Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-30, 03:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VECTROTALENZIS
Har utlänningarna andra arbetsuppgifter än kineserna, typ att de vara experter och visa kineserna hur man gör saker och ting?

Det är oftast som du säger att utlänningarna har mer "expertuppgifter" där vi gör saker som kineserna inte riktigt vet/är bekväma med att göra och efter ett tag så tar kineserna över arbetet. Det är även många utlänningar som agerar länk mellan arbetet som sker i Kina och deras hemländer då många projekt är internationella och arbetet sker lite överallt.

Citat:
Vad får kineserna i lön?

Det varierar stort beroende på företag och senioritet, skulle säga mellan 8000RMB-25000RMB (som ingenjör)

Citat:
Är inte din lön väldigt hög där, man kan lev lyxliv varje dag typ va eller? Jag har själv pluggat i Shanghai och levde då redan ganska lyxigt på 10000 SEK 2012.

Jo i kinesiska mått mätt är den väldigt hög, även jämfört med svenska löner är den väldigt hög. Skulle jag gissa varför det blivit så är dels för traktamentet som ligger på 613kr/dag just nu samt att åker man på projektjobb från Sverige betalar så klart företaget boende. Ingen skulle vara dum nog att börja jobba för ett kinesiskt företag utan samma fördelar och då åker lönen upp rejält.

Citat:
Har du någon kinesisk tjej?

Jag hade inte det när jag åkte hit men nu har jag det sedan 1 år tillbaks.

Citat:
Hur är det med semester och sånt? När och hur mycket semester får man?

Jag har 25 semesterdagar som alla andra och röda dagar enligt kinesiska kalendern (ca 15 röda dagar per år.)

Citat:
Är det tillsvidare eller tidsbestämt ditt jobb?

Mvh

Det är standard att skriva på tidsbestämda anställningar, mitt kontrakt är 2 år.
Citera
2016-10-30, 07:42
  #14
Medlem
Jag har för mig att jag för länge sedan läste att man kan bli utförsäkrad från Sveriges välfärdssystem (tex föräldraledighet kan man vad jag förstått inte vara berättigad till om man är utomlands tillräckligt länge, man måste först jobba ett tag i Sverige igen) om man jobbar utomlands och är anställd av utländsk arbetsgivare. Är du formellt anställd i Sverige men utplacerad där eller är det formellt ett kinesiskt jobb? Om det är kinesiskt, hur tänker du på det här med att kunna bli utförsäkrad?
Citera
2016-10-30, 08:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frk-Villbegripa
Jag har för mig att jag för länge sedan läste att man kan bli utförsäkrad från Sveriges välfärdssystem (tex föräldraledighet kan man vad jag förstått inte vara berättigad till om man är utomlands tillräckligt länge, man måste först jobba ett tag i Sverige igen) om man jobbar utomlands och är anställd av utländsk arbetsgivare. Är du formellt anställd i Sverige men utplacerad där eller är det formellt ett kinesiskt jobb? Om det är kinesiskt, hur tänker du på det här med att kunna bli utförsäkrad?

Det stämmer att jobbar man utanför Sverige och skriver ut sig från Sverige så betalar man så klart ej skatt och är således inte berättigad svensk sjukvård etc.

Det löser jag genom att ha tecknat en privatförsäkring som gäller i Europa. Den tecknade jag tillsammans med min Svenska arbetsgivare som jag är tjänstledig från medans jag jobbar för samma arbetsgivare fast Kinesiska grenen.

Det där med föräldraledighet har jag ingen koll på faktiskt, hoppas inte bruden blir på smällen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback