Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 12:22
  #1
Medlem
Goddagens!

Har fått en 240 GB SDD som jag ska sätta in i min redan fungerande dator, då min första SDD är proppfull (64 GB).

På enklaste sätt, hur ska jag göra för att byta ut dem? Jag tänkte att 64 GB ska vara kvar i datorn men endast ha program i den (OpenOffice, VLC media player, skrivmaskinsprogram etc.).

Kan jag bara:

1. Sätta in den nya 240 GB
2. Gå in på BIOS inställningar och sätta den nya att starta med.
3. Sedan installera operativsystemet (Win7) med CD-skiva.
4. Avinstallera opertivsystemet på den gamla.

Eller måste jag göra back-up på hela den gamla, avinstallera och sedan installera igen på den nya?

MVH Sebbe
Citera
2016-08-23, 12:27
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ja, med eller mindre enligt din beskrivning.

Tänk på att göra en backup på dina filer som du vill spara innan du formaterar din gamla HDD under Diskhanteringen.
Citera
2016-08-23, 13:59
  #3
Medlem
BrandmanSams avatar
Varför krångla till det med att byta plats på OSet? Låt det ligga kvar på 64GB och kör program/spel på den nya?
Citera
2016-08-23, 14:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrandmanSam
Varför krångla till det med att byta plats på OSet? Låt det ligga kvar på 64GB och kör program/spel på den nya?

Har så många program på 64GB SSD:n som jag inte kan flytta till mina andra hårddiskar. Jag har har sällan mer än 2 GB utrymme kvar... Jag måste nästan dagligen rensa webbhistorik och cache för att den inte ska bli 100%.

Jag har redan en större HDD där spel film osv. redan finns
Citera
2016-08-23, 15:13
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenSebbe
Jag har har sällan mer än 2 GB utrymme kvar
64 gig är oanvändbart. Släng ut den där meningslösa disken ur datorn, finns ingen anledning att hålla på och tjorva med den.
T.o.m 240 gig är trångt, men det går iaf ha något fåtal spel installerade där innan utrymmet tar helt slut. Råder till en 500 gig om det finns budget för en sådan, DÅ börjar man kunna känna att det finns arbetsyta, plats för program osv, och disken håller längre.

Försök undvika att skilja windows och program åt, låt dem helst ligga på samma disk. Programmen brukar ändå lägga en massa bös i temp, användarkatalogen m.fl ställen.

Att lägga spel på en mekanisk disk förstör nästan hela nyttan med en ssd öht, det är ju bara windows som laddar in lite fortare då.
Citera
2016-08-23, 18:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
64 gig är oanvändbart. Släng ut den där meningslösa disken ur datorn, finns ingen anledning att hålla på och tjorva med den.
T.o.m 240 gig är trångt, men det går iaf ha något fåtal spel installerade där innan utrymmet tar helt slut. Råder till en 500 gig om det finns budget för en sådan, DÅ börjar man kunna känna att det finns arbetsyta, plats för program osv, och disken håller längre.

Försök undvika att skilja windows och program åt, låt dem helst ligga på samma disk. Programmen brukar ändå lägga en massa bös i temp, användarkatalogen m.fl ställen.

Att lägga spel på en mekanisk disk förstör nästan hela nyttan med en ssd öht, det är ju bara windows som laddar in lite fortare då.

Hade inte ekonomin för 500 GB. Jag tror att 240 GB kommer räcka för mig. Spel och sådant har jag på en annan hårddisk som sagt

Vad är det jag ska köra back-up på främst?
Citera
2016-08-23, 19:16
  #7
Medlem
x12s avatar
Om du lägger spelen på en mekanisk disk så drar du ju inte nytta av ssd'ns snabbhet annat än till att ladda in windows, så då är det ganska bortkastat med en sådan. Den kommer inte till sin fulla rätt förrän programmen ligger på den också.

Vad du ska köra backup på, det vet bara du som känner till vad som finns på datorn och eventuellt är värt att backas.
Citera
2016-08-23, 19:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om du lägger spelen på en mekanisk disk så drar du ju inte nytta av ssd'ns snabbhet annat än till att ladda in windows, så då är det ganska bortkastat med en sådan. Den kommer inte till sin fulla rätt förrän programmen ligger på den också.

Vad du ska köra backup på, det vet bara du som känner till vad som finns på datorn och eventuellt är värt att backas.

Jag brukar spela maximalt 2-3 spel innan jag byter. Om jag nu är så intresserad av att ha spelen snabba så kan man väl ta bort och installera spelet man vill spela på SSDn. Din uppgift är inte att komma med kritik på 240GB SSD utan snarare hjälpa honom om du kan det. Annars behöver du helt enkelt inte skriva.
Citera
2016-08-26, 17:10
  #9
Medlem
Hoppas du har 3 hårddiskar totalt. Oerhört viktigt att du ser till att 64 gigarn formateras helt och hållet under installationen av det nya operativsystemet. Svin jobbit när datorn får för sig att det finns 2 operativsystem. Formaterar du 64 gigarn efter att du installerat det nya så kommer du fortfarande bli tvungen att välja operativsystem i starten.

För över allt du vill spara på USB, Skiva, Disk (E). Koppla din nya SSD till SATA 6 gBit/s (PORT 1) Gammla SSDn till port 2. Du behöver inte ändra något i BIOS. Boota up efter en windows skiva (installera aldrig från desktop). Advanced/comstum installation. (SUPER VIKTIGT). När det är dags att välja partition att installera på, Välj DELETE på 64 gigarn! (SUPER VIKTIGT). Den dyker nu upp på nytt som "unullocated space". Välj, "lägg till ny partition" På den NYA SSDm först. Där skapas nu också 200 MB system utrymme. Sedan lägg till ny partition igen fast på 64 gigarn. MARKERA DEN NYA SSDn och klicka next. All good
Citera
2016-08-27, 06:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuckuzZ
Hoppas du har 3 hårddiskar totalt. Oerhört viktigt att du ser till att 64 gigarn formateras helt och hållet under installationen av det nya operativsystemet. Svin jobbit när datorn får för sig att det finns 2 operativsystem. Formaterar du 64 gigarn efter att du installerat det nya så kommer du fortfarande bli tvungen att välja operativsystem i starten.

För över allt du vill spara på USB, Skiva, Disk (E). Koppla din nya SSD till SATA 6 gBit/s (PORT 1) Gammla SSDn till port 2. Du behöver inte ändra något i BIOS. Boota up efter en windows skiva (installera aldrig från desktop). Advanced/comstum installation. (SUPER VIKTIGT). När det är dags att välja partition att installera på, Välj DELETE på 64 gigarn! (SUPER VIKTIGT). Den dyker nu upp på nytt som "unullocated space". Välj, "lägg till ny partition" På den NYA SSDm först. Där skapas nu också 200 MB system utrymme. Sedan lägg till ny partition igen fast på 64 gigarn. MARKERA DEN NYA SSDn och klicka next. All good
Med tanke på att du beskrev hur man tog bort alla partitioner med Windows DVD/USB minne så är det nog det som du menar är viktigt att göra. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.

Det har löst olika fel där det inte räckte att bara formaterar. Gäller också några fel som man inte märker förrän långt senare.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2016-08-27 kl. 06:14.
Citera
2016-08-27, 10:01
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
Det finns program för att migrera en installation så du kan flytta allt du har från 64 GB till 250 GB och sedan kan du ju göra vad du vill med den.

Eller så installerar du nytt på 250 GB och flyttar det du vill ha kvar, har kvar något på 64 GB eller snabbformatterar den och har den till vad du nu vill ha den till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback