Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Bokmässa för yttrandefrihet inskränker yttrandefriheten

flashback.se

Yttrandefrihet är temat på årets Bokmässan. Men tidskriften Nya Tider får inte längre ställa ut. Kampen för det fria ordet gäller inte alla åsikter.

Läs hela artikeln
2016-08-19, 21:24
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Vilket sju i helvetes självmål att porta Nya Tider när årets tema är yttrandefrihet. Detta kommer från en som står väldigt långt ut på vänsterkanten (inte någon jävla vänsterpartist). Moralpanik och pk är svenskens främsta hobby.
Vi står nog långt från varandra, politiskt sett, men jag kommer alltid att respektera människor med din inställning till yttrandefrihet. Jag kan ärligt säga, att jag hade blivit lika undrande om man ställt in deltagandet av godtycklig vänstertidning, på Bokmässan. Inte minst med tanke på att temat är just "yttrandefrihet". Förstår man egentligen vad man gör? Jag tror faktiskt inte det.
Citera
2016-08-19, 21:29
  #26
Medlem
Så länge man tycker som man ska tycka är allt ok, men har man oliktänkande då blir man portad, där försvann yttrandefriheten
Citera
2016-08-19, 21:32
  #27
Medlem
Verkistos avatar
Jag vet inte heller vad som är "högerextremt" med Nya Tider. Att det rör sig om en tidning som inte är vänsterextrem kan väl knappast vara tillräckligt för att den ska klassas som högerextrem?

Detta måste väl för övrigt vara första gången i Svensk historia som en tidning som erhåller statligt presstöd förbjuds delta i en bok- och biblioteksmässa?

och...
Är det någon som hittat en e-post adress till Bokmässan "En plats för alla som älskar det skrivna ordet", med årets tema "Yttrandefrihet", i Göteborg 2016? För första gången någonsin kommer jag i år att bojkotta bokmässan, vilket jag vill informera dem om. Men nu tycks de ha raderat sin e-post adress?
Citera
2016-08-19, 21:34
  #28
Medlem
ganglere2s avatar
Visar på ett övertydligt sätt hur mycket "de goda" ger för yttrandefrihet.
Citera
2016-08-19, 21:35
  #29
Medlem
Vintergrisens avatar
Man får väl samtidigt passa på att tacka de bakom bokmässan för att de på ett så flagrant sätt visar hur selektiv tanken om yttrandefrihet är i Sverige anno 2016. Nästa år kanske bokmässan kan ha tema hyckleri istället...

Hoppas innerligt att det här endast leder till att Nya Tider får fler läsare och att fler börjar ifrågasätta Expos roll som "oberoende" och "sakliga" experter.
Citera
2016-08-19, 21:42
  #30
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowScarecrow
Innan Bokmässan stängde ner inläggen på sin facebooksida så var det 20-25 vänsterdårar som fullkomligt tappade det och likställde Bokmässan själva som nazister, att de finansierar bokbål, är en nazistisk plattform, beskyllda för att ignorera nazisternas övergrepp genom historien etc. Några ihärdiga paintade mässans banner så de 2 S:en blev nazi-SS logo.

Jag förstår att mässan backar. Annars hade väl AFA kommit in och skanderat sitt jävla "Inga rasister på våra gator".

Det var konstigt från första början att bjuda in ett förlag som AlternaMedia men tanken var väl att ha en alternativ röst kontra vanlig media.
Finns det ingen mer rumsren alternativ tidskrift eller liknande?

Rumsren? Herrejävlar! Här rör det sig om en tidning som får statligt presstöd. Det rör sig om en tidning som skriver om sådant som en stor del av befolkningen är intresserade av att få kunskap om. Må så vara att detta är sådant som andra delar av befolkningen anser att man ska hålla käften om - men nu har vi ha yttrandefrihet - vilket innebär att INTE sätta munkavle på de som tycker lite "olika", eller som vill förmedla nyheter från en lite annan synvinkel.

Själva poängen med yttrandefrihet är just att tidningar som Nya Tider INTE ska stängas ute eller tystas ner! Om ledningen för Bokmässan är så helvetes fega att de inte vågar ge plats åt Nya Tider så kanske de borde lämna över ledningen till andra - och mindre fega personer?
__________________
Senast redigerad av Verkisto 2016-08-19 kl. 21:44.
Citera
2016-08-19, 21:50
  #31
Medlem
Scherings avatar
Årets tema: Yttrandefrihet

Kan det hela vara någon form av smart performance från bokmässans sida...?
Citera
2016-08-19, 21:56
  #32
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Man får väl samtidigt passa på att tacka de bakom bokmässan för att de på ett så flagrant sätt visar hur selektiv tanken om yttrandefrihet är i Sverige anno 2016. Nästa år kanske bokmässan kan ha tema hyckleri istället...

Hoppas innerligt att det här endast leder till att Nya Tider får fler läsare och att fler börjar ifrågasätta Expos roll som "oberoende" och "sakliga" experter.
På tal om fler läsare. Har någon tipsat internationell media?
Citera
2016-08-19, 22:03
  #33
Medlem
Kaitas avatar
Haha, vänstern gör självmål - igen.
Följden av detta blir att Nya Tider får tusentals nya läsare och alla sympatier från vanligt sunt tänkande människor.

Inte illa för en liten tidning som väldigt få kände till innan.
Citera
2016-08-19, 22:27
  #34
Medlem
Tsarevitjs avatar
Ja, jag säger som en känd person tidigare yttrat "Det är en skam, det är en fläck på Sveriges baner" att yttrandefrihet heter vänsteråsikter. Det är vidrigt, det som skett. Bokmässans ledning har visat ett totalt ryggradslöst beteende. Jag skulle respektera om någon känd skribent nu vågar ställa sig upp och säga att detta är åt helvete. Jag delar inte din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att få framföra den. Om inte tänkande människor reagerar på detta så är det här landet förlorat.
Citera
2016-08-19, 22:33
  #35
Medlem
Bokmässans facebooksida är underhållande att läsa i detta nu, 95 % av kommentarerna är negativa till bokmässans antiyttrandefrihetsbeslut några vänstertomtar är i vanlig ordning och orerar om brunsvansen som nu har hittat till bokmässans Facebook och nazister m.m.
__________________
Senast redigerad av Basschaser32 2016-08-19 kl. 22:39.
Citera
2016-08-19, 22:59
  #36
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Ja, jag säger som en känd person tidigare yttrat "Det är en skam, det är en fläck på Sveriges baner" att yttrandefrihet heter vänsteråsikter. Det är vidrigt, det som skett. Bokmässans ledning har visat ett totalt ryggradslöst beteende. Jag skulle respektera om någon känd skribent nu vågar ställa sig upp och säga att detta är åt helvete. Jag delar inte din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att få framföra den. Om inte tänkande människor reagerar på detta så är det här landet förlorat.

Nu vet ju inte jag på vilka grunder detta skett. Men att ideligen om och om igen skylla allt som går Sd sfären emot på vänstern känns ju lite fjantigt.
Mej veterligen finns det betydligt fler som är starkt emot sd överlag.

Att nya tider blivit portade kan kanske bero på att det finns en hel del med utländskt ursprung bland författarna. Och att i det läget ha ett gäng som egentligen säger att dessa inte är välkomna i landet känns ju lite fel.
Och det är väl detta som här ska diskuteras istället för att bara jamsa med ?

Men i vad ska vi inte ha yttrandefrihet ?
Ska utställare och mässanordnare själva kunna bestämma vilka som ska vara med ?
__________________
Senast redigerad av locknloll 2016-08-19 kl. 23:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback