran och önskar du se lite mer udda ställen så res organiserat, inte på egen hand. Tänk på att minimera antalet värdesaker du har med dig, ta alla vaccinationer du kan behöva, hantera det faktum att kreditkort sällan tas emot utanför lyxhotellen och att bankomater är så väl osäkra som få. Skaffa visum i förväg, ta reda på ambassadernas och konsulatens adresser och inte minst öppettider innan du åker, läs på om vad hur du ska bete dig för att slippa förolämpa människor i landet samt bästa sätt att ta dig runt.

Ett tips kan vara att kolla Airbnb för boende, forutom tips om vad det är säkert att bo kan du utläsa av betygen och kommentarerarna hur säkert staden och området upplevs.

Jag skulle undvika de flesta mellan-afrikanska länderna i dagsläget och välja ställen som Marocko, Senegal, Ghana, Tanzania, Etiopien och delar av Uganda.
Citera
2016-08-24, 15:00
  #5
Medlem
danijov88s avatar
UD bidrar med väldigt mycket information kring lagar/regler lokala seder etc. Du borde ta en titt på deras hemsida, jag tror dom har en app "resklar" eller något liknande. Har du inte tagit en titt där rekommenderar jag det skarpt.
Citera
2016-09-12, 11:21
  #6
Medlem
Till Morocco kan man åka utan problem, det finns ingen risk för kidnappning alls!!!
Fattar inte hur nedboy kom på det.
Citera
2016-09-13, 00:00
  #7
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khamlia
Till Morocco kan man åka utan problem, det finns ingen risk för kidnappning alls!!!
Fattar inte hur nedboy kom på det.
Skriver under på det. Skulle gå så långt som att säga att det inte förekommer någon brottslighet alls. Alla är lyckliga och kramgoa och ler från morgon till kväll.
Citera
2016-09-18, 09:40
  #8
Medlem
Ständigt denna hysteriska rädsla för Afrika. Ingen undrar vilka länder man bör undvika i Asien, trots Syrien, Jemen, Afghanistan, Irak, delar av Filippinerna osv. Det är väl mest medias fel i slutänden och inget jag beskyller TS för. Det är bara kul att du vill till Afrika, den roligaste kontinenten tycker jag. Nåväl.

Deaths by country 2015 (I väpnade konflikter):

1) 55 000 - Syrien (Asien)
2) 36 000 - Afghanistan (Asien)
3) 22 000 - Irak (Asien)
4) 11 000 - Nigeria (Afrika)
5) 8 000 - Mexiko (Nordamerika)
6) 6 000 - Yemen (Asien)
7) 5 000 - Pakistan (Asien)
8) 4 000 - Ukraina (Europa)
9) 4 000 - Somalia (Afrika)
10 3 000 - Sydsudan (Afrika)

Kriminalitet då? Ja, det finns några städer där man helt klart ska vara på sin vakt, Dakar, Nairobi m fl. Inte värre än Centralamerika dock.

Lika enkelt som det är att undvika Irak och Syrien på en resa i Asien är det att undvika Nigeria och Sydsudan under en resa i Afrika.

Jag klipper lite inlägg från forumet Horizons unlimited:

"Hello Bikergirl,

I am a security advisor to humanitarian NGO's that work all over Africa, so would like to think I have a decent handle on what is safe and doable and where to avoid. I will actually be giving a talk on security planning for overlanders at HUBB UK next week. As Mark says, it depends where you want to go. The countries/areas to avoid at the moment are Libya, southern and eastern Algeria, eastern Mauritania, northern Mali, eastern or southern Chad, Western Sudan, all of South Sudan, Ethiopia near the Somalia border, the same with Kenya (Somalia border), Central African Republic, north-east Nigeria, eastern Democratic Republic of Congo (the Kivu areas) and Burundi. So, despite a log and rather sad list, there are still massive areas to travel through...and some of the best really."


Jag skulle lägga till Somalia och kanske något ställe till, som t ex charterorterna i arabiska Nordafrika. Brrr. Kanske inte direkt farliga, men varför åka till ett plastigt hotell med tjatiga försäljare i Tunisien när det går att åka till vildmarken i Namibia och slå upp ett tält under en otrolig stjärnhimmel. Vill man bada, tja. Finns stränder utan inkastare och annat också.

Egentligen summerar detta citat alltihopa "Are you thinking any particular part of Africa? There are several post about women's safety in Africa with opinions usually split between those who have not been who say don't go and those who have who say go." Som vanligt.

Tråden till forumet som klippen kommer ifrån: http://www.horizonsunlimited.com/hub...6-update-87916
__________________
Senast redigerad av fujian 2016-09-18 kl. 09:46.
Citera
2016-09-19, 21:11
  #9
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Skulle ni rekommendera typ Zambia, Namibia och Botswana eller är det farligt att åka dit också?

Det är södra Afrika som lockar mig mest eller Etiopien. Trevnar mig gärna mig människorna där.
Citera
2016-09-19, 21:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Skulle ni rekommendera typ Zambia, Namibia och Botswana eller är det farligt att åka dit också?

Det är södra Afrika som lockar mig mest eller Etiopien. Trevnar mig gärna mig människorna där.


Nej, det är helt ofarligt ( i så lång utsträckning ett land kan vara det). Jag har hört talas om någon enstaka rån nattetid i Windhoek, på väg hem från krogen till Cardbord Box (legendarisk turistcamp). Under normala omständigheter, dvs i nyktert tillstånd, dagtid, landsbygden... tja, det är så säkert att det nästan blir tråkigt.

Zambia är mer afrikanskt medan Namibia och Botswana hamnar mitt emellan. Zambia för Vic falls och en riktig afrikaupplevelse. Botswana för djur (fast oerhört dyrt) och Namibia för natur och djur. Ganska begränsande att åka buss etc här, att hyra bil är nog smartast.

Etiopien är en annan story. Väldigt vackert, berg och gröna dalar. Unik kultur. Tyvärr extremt mycket hassle om du reser ensam på landsbygden. Addis är en cool stad dock.
Citera
2016-09-20, 08:35
  #11
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Nej, det är helt ofarligt ( i så lång utsträckning ett land kan vara det). Jag har hört talas om någon enstaka rån nattetid i Windhoek, på väg hem från krogen till Cardbord Box (legendarisk turistcamp). Under normala omständigheter, dvs i nyktert tillstånd, dagtid, landsbygden... tja, det är så säkert att det nästan blir tråkigt.

Zambia är mer afrikanskt medan Namibia och Botswana hamnar mitt emellan. Zambia för Vic falls och en riktig afrikaupplevelse. Botswana för djur (fast oerhört dyrt) och Namibia för natur och djur. Ganska begränsande att åka buss etc här, att hyra bil är nog smartast.

Etiopien är en annan story. Väldigt vackert, berg och gröna dalar. Unik kultur. Tyvärr extremt mycket hassle om du reser ensam på landsbygden. Addis är en cool stad dock.

Finns nog mycket trevligt folk i länderna. Är fascinerad av folks livsstil där nere. Jag skulle nog må bra.
Citera
2016-10-03, 00:37
  #12
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Skulle ni rekommendera typ Zambia, Namibia och Botswana eller är det farligt att åka dit också?

Det är södra Afrika som lockar mig mest eller Etiopien. Trevnar mig gärna mig människorna där.
Jag var i Sydafrika för några år sedan. Det var rätt ballt, var både i bushen och i civilisationen i Kapstaden. De södra delarna främst Namibia och Sydafrika är väl mer ''civiliserade'' än öst och centralafrika samt delar av väst.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2755876

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback