Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 23:22
  #1
Medlem
Alltså. Jag kan inte förstå hur detta system fungerar. Jag kan inte se det framför mig. Jag tänker framförallt på bajsandet. Är det så att astronauten måste ha rätt tryck när han bajsar för att korven ska kunna nå behållaren? Den måste ju trots allt ha en viss rörelseenergi för att kunna förflyttas genom den tyngdlösa luften till en behållare?

Eller är det helt enkelt så att astronauterna medelst händerna för bajset till en behållare?

Båda scenarierna verkar mycket osäkra och verkar betyda stor risk för missöden.

Hjälp mig reda ut detta mysterium. Jag kan inte få rätsida på det.
Citera
2016-08-23, 23:25
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Alltså. Jag kan inte förstå hur detta system fungerar. Jag kan inte se det framför mig. Jag tänker framförallt på bajsandet. Är det så att astronauten måste ha rätt tryck när han bajsar för att korven ska kunna nå behållaren? Den måste ju trots allt ha en viss rörelseenergi för att kunna förflyttas genom den tyngdlösa luften till en behållare?

Eller är det helt enkelt så att astronauterna medelst händerna för bajset till en behållare?

Båda scenarierna verkar mycket osäkra och verkar betyda stor risk för missöden.

Hjälp mig reda ut detta mysterium. Jag kan inte få rätsida på det.

Inget mysterium. Det är undertryck i rymdtoaletterna. Så, tänk dammsugare.
Citera
2016-08-23, 23:26
  #3
Medlem
SilentVictorys avatar
Trololo -> https://www.youtube.com/watch?v=C-65mBQ7s_Q - Förklarar allt.

Har själv lärt mig en hel del genom alla videos som finns från rymden.

Edit: Chris Hadfield är helt klart min favorit om du bli intresserad av att kolla in fler videos
__________________
Senast redigerad av SilentVictory 2016-08-23 kl. 23:36.
Citera
2016-08-23, 23:33
  #4
Medlem
franges avatar
Borde väl kunna vara någon form av sug i botten på "toaletten" som drar till sig korven? Alltså, om den är specialutformad så röven och rövhuden försluter runt skålen varpå det skapas ett vakuum när hålet suger till sig luften och korvarna?

Eller ännu bättre, de har bara en tratt med slang som det suger från som de för upp mot anus, likt en dammsugare?

Alternativ tre är ju att det kommer en robotarm som skrapar i sig eller griper tag om korvarna och "tar hand om det"?

Förbannat att de aldrig tog upp det här ämnet i Vetenskapens Värld när man var liten!

Citera
2016-08-23, 23:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Trololo -> https://www.youtube.com/watch?v=C-65mBQ7s_Q - Förklarar allt.

Har själv lärt mig en hel del genom alla videos som finns från rymden.

Ok, det var en bra film. Men vänta lite. Påsen som samlade upp skiten var väl förmodligen lufttät? Hur ska det kunna bildas ett sug in i påsen då?

Dessutom verkar dammsugarmetoden inte helt säker tycker jag.
Citera
2016-08-23, 23:34
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Trololo -> https://www.youtube.com/watch?v=C-65mBQ7s_Q - Förklarar allt.

Har själv lärt mig en hel del genom alla videos som finns från rymden.

Edit: Chris Hadfield är helt klart min favorit om du bli intresserad av att kolla in fler video
Vilket litet hål!
Jag skulle missa...
Citera
2016-08-23, 23:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vilket litet hål!
Jag skulle missa...

Tänk på att du inte behöver hålla balansen i rymden på samma sätt som på jorden så det kan faktiskt vara lättare att sikta där.
Citera
2016-08-23, 23:42
  #8
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ok, det var en bra film. Men vänta lite. Påsen som samlade upp skiten var väl förmodligen lufttät? Hur ska det kunna bildas ett sug in i påsen då?

Dessutom verkar dammsugarmetoden inte helt säker tycker jag.
Jag vet faktiskt inte, suget i toaletten hjälper förmodligen till att få ner bajset. Uppenbarligen fungerar det ju i alla fall eftersom metoden används trots allt.

Sen är det nog inga bekymmer att kissa heller, skulle man kissa utanför så flyter det ju bara iväg och kan sugas upp med slangen.
Citera
2016-08-24, 00:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jag vet faktiskt inte, suget i toaletten hjälper förmodligen till att få ner bajset. Uppenbarligen fungerar det ju i alla fall eftersom metoden används trots allt.

Sen är det nog inga bekymmer att kissa heller, skulle man kissa utanför så flyter det ju bara iväg och kan sugas upp med slangen.

Men borde det inte bildas någon sorts kisspöl (kissbubblor?) i 'luften' om man bara kissar rakt ut uppe i rymden?
Citera
2016-08-24, 00:47
  #10
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jo, det verkar ju fungera... om man nu tror på att människan genomfört rymdfärder.

Ja, förmodligen så har de ju löst det? Kanske finns tråd på Flashback redan, leta efter rubrik som:
HJÄLP! Är i rymden på ISS och måste bajsa. Hur gör man?
Citera
2016-08-28, 18:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Alltså. Jag kan inte förstå hur detta system fungerar. Jag kan inte se det framför mig. Jag tänker framförallt på bajsandet. Är det så att astronauten måste ha rätt tryck när han bajsar för att korven ska kunna nå behållaren? Den måste ju trots allt ha en viss rörelseenergi för att kunna förflyttas genom den tyngdlösa luften till en behållare?

Eller är det helt enkelt så att astronauterna medelst händerna för bajset till en behållare?

Båda scenarierna verkar mycket osäkra och verkar betyda stor risk för missöden.

Hjälp mig reda ut detta mysterium. Jag kan inte få rätsida på det.

Toan är vad jag förstår en som har en plastfilm som omsluter skålen. Se tex här:
http://www.pacto.se/

Tänk dig hur man drar fram plastpåsar här på Jorden, det är samma sak där, fast de "paketeras", värmeförseglas, efter avslutat besök. Tullen har samma konstruktion på sina skithus när de ska visitera knarksmugglare (fast numera skickas de väl enklast till sjukhus för ultraljud). I Rymden kan man bara dumpa dessa paket överbord om man vill, de lär frysa till stenhårda paket inom ett par timmar i Rymden.

Det ska inte behövas ett "sug" skulle jag tro, men en del rymdtoaletter har haft selar så man kan kroka fast sig på "holken" så att man inte "svävar iväg", medans man läser tidningen MAD.

I astronautdräkterna har man mest använt sig utav blöjor förstås, vet dock ej om hur man hanterar luktproblemet, antagligen så finns det ju ett aktivtkol-filter, vilket är bland de bästa filtrerna för att ta bort lukt.

Rymdstationen MIR lär visst ha haft rejäla luktproblem men det beror ju också på att det var en kraftig brand i den,
inte bara vanliga kroppsodörer utan även mögellukt mm.

Eftersom den inre ytan på en rymdkapsel vanligtvis befinner sig nära eller under daggpunkten för den aktuella inre atmosfären i rymdkapseln så bildas det gärna mögel. Människans hud släpper också ifrån sig små flagor som dessa svampar kan kalasa på.

Man har därför konstant avfuktning för att hålla en lagom relativ fuktighet.

Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Men borde det inte bildas någon sorts kisspöl (kissbubblor?) i 'luften' om man bara kissar rakt ut uppe i rymden?

Ja, det blir ju en sfärisk bubbla av kiss, om man kissar rakt ut inne i rymdkapseln och det inte är för mycket "fart" på kisset. Skulle man kissa rakt ut i den öppna rymden så fryser kisset genast till en massa små iskristaller som seglar omkring.

I den animerade serien Family Guy finns ett kul klipp om att Peter Griffin fantiserar om att vara astronaut och att onanera i rymdkapseln och att sperman bildar en "blob" som seglar omkring.

Överhuvudtaget är det inget vidare praktiskt att försöka duscha inne i en rymdkapsel, eftersom det är sådan brist på vatten. Man kan inte heller avfukta sådana volymer av luft som isåfall behövs. Dessutom lägger sig vattnet som en film på hela kroppen och måste torkas av. Istället används som sagt mest fuktade tvättlappar. Det gör också att det inte är något praktiskt att tvätta håret, eftersom man inte kan skölja ur schampot. Varje liter vatten kostar väl en 10 000 US dollar (??) att frakta dit upp.

Därför var astronauter alltid kortklippta om de skulle stanna en tid. De ryska kosmonauterna hade dessutom en liten huva på sig jag har för mig att man ville förhindra flygande hårstrån som skulle kunna fastna i den viktiga optiken ombord.

Överhuvudtaget är ju damm ombord ett ganska besvärligt problem, därför har man filter med fläktar som drar runt luften inne i kapseln hela tiden. Detta damm är för det mesta troligen olika textilfibrer plus förstås mycket små hudflagor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback