Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-30, 12:52
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Nej, det har du rätt i. Men duger datorn åt TS behov, så är 400kr en ganska låg summa om det resulterar i att datorn fungerar.

Min åsikt e en annan. Byter du minnena så får du inom kort byta disk, när disken e bytt e nätagget nästa
Många service verkstäder hade varit tveksamma till det även om dom naturligtvis bytt. I långa loppet brukar de bli dyrare när man får börjar byta saker i gamla datorer
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-08-30 kl. 12:54.
Citera
2016-08-30, 13:15
  #26
Medlem
muminfars avatar
Detta hände min dator, nästan exakt samma sak, den försökte att reparera men kunde inte. Det enda jag kunde göra var att återställa till en återställnings punkt, sedan hade jag bara några minuter på att tillvara innan datorn dog. Hade också Windows 10, jag misstänker att det var deras "Anniversary Update" som strula till det för mig, jag tvingades att byta tillbaka till Windows 8.1.
Citera
2016-08-30, 14:14
  #27
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Men du vet ju inte om de e ramen ! Eller hur ? Asså reseta bios kan du göra genom moderkortet. Antingen via bios batteriet. Eller clear bios . O du kanske inte behöver köpa nya ram. Du har la 4 stickor. Ta bort den som e trasig såfall😛. Förövrigt hur gammal e den ? Tycker man ska vara försiktig o börja byta saker o gamla datorer. De e ofta " konstgjord andning ". Byter du minnen så går nätagget, byter du nätagg så går moderkortet . Pappa köpte helt ny dator än o köpa nya minnen sist 😛

Jag har ingen aning om det är är ramen, det är bara det som är sagt i tråden! Hur resetar man bios då? För den dog ju under användning och när jag gjorde minnes diagnostik så kom felmeddelande upp! Hur ser jag om ett ram minne är trasigt? Har ingen aning om hur gammal datorn är men skulle gissa på 3-4 år. Läs första posten så ser du vad det är för jox som har hänt ! Har för övrigt inte råd att köpa en ny dator så det är uteslutet för tillfället
Citera
2016-08-30, 14:17
  #28
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muminfar
Detta hände min dator, nästan exakt samma sak, den försökte att reparera men kunde inte. Det enda jag kunde göra var att återställa till en återställnings punkt, sedan hade jag bara några minuter på att tillvara innan datorn dog. Hade också Windows 10, jag misstänker att det var deras "Anniversary Update" som strula till det för mig, jag tvingades att byta tillbaka till Windows 8.1.


Överväger redan nu att installera XP på den om jag får igång den till bruksskick ! Är så jävla trött på windows 10 då jag har det på min laptop och den tjatar hela jävla tiden om uppdateringar och konton och fan hans moster ! Microsoft kan äta skit
Citera
2016-08-30, 14:58
  #29
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Jag har ingen aning om det är är ramen, det är bara det som är sagt i tråden! Hur resetar man bios då? För den dog ju under användning och när jag gjorde minnes diagnostik så kom felmeddelande upp! Hur ser jag om ett ram minne är trasigt? Har ingen aning om hur gammal datorn är men skulle gissa på 3-4 år. Läs första posten så ser du vad det är för jox som har hänt ! Har för övrigt inte råd att köpa en ny dator så det är uteslutet för tillfället
http://www.memtest86.com/
Testa den.

Sen skriver du att Windows 10 klagar om uppdateringar. Vad för uppdateringar? Har den aldrig gjort för mig, någonsin. Konton klagar den bara om EN gång när man väl gör kontot. Var tydligare, tack.
Citera
2016-08-30, 14:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Jag har ingen aning om det är är ramen, det är bara det som är sagt i tråden! Hur resetar man bios då? För den dog ju under användning och när jag gjorde minnes diagnostik så kom felmeddelande upp! Hur ser jag om ett ram minne är trasigt? Har ingen aning om hur gammal datorn är men skulle gissa på 3-4 år. Läs första posten så ser du vad det är för jox som har hänt ! Har för övrigt inte råd att köpa en ny dator så det är uteslutet för tillfället


Felet e inte minnena. Felet e att åldern börjar ta ut sin rätt . Byt minnena , inom en 1års period har antagligen moderkortet eller nätagget gjort sitt också. Eller disken. Kommer snabbt upp i kostnader för det också . + ju längre tiden går destu svårare blir de o få tag i rätt saker
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-08-30 kl. 15:30.
Citera
2016-08-30, 16:29
  #31
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
http://www.memtest86.com/
Testa den.

Sen skriver du att Windows 10 klagar om uppdateringar. Vad för uppdateringar? Har den aldrig gjort för mig, någonsin. Konton klagar den bara om EN gång när man väl gör kontot. Var tydligare, tack.

Hur ska jag kunna göra memtest när jag inte ens kommer in i windows? :/ På laptopen så vill den efter varje uppdatering att jag ska fylla i logga in på microsoftkontot osv och att den patchar upp en gång varannan vecka och iom att laptopen inte är den bästa så tar det lite drygt 1 timme att göra och medans den väntar på att få uppdatera så är datorn enormt seg. Tycker det är enormt irriterande att gå igenom! Hade velat stänga av automatiska uppdateringar men det går ju inte.
Citera
2016-08-30, 21:24
  #32
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Hur ska jag kunna göra memtest när jag inte ens kommer in i windows? :/ På laptopen så vill den efter varje uppdatering att jag ska fylla i logga in på microsoftkontot osv och att den patchar upp en gång varannan vecka och iom att laptopen inte är den bästa så tar det lite drygt 1 timme att göra och medans den väntar på att få uppdatera så är datorn enormt seg. Tycker det är enormt irriterande att gå igenom! Hade velat stänga av automatiska uppdateringar men det går ju inte.
Ladda ner till USB och kör det innan boot. Ser inte problemet.
Citera
2016-08-30, 21:31
  #33
Medlem
Jag misstänker att det är batteriet på moderkortet. Byt det. Annars kan det vara nätdelen.
Citera
2016-08-30, 23:40
  #34
Medlem
annanmedlems avatar
Köper man minnena på NetOnNet kanske man t.o.m. kan lämna tillbaka dem om det inte skulle hjälpa?

Jag vet inte hur nutida byglar fungerar men iaf tidigare så tryckte man neråt på dem för att släppa oss minnena så du inte gör som någon annan sade och lyfter dem eller vad det stod.
Citera
2016-08-31, 11:19
  #35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Jag har ingen aning om det är är ramen, det är bara det som är sagt i tråden! Hur resetar man bios då? För den dog ju under användning och när jag gjorde minnes diagnostik så kom felmeddelande upp! Hur ser jag om ett ram minne är trasigt? Har ingen aning om hur gammal datorn är men skulle gissa på 3-4 år. Läs första posten så ser du vad det är för jox som har hänt ! Har för övrigt inte råd att köpa en ny dator så det är uteslutet för tillfället


En bit ner på sidan finns Hirens Boot CD för nedladdning:
http://www.hirensbootcd.org/download/

Bränn den på en CD/DVD som en avbild (image).
På skivan finns hundratals program som man kan felsöka med.

Du kan starta den på flera olika sätt. Antingen boota från skivan eller köra HBCDmenu.exe.
Bootar du kan du köra en miniversion av Windows XP som en live cd. Alltså, XP körs utan att installeras på hårddisken utan i ramdisk i RAM. Därifrån kan du köra olika program som t.ex minnestest, hårddisktest o.s.v.

Innehållsförteckning:
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Angående BIOS-reset så kopplar du ur datorn helt. Sen öppnar du burken och letar upp ett batteri stort som en 1-krona på moderkortet. Ta ur batteriet och låt det vara urtaget en halvtimme och sätt tillbaks det.

Batteriet brukar hålla 10 -15 år men om det skulle vara slut så går klockan fel på datorn och du hamnar i år 2000 eller något sånt.

På Hirensskivan kan du köra t.ex:

CrystalDiskInfo
Western Digital Diagnostics (om du har HD från WD.)
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback