• 1
  • 2
2016-08-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
kommer aldrig att fungera att limma eller svetsa

köp en billig nyckel på ebay eller skroten
sen flyttar du bara över nyckeln och elektroniken från din
http://www.ebay.com/itm/Folding-Remo...FUeBdp&vxp=mtr

lycka till

Tack för tipset. Det låter som en suverän ide. Synd man får vänta så länge på varorna om man köper där dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det går att laga med epoxylim, bara du vet och förstår hur man limmar, det är inte bara att kleta på lim och tro att det ska funka.
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
borde finnas något epoxy metall lim att köpa .

Okej, tack för tipset. Faktiskt aldrig hört talas om epoxylim tidigare. Fast jag kör nog på Harrys tips.

Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
svetsa och slipa med liten slip maskin hur lätt som helst

Jo, det skulle säkert gå. Fast nu har jag tyvärr inte tillgång till någon slipmaskin. Känns som att det skulle bli lite krångligare också än att bara flytta över elektroniken till en ny dosa. Tack iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Håller med Harry. Leta reda på ett nyckelämne hos kineserna eller Ebay och flytta över elektroniken. Glöm inte chipet till startspärren bara.

Hoppas det inte är krångligt att flytta över elektroniken. Verkar som att det ska vara lätt iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Går bra att köpa dessa i Sverige också om man har bråttom. Lite dyrare än ebay, men så får man grejorna snabbare också.

Ex:
http://www.xenonhuset.se/ovrigt/larmdosor/

Jo, då slipper man vänta 1 månad på grejerna typ. Blir nog att köpa från Sverige då faktiskt. Tack för länken.

Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Det är en vw nyckel eller hur? På min typ tre månader gamla nyckel så upptäckte jag idag att rörstiftet som håller fast nyckeln i fjärren hade börjat krypa ut. Tryckte tillbaka det. Verkar som att stiftet är för litet och inte får någon bra presspassning

Ja, det stämmer! Den är av usel kvalité iaf för nyckeln är inte gammal och aldrig tappat den i marken eller något.

Citat:
Ursprungligen postat av jolle11111
Gå till autoexperten eller liknande o be om något bra tvåkomponentslim!
Öppna nyckeln så du ser hur allt är uppbyggt o Tvätta bort allt fett o smuts med typ brake clean eller liknande, sen är det bara att fylla springor o allt med lim o trycka ihop o dra en tejpbit runt! Se till att inte kladda ner kretskort och sånna elgrejjer! 😊
Tips är ju att byta batteri samtidigt för du kan ju inte plocka isär nyckeln igen 😉

Tack, men jag skippar limgrejen.
Senast redigerad av Robeloto 2016-08-25 kl. 23:44.
Citera
2016-08-26, 00:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Tack för tipset. Det låter som en suverän ide. Synd man får vänta så länge på varorna om man köper där dock.

Okej, tack för tipset. Faktiskt aldrig hört talas om epoxylim tidigare. Fast jag kör nog på Harrys tips.

Jo, det skulle säkert gå. Fast nu har jag tyvärr inte tillgång till någon slipmaskin. Känns som att det skulle bli lite krångligare också än att bara flytta över elektroniken till en ny dosa. Tack iaf.

Hoppas det inte är krångligt att flytta över elektroniken. Verkar som att det ska vara lätt iaf.

Jo, då slipper man vänta 1 månad på grejerna typ. Blir nog att köpa från Sverige då faktiskt. Tack för länken.

Ja, det stämmer! Den är av usel kvalité iaf för nyckeln är inte gammal och aldrig tappat den i marken eller något.

Bäst blir det att köpa nytt
Citera
2016-08-26, 08:36
Medlem
Det borde ju isåfall gå att få tag i ett nytt rörstift till nyckeln. Dom kanske finns hos vw
Citera
2016-08-26, 10:58
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Det borde ju isåfall gå att få tag i ett nytt rörstift till nyckeln. Dom kanske finns hos vw

ser ut som om den är av
så finns inget hål att stoppa in stiften i
Citera
2016-08-26, 13:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Du kan väl använda reservnycken i en månad? För du är väl inte en dumsnål jävel som bara har en nyckel?

Det kan vara lite olika hur elektroniken sitter. Jag bytte på min bil och där var det bara att lyfta ur en liten dosa med all elektronik, det som ställde till problem var chipet som var ingjutet och fick slipas ut med en Dremel.
Citera
2016-08-26, 14:50
Medlem
Harry_s avatar
eller gör du som mig
ta ut chippet och limma fast den på tändningen
sen är det bara att kopiera nyckeln hos en vanlig låssmed för 100-150:-

Citat:
Du kan väl använda reservnycken i en månad? För du är väl inte en dumsnål jävel som bara har en nyckel?

Det kan vara lite olika hur elektroniken sitter. Jag bytte på min bil och där var det bara att lyfta ur en liten dosa med all elektronik, det som ställde till problem var chipet som var ingjutet och fick slipas ut med en Dremel.

nä sitter enkelt i dom
en liten Ampull som man pillar bort
Citera
2016-08-29, 23:59
Medlem
Citat:

Ja, har reservnyckel. Men känns dumt att vänta 1 månad och så funkar det inte ändå. Därför vill jag ha det snabbt så jag kan testa och se.

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
eller gör du som mig
ta ut chippet och limma fast den på tändningen
sen är det bara att kopiera nyckeln hos en vanlig låssmed för 100-150:-

nä sitter enkelt i dom
en liten Ampull som man pillar bort

Låssmeden kopierar inte av dessa nycklar. Har själv frågat så.
Citera
2016-11-21, 15:48
Medlem
Uppdatering:

Beställt en sådan där tom bilnyckel utan chip. Jag har försökt flytta över chippet från den gamla nyckeln. Hur jag än försökte fick jag inte ur chippet och det flög mycket plast och skit kan jag lova, för jag blev arg och slog på den med skruvmejsel. Det går inte få ut chippet om man inte har en liten såg, men då lär väl chippet gå sönder om det inte är det redan efter mitt meckande.

Dessutom undrar jag hur man får loss själva nyckeln som sitter på bilnyckeln utan chip, för den nyckeln passar inte i tändningslåset eftersom det är en (raw?)nyckel som ej har något mönster. Borde ju gå att byta och sätta på den gamla nyckeln om man nu visste hur man gjorde.
Senast redigerad av Robeloto 2016-11-21 kl. 15:56.
Citera
2016-11-21, 20:00
Medlem
P55s avatar
Citat:
Uppdatering:

Beställt en sådan där tom bilnyckel utan chip. Jag har försökt flytta över chippet från den gamla nyckeln. Hur jag än försökte fick jag inte ur chippet och det flög mycket plast och skit kan jag lova, för jag blev arg och slog på den med skruvmejsel. Det går inte få ut chippet om man inte har en liten såg, men då lär väl chippet gå sönder om det inte är det redan efter mitt meckande.

Dessutom undrar jag hur man får loss själva nyckeln som sitter på bilnyckeln utan chip, för den nyckeln passar inte i tändningslåset eftersom det är en (raw?)nyckel som ej har något mönster. Borde ju gå att byta och sätta på den gamla nyckeln om man nu visste hur man gjorde.

Det är ju inte säkert att du kan flytta över nyckelbladet utan att du måste besöka någon låssmed som kan skära till bladet åt dig.
Citera
2016-11-21, 22:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Uppdatering:

Usch då!

Tror VAG tar ungefär samma som alla andra,alltså runt 3kkr för en ny inprogrammerad nyckel?
Citera
2019-11-06, 16:07
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Det är ju inte säkert att du kan flytta över nyckelbladet utan att du måste besöka någon låssmed som kan skära till bladet åt dig.
Det är ofattbart komplicerat med dagens bilnycklar. Det vet jag, efter att ha hållit på i över en månad med att försöka laga min bilnyckel där själva nyckelbladet lossnat och försvunnit. Man kan alltså inte skaffa ett nytt ämne till bladet, fräsa ett passande spår i detta och limma/löda fast det på dosan.
Utan man måste skicka efter en ny nyckel från generalagenten, och sedan lämna in den trasiga nyckeln, den fungerande nyckeln, och hela bilen till verkstan.
Detta eftersom den gamla nyckeln måste raderas för att sedan programmeras om, den gamla trasiga nyckeln raderas och avkodas (bilens styrenhet tillåter bara två nycklar, man kan alltså inte ha fler), och bilens motorstyrenhet måste programmeras om till den nya nyckeln.
Ibland är det bra med ny teknik, men ibland är det bara för mycket...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in