Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-22, 18:19
  #1
Medlem
HeltCPs avatar
Hej! Kom över en semi gammal dator med Windows 10 installerat som dog när min tjej spelade sims! Vid uppstart så kom en bluescreen där det stog critical_process_died.
Datorn kom dock igång efter det men dog senare igen och vid uppstart stog det memory_management i bluescreenen.

Gjorde en minnesdiagnos med det verktyget som Windows tillhandahåller och då dog den igen och krashade helt. Vid uppstart stod det att automatisk reparation misslyckades och sedan dess har den inte startat ens i felsäkert läge. Har försökt flera gånger att återställa datorn och formatera den utan resultat då den säger att en fil saknas som heter D:/win/sys32/logfiles/srt/srttrail.txt och sen säger den att den inte hittar något operativsystem.

Har nu laddat ner Windows 10 på en usb sticka och försökt installera det men kommer inte längre än att den förbereder och kopierar filer och då startas datorn och bootar inte Windows utan bara står och snurrar!

Ber om ursäkt för lång text men kommer inte längre då jag inte är superteknisk!

Det jag vill veta är om det är ett problem med hårdvaran eller vad det kan vara!

Kan tillägga att det var i vidrigt skick när jag fick den med ett tjockt lager damm invändigt när jag fick den.

Mvh

Heltcp

Mod får gärna flytta tråden om den placerats fel.
Citera
2016-08-22, 18:20
  #2
Medlem
oldeubois avatar
Byt RAM-minnen.
Citera
2016-08-22, 18:25
  #3
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Byt RAM-minnen.


Okej tror du att det kommer lösa problem helt?

Är det svårt att byta ut ram-minnet själv? Vet vart dom sitter men har aldrig varit inne och pillat i någon burk!
Citera
2016-08-22, 18:27
  #4
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Okej tror du att det kommer lösa problem helt?

Är det svårt att byta ut ram-minnet själv? Vet vart dom sitter men har aldrig varit inne och pillat i någon burk!
Får man blåskärm och det dessutom står "memory_management", samt att din dator kraschar vid hårdvarudiagnostik, så ja, då tror jag att det kommer lösa problemet. Ja, det är mycket enkelt. Du lyfter bara på byglarna, plockar ur minnet och sätter i nya.
Citera
2016-08-22, 18:42
  #5
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Får man blåskärm och det dessutom står "memory_management", samt att din dator kraschar vid hårdvarudiagnostik, så ja, då tror jag att det kommer lösa problemet. Ja, det är mycket enkelt. Du lyfter bara på byglarna, plockar ur minnet och sätter i nya.


Okej det låter inte så svårt. Sorry för segt svar stog och diskade! Tänker iom att jag ändå kommer en bit in på installationen av windows är det bara ram-minnet som strular eller kan det vara något annat också? Eller blir den överbelastad av installationen och krashar? Vad rekommenderar du för ram-minne? Det är 8gb på den nu vet jag! Måste jag köpa 4a nya eller räcker det med en?

Sorry för många frågor men vill att det ska bli rätt !

Mvh

Edit: Frugan säger att hon vill att Sims 4 ska funka!
__________________
Senast redigerad av HeltCP 2016-08-22 kl. 18:45.
Citera
2016-08-22, 19:15
  #6
Medlem
x12s avatar
Det går inte sia om vilket minne du ska ha då det finns noll info om datorn.
Lista allt innehåll i den. Fabrikat & modell.

Det kan f.ö vara hårddisken som är dålig, nätagget, annat. Inte 100% att det är minnena.
Citera
2016-08-22, 19:19
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Okej det låter inte så svårt. Sorry för segt svar stog och diskade! Tänker iom att jag ändå kommer en bit in på installationen av windows är det bara ram-minnet som strular eller kan det vara något annat också? Eller blir den överbelastad av installationen och krashar? Vad rekommenderar du för ram-minne? Det är 8gb på den nu vet jag! Måste jag köpa 4a nya eller räcker det med en?

Sorry för många frågor men vill att det ska bli rätt !

Mvh

Edit: Frugan säger att hon vill att Sims 4 ska funka!

Minen ska alltid bytas parvis så två på 4 GB blir bra. Man bör dock kolla om det går att ha 4GB i varje slot. Det brukar stå i datorns specifikation om man kan ha 32GB i datorn d.v.s 4GB i varje kontakt.

Angående monteringen:
I varje ände på minnesmodulen finns hakar som håller fast modulen. Dessa går att fälla ut och då åker modulen ut. Modulen har ett litet osymmetriskt placerat urtag i kantakten som gör att modulen inte kan vändas fel.

Nya modulerna trycks i tills hakarna i ändarna hakar i igen.
Citera
2016-08-22, 19:56
  #8
Medlem
HeltCPs avatar
http://support.hp.com/us-en/document/c01989051 <-- Datorn på hp's hemsida

Dator specifikationerna är som följande

Western Digital WD10EADS 1 TB

HP Pegatron M2N78-LA ASUS OEM Violet6-GL8E NVIDIA 9100 AM3 Motherboard

MSI DELPHINUS 2 Radeon HD 4650 1GB 128-bit GDDR3 PCI Express 2.0 x16 HDCP Ready Video Card

AMD Phenom II X4 9xx/9xxe/8xx Quad-Core (Deneb)

HP HP-D3006A0 300 Watt ATX Power Supply (6747)

Detta är rena grekiskan för mig!

Edit: länken
__________________
Senast redigerad av HeltCP 2016-08-22 kl. 20:00.
Citera
2016-08-23, 09:34
  #9
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
http://support.hp.com/us-en/document/c01989051 <-- Datorn på hp's hemsida

Dator specifikationerna är som följande

Western Digital WD10EADS 1 TB

HP Pegatron M2N78-LA ASUS OEM Violet6-GL8E NVIDIA 9100 AM3 Motherboard

MSI DELPHINUS 2 Radeon HD 4650 1GB 128-bit GDDR3 PCI Express 2.0 x16 HDCP Ready Video Card

AMD Phenom II X4 9xx/9xxe/8xx Quad-Core (Deneb)

HP HP-D3006A0 300 Watt ATX Power Supply (6747)

Detta är rena grekiskan för mig!

Edit: länken
https://www.inet.se/produkt/5315113/...-select/#specs
De här blir bra.
Citera
2016-08-23, 09:50
  #10
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
https://www.inet.se/produkt/5315113/...-select/#specs
De här blir bra.


Okej och det räcker med ett paket med 2 stycken eller ska jag köpa 2 paket iom att det är fyra slottar?

Tack
Citera
2016-08-23, 09:54
  #11
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Okej och det räcker med ett paket med 2 stycken eller ska jag köpa 2 paket iom att det är fyra slottar?

Tack
Du klarar dig med 8GB. Inte värt att lägga mer pengar på den datorn.
Citera
2016-08-23, 10:20
  #12
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Du klarar dig med 8GB. Inte värt att lägga mer pengar på den datorn.


Okej då får jag tacka för hjälpen! Återkommer när jag fått leverans på ram-minnet om det inte fungerade!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback