Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 15:31
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Ett klistermärke med ett par änglavingar och ordet "nej" är det nya vapnet mot övergrepp utförda av tillresta unga män med bristande kvinnosyn och förmåga att hålla fingrarna i styr.

Klistermärket lanseras i tyska simhallar som en del i en kampanj med bland annat broshyrer och affisher. I kampanjen förklaras att beteenden som tafsande, försök att dra av baddräkten, filma, knuffas i vattnet och liknande inte ska accepteras.

Citat:
Veronika Wascher-Goggerle, the women's and family representative of the district, said: 'I think many girls are insecure. What is normal in daily interactions and what should not be allowed and needs to be reported?

'Illustrations have been made available at swimming pools and should make this clear.

'The temporary tattoos are an incentive for young swimmers to think about the issue,' she added.

Men myndigheterna framhåller att antal övergrepp i simhallar inte har ökat på sistone.

Är detta ett bra sätt att arbeta mot övergrepp?
Kommer klistermärkena att få effekt?
Bör de införas också här i Sverige?

Eller är det samma gamla trams och ett sätt att skyffla över skulden på offret.
"ja men hon hade ju ingen tatuering, då är det väl OK att tafsa då"

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...x-attacks.html
http://www.welt.de/politik/deutschla...ergriffen.html
Citera
2016-08-23, 15:37
  #2
Medlem
franges avatar
Verkar som att tyskarna inspirerats utav de (enligt Dan Eliasson) oerhört framgångsrika svenska armbanden som helt och hållet satt stopp för tafsandet och övergreppen?
Citera
2016-08-23, 15:40
  #3
Medlem
NoShitShirleys avatar
[quote=Siegfrid|58266444]Ett klistermärke med ett par änglavingar och ordet "nej" är det nya vapnet mot övergrepp utförda av tillresta unga män med bristande kvinnosyn och förmåga att hålla fingrarna i styr.

Klistermärket lanseras i tyska simhallar som en del i en kampanj med bland annat broshyrer och affisher. I kampanjen förklaras att beteenden som tafsande, försök att dra av baddräkten, filma, knuffas i vattnet och liknande inte ska accepteras.



Men myndigheterna framhåller att antal övergrepp i simhallar inte har ökat på sistone.

Är detta ett bra sätt att arbeta mot övergrepp?
Kommer klistermärkena att få effekt?
Bör de införas också här i Sverige?

Eller är det samma gamla trams och ett sätt att skyffla över skulden på offret.
"ja men hon hade ju ingen tatuering, då är det väl OK att tafsa då"

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...x-attacks.html
http://www.welt.de/politik/deutschla...ergriffen.html[/QUOTE

Blir det inte både enklare och billigare att de som vill bli tafsade på har ett märke?
Hela tafsarmbands/märkesgrejen är så oändligt sjuk att jag har svårt att ta det på allvar. Jag har redan svarat på min egen fråga tusen gånger men ändå undrar jag om folk verkligen är såhär skeva i skallen.
Allt från politiker, poliser till de som tafsar och alla dumma jävlar som tycker att det ska behövas ett nej i någon form.
Ibland önskar jag att det kunde dimpa ner en meteor lika stor som Australien och utplåna allt mänskligt liv för nu går det utför för mänskligheten i en rasande takt.
Citera
2016-08-23, 19:58
  #4
Medlem
pungspark63s avatar
[quote=NoShitShirley|58266519]
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ett klistermärke med ett par änglavingar och ordet "nej" är det nya vapnet mot övergrepp utförda av tillresta unga män med bristande kvinnosyn och förmåga att hålla fingrarna i styr.

Klistermärket lanseras i tyska simhallar som en del i en kampanj med bland annat broshyrer och affisher. I kampanjen förklaras att beteenden som tafsande, försök att dra av baddräkten, filma, knuffas i vattnet och liknande inte ska accepteras.



Men myndigheterna framhåller att antal övergrepp i simhallar inte har ökat på sistone.

Är detta ett bra sätt att arbeta mot övergrepp?
Kommer klistermärkena att få effekt?
Bör de införas också här i Sverige?

Eller är det samma gamla trams och ett sätt att skyffla över skulden på offret.
"ja men hon hade ju ingen tatuering, då är det väl OK att tafsa då"

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...x-attacks.html
http://www.welt.de/politik/deutschla...ergriffen.html[/QUOTE

Blir det inte både enklare och billigare att de som vill bli tafsade på har ett märke?
Hela tafsarmbands/märkesgrejen är så oändligt sjuk att jag har svårt att ta det på allvar. Jag har redan svarat på min egen fråga tusen gånger men ändå undrar jag om folk verkligen är såhär skeva i skallen.
Allt från politiker, poliser till de som tafsar och alla dumma jävlar som tycker att det ska behövas ett nej i någon form.
Ibland önskar jag att det kunde dimpa ner en meteor lika stor som Australien och utplåna allt mänskligt liv för nu går det utför för mänskligheten i en rasande takt.
Nej alla som vill få fingrar i alla kroppsöppningar av kärleksfulla afghaner i flock kan inte få märken, såg du inte hur alla kvinnor omfamnade dom små liven när dom kom?...vet du hur dyrt det är med märken?

Sen är det väl i Tyskland precis som här, antalet övergrepp har inte ökat men anmälningsbenägenheten har ökat med 2000%.
Citera
2016-08-24, 17:17
  #5
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ett klistermärke med ett par änglavingar och ordet "nej" är det nya vapnet mot övergrepp utförda av tillresta unga män med bristande kvinnosyn och förmåga att hålla fingrarna i styr.

Klistermärket lanseras i tyska simhallar som en del i en kampanj med bland annat broshyrer och affisher. I kampanjen förklaras att beteenden som tafsande, försök att dra av baddräkten, filma, knuffas i vattnet och liknande inte ska accepteras.



Men myndigheterna framhåller att antal övergrepp i simhallar inte har ökat på sistone.

Är detta ett bra sätt att arbeta mot övergrepp?
Kommer klistermärkena att få effekt?
Bör de införas också här i Sverige?

Eller är det samma gamla trams och ett sätt att skyffla över skulden på offret.
"ja men hon hade ju ingen tatuering, då är det väl OK att tafsa då"

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...x-attacks.html
http://www.welt.de/politik/deutschla...ergriffen.html

Jag tror nog inte att tafsare bryr sig så mycket om en eventuell tatuering, och det är heller inte Rätt Metod™. Däremot tror jag nog att det kan ge en liten effekt, i kombination med andra åtgärder. Det kan exempelvis bidra till att stärka tjejers självförtroende att säga ifrån, om hon själv eller någon annan utsätts.

Tror inte det finns ett universalsätt för att komma till rätta med sexuella övergrepp. Armband eller tatueringar kan vara ett litet steg på rätt väg.
__________________
Senast redigerad av Troian 2016-08-24 kl. 17:20.
Citera
2016-08-24, 17:42
  #6
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror nog inte att tafsare bryr sig så mycket om en eventuell tatuering, och det är heller inte Rätt Metod™. Däremot tror jag nog att det kan ge en liten effekt, i kombination med andra åtgärder. Det kan exempelvis bidra till att stärka tjejers självförtroende att säga ifrån, om hon själv eller någon annan utsätts.

Tror inte det finns ett universalsätt för att komma till rätta med sexuella övergrepp. Armband eller tatueringar kan vara ett litet steg på rätt väg.
I så fall tror jag mer på planscherna. Även om förövarna är oborstade skräpmänniskor så tror jag på att inskärpa våra uppfattningar om rätt och fel i dem. Det kan åtminstone inte bli sämre.
Citera
2016-08-24, 23:44
  #7
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
I så fall tror jag mer på planscherna. Även om förövarna är oborstade skräpmänniskor så tror jag på att inskärpa våra uppfattningar om rätt och fel i dem. Det kan åtminstone inte bli sämre.

Ja alltså...det ena utesluter ju inte det andra. Planscher kan säkert också vara bra.
Citera
2016-08-25, 00:03
  #8
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja alltså...det ena utesluter ju inte det andra. Planscher kan säkert också vara bra.

En storvuxen vakt med hårda nypor kan nog också vara lämpligt. Om varken plansch eller tatuering funkar, menar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback