Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-26, 18:54
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Haha pajas. Finländarna är våra bröder. Samma kulturella bakgrund och har samma värderingar som oss Svenskar. De arbetar och tillför något för samhället.

Araberna kommer hit med inställningen att suga ut varenda krona de får för så lite arbete som möjligt. Sen att deras värderingar är helt åt helvete är också en relevant sak.
Varför tar inte arabländerna emot sina "bröder" för? De är ju stenrika där nere och mycket närmare än att åka hit.
Kan inte någon förklara den frågan? För Finländarna flydde väll inte till mellanöstern när de flydde? De flydde till närmaste trygga land.
Du kanske inte förstår att det är anhängare till Sannfinländarna som misshandlar den svenskspråkiga minoriteten i Finland. De tycker att om man har bott i Finland i generationer ska man tala finska hela tiden, även om man ringer till sin morsa. Jag tycker att det är fel att förfölja människor för att de har ett annat modersmål än landets majoritetsbefolkning. Sverige har en lång historia av diskriminerig mot den finsktalande minoriteten i norra Sverige. De var förbjudna att tala sitt modersmål offentligt trots att de hade bott här i generationer. På Flashback är det förstås fokus på MENA och islam men här har tråden helt spårat ur.
Citera
2016-08-26, 18:57
  #122
Avstängd
Cougarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Du kanske inte förstår att det är anhängare till Sannfinländarna som misshandlar den svenskspråkiga minoriteten i Finland. De tycker att om man har bott i Finland i generationer ska man tala finska hela tiden, även om man ringer till sin morsa. Jag tycker att det är fel att förfölja människor för att de har ett annat modersmål än landets majoritetsbefolkning. Sverige har en lång historia av diskriminerig mot den finsktalande minoriteten i norra Sverige. De var förbjudna att tala sitt modersmål offentligt trots att de hade bott här i generationer. På Flashback är det förstås fokus på MENA och islam men här har tråden helt spårat ur.

Jag uppfattar ditt inlägg som något motsägelsefullt. Det du skriver är att i Finland pratar man finska och i Sverige pratar man svenska.

Vad har MENA att göra med det?
Citera
2016-08-26, 19:39
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Jag uppfattar ditt inlägg som något motsägelsefullt. Det du skriver är att i Finland pratar man finska och i Sverige pratar man svenska.

Vad har MENA att göra med det?
Ingenting alls. Det är just därför jag inte förstår varför inläggen i denna tråd handlar om MENA.
Citera
2016-08-26, 20:05
  #124
Medlem
Ördögs avatar
Finlandssvensk professor i journalistik: Inget regelrätt hot mot svenskspråkiga
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6504543
Citat:
Enligt Tom Moring, professor i kommunikation vid Svenska social- och kommunalhögskolan i Helsingfors kan man inte tala om ett regelrätt hot mot finlandssvenskarna.

– Det är klart att artikel som sådan är överdriven. Man kan inte tala om att det finns ett regelrätt hot mot svenskan i Finland. Och den här typen av mobbning på språklig bas har förekommit genom hela historien.

Kan man tala om ett växande hat?

– Det är ett växande hat i en liten hatisk population. Hatföreteelser är alltid allvarliga, men det är fortfarande ett hat som sker på marginalen.

Den finlandssvenska dagstidningen Hufvudstadsbladet tog även upp denna problematik i tidningens ledare (25.8.2016). Skribenten menar att man måste se bortom rubriker och språknyanser. ”Språkhat upplever vi väl ändå inte”, skriver Jan Erik Andelin i Hufvudstadsbladets ledare.

Jan Erik Andelin vill ändå inte förringa problemet. Utan ser resultatet i undersökningen som läs- och tänkvärt.
---
Professor Tom Moring håller med om att det finns mycket som inte är vetenskapligt hållbart.

– De fenomen som intervjuerna pekar på är till viss del intressanta, men några slutsatser kan man inte dra av undersökningen.

Tom Moring lyfter upp äldre forskning som visat att två tredjedelar av finländarna snarare förhåller sig positiva till det svenska språket, även om de inte engagerar sig i språket desto mer.
---
Enligt ett tidigare inslag på Sisuradio påstod språkforskaren och professorn Sari Pöyhönen vid Jyväskylä universitet att de negativa attityderna mot finlandssvenskar har ökat. Hon hänvisar till en rapport från Europarådet och hävdar också att medieklimatet har blivit allt mer hätskt gentemot svenskspråkiga.

Tom Moring håller med om att språkklimatet har förbistrats och att regeringen också påverkar situationen i en negativ riktning.

–Det finns aktiva politiska försök att försvaga svenskans ställning i Finland, till exempel när det gäller skolfrågan och en socialvårdsreform. Men att börja slå i larmklockor och säga att finlandssvenskarna är en utsatt grupp när man ser hur andra grupper i världen är utsatta, det är helt klart överdrivet.
Citera
2016-08-26, 20:08
  #125
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Som ni vet pågår en Arabsering av Sverige. SVT Man har tom börjat sända dagliga nyheter på arabiska. Hur kommer det vara om 10 till 20 år? Kommer vi Svenskar att bli behandlade på samma sätt som Finlandssvenskar i Helsingfors idag? Finns redan idag område där man skall undvika att vara Svensk i? T.ex Rosengård?

Se Artikel : http://www.expressen.se/geo/det-vaxa...nde-i-finland/

Lite kul att du frågar. Satt för bara någon timme sedan och hörde min finske alkis-granne på övervåningen kalla svenskar för högfärdiga under ett telefonsamtal med någon bekant. Mindervärdeskomplexet verkar sitta i finnarnas ryggrad.
__________________
Senast redigerad av fluff995 2016-08-26 kl. 20:14.
Citera
2016-08-26, 21:52
  #126
Medlem
Mycke tjafs,
Sverige hade den lilla knölen i 600år?
Ryssland i 100?år
Tror fan att de vill prata Svenska, va de ska annars prata ryska?
med tanke på att den så kallade regeringen,
gav gratis färjebiljetter så de kunde emigrera till Sverige, för det var så fattigt

Sicket östland.........................eller va de nu är, skräp eller nåt

Är lite packad, ursäka
Citera
2016-08-27, 17:43
  #127
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Då är vi tillbaka i frågan om Zlatan är svensk, vilket du i så fall inte tycker trots att han är sveriges ansikte utåt, han har i 2 år blivit utsedd till världens bästa fotbollsspelare.
Jag har öht inte diskuterat Zlatan och fattar inte vad en sportfåne som leker med bollar på heltid har med saken att göra. Jag vet inte om han är bosnier, kroat, serb, montenegrin eller makedon och bryr mig inte heller. Frågan gällde hur svenskar behandlas i invandraghetton och den besvaras av artiklarna jag länkade.
Citera
2016-08-27, 18:14
  #128
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Lite kul att du frågar. Satt för bara någon timme sedan och hörde min finske alkis-granne på övervåningen kalla svenskar för högfärdiga under ett telefonsamtal med någon bekant. Mindervärdeskomplexet verkar sitta i finnarnas ryggrad.

Tja med tanke på hur du skriver, who can blame him?
Citera
2016-08-27, 19:04
  #129
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Därför att Finlands riksdag tycker att det är ett enkelt språk att lära sig och ska förbättra förmågan att lära sig engelska. Dessutom har svenskarna genom lång historia haft ett särskilt inflyttande i landet som gjort det viktigt för finska personer att lära sig mer eller mindre att kunna tala svenska. Många finnar tycker såklart detta känns bara onödigt eftersom de flesta, särskilt i södra delen av landet aldrig talar svenska till någon, men titta t.ex. på Åland där är det många som har svenska som modersmål fast kan också finska.

Så många fel på bara några rader.

1. Svenskaundervisningen har inget att göra med att man tycker att det är ett "lätt" språk. Man läser svenska (och finska) i skolan pga att Finland har två officiella språk; finska och svenska. Detta är inskrivet i grundlagen vid nationens grundande.

2. I södra delarna av Finland finns det massvis med svenskspråkiga, hela Nyland är fullt med svenskspråkiga enklaver, och t.o.m. Helsingfors har procentuellt sätt högre antal finlandssvenskar än övriga landet.

3. Ålänningar pratar i gemen väldigt dålig eller ingen finska. Åland är enspråkigt svenskt. De behöver med andra ord inte studera någon finska i skolan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback