Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 18:30
  #1
Medlem
För ungefär ett år sedan så åkte jag till Indien för att lära mig spela sitar och planerar nu att åka dit igen den 15/10. Jag tänkte att ni skulle få ställa frågor och att jag besvarar dom!
Citera
2016-08-23, 18:44
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Måste man åka ända till Indien för att lära sig spela gitarr?

Vart i Indien var du? Och hur länge planerar du nu att vara i Indien?
Citera
2016-08-23, 18:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marsikropitos
För ungefär ett år sedan så åkte jag till Indien för att lära mig spela sitar och planerar nu att åka dit igen den 15/10. Jag tänkte att ni skulle få ställa frågor och att jag besvarar dom!

Varför?
Citera
2016-08-23, 21:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Måste man åka ända till Indien för att lära sig spela gitarr?

Vart i Indien var du? Och hur länge planerar du nu att vara i Indien?


Nej, man måste verkligen inte åka till Indien för att spela gitarr. Och för att undvika vidare missförstånd så vill jag passa på att förtydliga att det inte är gitarr det rör sig om. Sitar ser ut såhär: http://a5.files.biography.com/image/...Y4ODk3NTQ3.jpg och är ett nordindiskt instrument främst använt inom deras klassiska musik

För det mesta har jag hållt till i Varanasi då det så vitt jag vet finns störst utbud av musik lärare när det kommer till just det instrumentet och den genren av musik :-) Förra perioden så spenderade jag ca 5-6 månader allt som allt i indien. Det samma kommer förmodligen vara sant även för denna resa
Citera
2016-08-23, 21:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasselonnfet
Varför?

Kort version:
Jag befinner mig just nu i en punkt i livet där jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Att lära mig spela sitar är väldigt avslapnande och kul, så därför gör jag det just nu
Citera
2016-08-23, 21:22
  #6
Medlem
Nicke08s avatar
Hur föddes den tanken?
Har du tänkt bli proffs på citar?
Vill själv lära mig. Sett att det går att skaffa en citar för dryga 5k.
Har du en egen?
Var köpte du den?
Citera
2016-08-23, 21:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Hur föddes den tanken?
Har du tänkt bli proffs på citar?
Vill själv lära mig. Sett att det går att skaffa en citar för dryga 5k.
Har du en egen?
Var köpte du den?

Idén om att åka till Indien föddes innan tanken om att lära mig spela Sitar. Sedan jag hörde Ravi Shankar för första gången så blev jag förälskad i ljudet som instrumentet ger ifrån sig, och insåg medans jag var i planerings-stadiet av min resa att jag faktiskt borde passa på att lära mig det ^^

Jag köpte min Sitar i Varanasi för ca 2k inklusive ett hardcase och är super nöjd med den!
Citera
2017-05-27, 07:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marsikropitos
Idén om att åka till Indien föddes innan tanken om att lära mig spela Sitar. Sedan jag hörde Ravi Shankar för första gången så blev jag förälskad i ljudet som instrumentet ger ifrån sig, och insåg medans jag var i planerings-stadiet av min resa att jag faktiskt borde passa på att lära mig det ^^

Jag köpte min Sitar i Varanasi för ca 2k inklusive ett hardcase och är super nöjd med den!

Inte många på flashback som bryr sig om Indien. Fantastiskt ljud, men fantastiskt svårt va? Hur gick det? I den stan har jag hängt för sådär 25 år sen. möten med gigantiska vattenbufflar i trånga gränder, ganges, kremeringar, misslyckade kremeringar vars återstoder flyter runt i det heliga vattnet, Government Shops, galen trafik - minns en timme som spenderades i baksätet på en cykelrickshaw i en trafikrondell.

Berätta! Skalorna är helt annorlunda i klassisk indisk musik. Men som sagt, skönt ljud på citar till rytmen från en tabla. får nästan lite gåshud när jag tänker tillbaka. Berätta! Om du nu är kvar på flashback.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2755620

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback