Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-24, 18:39
  #13
Medlem
Tycker du någon ska fördbjuda media att basera artiklar på twitterinlägg?
Citera
2016-08-24, 18:53
  #14
Medlem
HannaStjaernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Tycker du någon ska fördbjuda media att basera artiklar på twitterinlägg?
Nej, det tycker jag inte. Jag bara stör mig på det.
Journalisters uppdrag är enligt mig att rapportera om vad som händer i världen, inte vad någon lallare tycker om det.
Citera
2016-08-24, 19:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Nej, det tycker jag inte. Jag bara stör mig på det.
Journalisters uppdrag är enligt mig att rapportera om vad som händer i världen, inte vad någon lallare tycker om det.


Det finns en massa skit i media, sånt tycker jag man ska skita i.
Jag tycker media har bredare uppdrag än bara rapportera. Granska, ge nya perspektiv, underhålla, fördjupa, analysera, bilda opinion, utbilda m.m.

Men skit är skit om än i media. Det är väl enkelt att läsa twitter och skriva av istället för att skicka ut reportrarna på fältet eller ner i arkiven.

Jag tror din åsikt om twitterjournalistik till del delas av journalisterna själva. Dom har i vart fall någon sorts tveksamhet till att köra twitter rakt upp och ner
"Var försiktig med att återge uttalanden och annat material som icke-offentliga personer har publicerat i sociala medier."
https://www.sjf.se/yrkesfragor/etik/...etiska-namnden
Citera
2016-08-27, 15:33
  #16
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Tycker du någon ska fördbjuda media att basera artiklar på twitterinlägg?

Aftonbladet hade en artikel om asylsökandes rätt till rösträtt.
Allt var så klart fusk å troll.
Journalister ska vara källkritiska och objektiva, de är deras jobb. Ett twett är oftast ingen hållbar källa. Man kan för fan inte publisera bara för att de "känns" rätt.
Citera
2016-08-28, 12:48
  #17
Medlem
Stör mig fruktansvärt på dessa "nyheter" som kablas ut från tidningarna där NN "hyllas" för något den gjort eller sagt.
T.ex. om någon halvkändis visar en bild på sin graviditetsmage eller visar upp en bild på sig själv osminkad så tas detta upp som en artikel och det redovisas hur många likes och delningar denna människa har fått och så citeras en massa "hyllningar" som NN får, typ "Oh va stark du är som visar dig osminkad, du är så vacker".
Eller så kan någon annan halvkändis säga något positivt om t.ex. Pride och då kan detta tas upp som "nyhet" och så ska några tillhörande hyllningar också redovisas.

Liksom, vad är detta för något?
Citera
2016-08-28, 13:19
  #18
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arial
Stör mig fruktansvärt på dessa "nyheter" som kablas ut från tidningarna där NN "hyllas" för något den gjort eller sagt.
T.ex. om någon halvkändis visar en bild på sin graviditetsmage eller visar upp en bild på sig själv osminkad så tas detta upp som en artikel och det redovisas hur många likes och delningar denna människa har fått och så citeras en massa "hyllningar" som NN får, typ "Oh va stark du är som visar dig osminkad, du är så vacker".
Eller så kan någon annan halvkändis säga något positivt om t.ex. Pride och då kan detta tas upp som "nyhet" och så ska några tillhörande hyllningar också redovisas.

Liksom, vad är detta för något?

Vad det är för något?

Det är gammelmedias annalkande död.

Det är vad detta är. Krympandets radikalism. Greppandet efter halmstrån. Allt lägre budget. Henvänsterns förkärlek för metadiskussioner. Behov för talanglösa människor att synas och ta plats. Agendasättande och mörkande. Att skjuta ett skott på måfå och hoppas att en duva ramlar ner framför ens fötter.

Allt bildar en soppa som gammelmedia och dess s.k. "journalister" skapat åt sig själv och som de kommer få synnerligen svårt att kravla upp ur.

Att man skapar "nyheter" av meningslösa twitterinlägg är bara en liten ingrediens i spysoppan.

Men allt detta vet du antagligen redan...
Citera
2016-08-28, 14:15
  #19
Medlem
Därför att det är andra journalister och deras vänner som är väldigt aktiva på Twitter. Man speglar sig i varandra och skriver om det gruppen gemensamt gillar.
Citera
2016-08-28, 14:25
  #20
Medlem
Visst är det strunt, men det är dramatiskt effektivt och lättuggat material. Inte minst eftersom folk uttrycker sig mycket mer färgrikt ohejdat på twitter än i t ex en domstolsinlaga eller (oftast) ett mejl till låt säg ett politiskt parti, SVT etc.
Citera
2016-08-28, 17:23
  #21
Medlem
Whosefs avatar
Också funderat kring detta nya sätt att skriva journalistik. Lätt att att få en vinkel från diverse kändisar genom feed sociala medier. Konstigt.
Citera
2016-08-29, 06:42
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whosef
Också funderat kring detta nya sätt att skriva journalistik. Lätt att att få en vinkel från diverse kändisar genom feed sociala medier. Konstigt.


Dessutom handlar det ju ofta om hörsägen, de som twittrar loss utgår gärna från ett mycket litet fåtal soundbites som viner runt i deras feeds - eller t ex Lady Dahmers, Maria Svelands eller Judith Kiros' beskrivning av storyn, en beskrivning som redan i utgångsläget ofta är tendentiös. Det är ju inte så att alla de kändisar och tyckare som får spel verkligen har tittat närmare på vad som hänt och skaffat sig en egen uppfattning, de flesta springer bara med hjorden och har på sin höjd hört de där soundbitesen, som då får stå för hela saken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback