Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-22, 23:06
  #1
Medlem
WhySoBorings avatar
Jag har under en längre tid funderat på att ge mig in i stjärnskådandet. Så min tanke är att börja ge mig in i det hela, vad jag då kommer behöva är såklart en stjärnkikare. Men som jag förstår det så är det bäst att börja med en "vanlig" kikare för att bekanta sig med himlen för att sedan införskaffa sig en riktig stjärnkikare.

Tankarna ligger ju då att köpa en 7x50, 8x50 eller en 10x50. Folk verkar föredra en 10x50 men förstår att det kan bli skakigt. Jag har rätt skakiga händer så eventuellt får jag köpa ett stativ.

Sen kan man ju även välja mellan multi-coated, fully-coated och fully multi-coat. Vill då såklart ha fully multi-coated men ökar det markant i pris?

Jag hade gärna tagit tips på: bättre märken, bra butik, någon sida man lätt kan filtrera valen, mest prisvärd, etc.

Budget tänker jag mellan 500-2000 kr. Alla tips är uppskattade!
__________________
Senast redigerad av WhySoBoring 2016-08-22 kl. 23:20.
Citera
2016-08-23, 02:46
  #2
Medlem
Köp en begagnad kikare på blocket för runt 500 kr.
Det finns många ganska okej tubkikare på stativ. Visserligen är de handdrivna med snäckdrev men som förstakikare fungerar de alldeles utmärkt.
Citera
2016-08-23, 10:22
  #3
Medlem
bytnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Köp en begagnad kikare på blocket för runt 500 kr.
Det finns många ganska okej tubkikare på stativ. Visserligen är de handdrivna med snäckdrev men som förstakikare fungerar de alldeles utmärkt.


Rekommenderar detta ovan!
Citera
2016-08-23, 12:07
  #4
Medlem
WhySoBorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Köp en begagnad kikare på blocket för runt 500 kr.
Det finns många ganska okej tubkikare på stativ. Visserligen är de handdrivna med snäckdrev men som förstakikare fungerar de alldeles utmärkt.

Vad är det att föredra med en tubkikare mot en vanlig kikare?
__________________
Senast redigerad av WhySoBoring 2016-08-23 kl. 12:12.
Citera
2016-08-23, 13:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhySoBoring
Vad är det att föredra med en tubkikare mot en vanlig kikare?

"Vanliga" kikare är handhållna.
Det är ganska påfrestande för armarna och nacken att stirra på stjärnor med en handhållen pryl.
Med liggunderlag så kan man lägga sig ner i snön o på så sätt ligga o kika, men det är ändå bättre att ha ett stativ på kikaren.

Sök stjärnkikare på blocket.
Fanns en för 300 kr.

Det är något som liknar denna som du vill köpa.
http://www.hobbex.se/bilder/artiklar/zoom/746800_1.jpg

Se till att det är någon form av drev med så att du kan följa ett objekt utan att behöva rikta om hela kikaren.
På min är det handdrivna saker.
Går du upp i prislapp så får du en motor som följer objektets bana. Men sådant kan du ta när du är mer varm i kläderna.
Citera
2016-08-23, 20:55
  #6
Medlem
WhySoBorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
"Vanliga" kikare är handhållna.
Det är ganska påfrestande för armarna och nacken att stirra på stjärnor med en handhållen pryl.
Med liggunderlag så kan man lägga sig ner i snön o på så sätt ligga o kika, men det är ändå bättre att ha ett stativ på kikaren.

Sök stjärnkikare på blocket.
Fanns en för 300 kr.

Det är något som liknar denna som du vill köpa.
http://www.hobbex.se/bilder/artiklar/zoom/746800_1.jpg

Se till att det är någon form av drev med så att du kan följa ett objekt utan att behöva rikta om hela kikaren.
På min är det handdrivna saker.
Går du upp i prislapp så får du en motor som följer objektets bana. Men sådant kan du ta när du är mer varm i kläderna.

Okej, inget speciellt man skall leta efter? (Förutom drev) Utan bara att kikaren skall ha samma utseende?
__________________
Senast redigerad av WhySoBoring 2016-08-23 kl. 20:58.
Citera
2016-09-03, 05:16
  #7
Medlem
EpicureNo2s avatar
Det finns vanliga binokulära kikare med stativgänga eller med stativfäste som tillbehör. Men ofta går det bra att bara stödja armbågarna mot något, ett räcke eller hålla själva kikaren mot en stolpe.

Även till vanliga teleskop finns det okulartillsatser med prismor så att man kan använda båda ögonen.

Det är skönt för ögonen när man kan använda båda.

Jag har bara en 10x50-kikare eftersom jag är måttligt intresserad av astronomi, och vill snabbt och enkelt kunna kika utan att behöva komplicera till det. Det är roligt att kunna se stjärnhopar, nebulosor och inte minst Jupiters månar som ju rör sig och befinner sig på olika platser varje gång man går ut och kollar!

Några objekt är lite besvärliga eftersom man måste fästa blicken bredvid dem och titta på dem indirekt, eftersom de inte syns när du tittar rakt på dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback