• 29 220 online
  • 1 146 120 medlemmar
  • 59 328 423 inlägg
  • 1
  • 2
2016-08-22, 12:20
Medlem
Bloggare, skribent & krönikör vid Östersunds-Posten Stefan Nolervik beklagar
sig att han har varit förföljd under 10-års tid och över ett fejkat Facebook konto.

Hänger samtidigt ut de som är vänner till det fejkade kontot i bloggen.

Den här Stefan Nolervik verkar inte vara helt frisk!

http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2...-trakasserier/

Nu undrar han vad han ska säga till sin dotter på 15 år om allt detta.
Citera
2016-08-22, 12:32
Medlem
RabiatModerats avatar
Vet någon vad denne journalist har utmärkt sig för att skriva om?
Citera
2016-08-22, 13:04
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Han blir ordentligt ägd i kommentarsfältet.

Tycker han verkar paranoid och sjuk huvudet.

Sen har han den sedvanliga världsbilden som han delar med 99,99% av alla andra s.k. journalister i Sverige: Det är ok när journalisten själv hänger ut och trakasserar, men om någon ger lite tillbaka så börjar det omedelbart grinas om "hot mot demokratin" och andra absurda utfall.

Helt jävla sjukt att han hänger ut två helt oskyldiga personer för att de "gillar" fejkprofilen på FB. Helt jävla otroligt. Men samtidigt så typiskt för henvänsterjournalister.

Han får dock svar på tal i kommentarsfältet och framstår mer och mer som en bortgjord liten ynklig skithög som desperat slår åt alla håll. Ägd.

Vilken sorglig och trasig människa detta verkar vara. En typisk svensk "journalist".
Citera
2016-08-23, 02:12
Medlem
När guldet blir till sand...

10 års tid? Det känns en smula gammalt?
Har nu inget alls till övers och för då dessa "hornalister", men att stalka människor och ge sig ut för vara någon annan är inte riktigt friskt. Dock helt kutym och då detta "av idag".
Har han levt under en sten, eller? Okej, "generationsgrej", men som journalist brukar man hålla sig á jour med vad som "händer för dagen"?
Nej, jag tycker inte om journalister, och nej, jag tycker heller inte om "dagens värderingar".
Var och en här verkar "följa sitt hjärta"?
Nej, i detta fallet står jag på ingens sida. Och inte tror jag på någon av dem heller- tror för övrigt att jag själv lämnade sandlådan vid ca. fem års ålder och då på detta "hjärtstadiet"?
Sedan började jag på lågstadiet.
Senast redigerad av hee4r 2016-08-23 kl. 02:18.
Citera
2016-08-23, 05:12
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Här ondgör han sig över Tino Sanandaji:

Citat:
Han påkläds en fin titel ”forskare vid Institutet för ekonomisk-historisk och företagshistorisk forskning i Stockholm” troligen för att hänvisning till högre auktoritet ofta imponerar på läsare.

Och sedan får denne Tino på punkt efter punkt på ett svepande sätt motsäga de röster som säger att invandring faktiskt är lönsamt för regionen.

Sanandaji bollar sedan med siffror helt oemotsagd. Han slänger ur sig siffror än hit än dit utan källhänvisningar (jo, till SCB, turkiska myndigheter och Världsbanken, enligt skribenten) och det blir till sanningar. Inget konkret, inga förklaringar, bara lösa siffror, procent hit och procent dit.

Jag tvivlar inte på att siffrorna verkligen finns någonstans i SCB:s statistik, men Sanandaji tycks använda dem enligt eget tycke och smak. Allt för att ge luft åt sin egen tes om invandrare som lågutbildade analfabeter.
http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2015/12/16/6832/
Citat:
Jag är också frågande till att du inte hänvisar till hur siffrorna ser ut för andra länders invandring. Irak, 20 procent eftergymnasial utbildning mer än 3 år, (vilket är på samma nivå som Jämtlands) Iran, 37 procent eftergymnasial utbildning mer än 3 år, (nästan dubbelt mot Jämtland).

Varför är inte det ett relevant synsätt för en forskare i nationalekonomi?

Varför har du gjort ett eget urval bland länderna, varför är inte Rumänien, Polen och andra nationers invandring medtagen? Då åker ju siffrorna upp ännu mer.

Tino, att du bara valt Syrien, och den siffra som står för andelen som har eftergymnasial utbildning, känns som att du bara lyft fram den siffra som du vill visa.
http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2...a-fragor-tino/

Kul att han drar upp Tinos fädernesland Iran som exempel på välutbildade invandrare, medan flyktingströmmen kommer från Syrien. Dock har han en poäng i att Norrlands inland inte är känt för att det är där de mest högutbildade svenskarna bor... yttrandet om procent antyder att Stefan Nolervik inte kommer från ett studievant hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Ramona Fransson
Stefan Nolervik är som de andra änderna som plaskar i den lilla svenska media-ankdammen totalt skräckslagen att bli av med sitt arbete. Hellre då bespotta sanningen och gå till personangrepp, än att komma med fakta. Även om så sanningen skulle hoppa upp och sätta sig på Stefan Nolerviks axlar skulle han inte låtsas om den av rädsla att bli utkastad ur den lilla ankdammen.
Från Tino Sanandajis Facebook: https://m.facebook.com/tino.sanandaj...53283314033231
Citera
2016-08-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat

Här har du ett litet axplock om vad hans hjärta slår varmt för.

NOLERVIK: Hetsjakten på unga män

http://www.op.se/jamtland/ragunda/no...en-pa-unga-man

"Trollstormen ökar i vindstyrka och ungdomar och barn som flytt krig och förföljelse i Syrien och andra drabbade länder har på kort tid blivit utsedda till landets avskum.
Några höga röster har lagt beslag på debattrummet och utmålar unga pojkar som våldtäktsmän och brottslingar. Plötsligt är varje badhus en plats för tafsande och ofredande och orterna formligen dräller av knivskärande unga män.
Men det stämmer inte.
Nu är det dags att ta tillbaka debatten."

Jag skäms tamejfan!

http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2...kams-tamejfan/

"De lämnar en storstad i krig och elände och sätts på en buss till ett Norrland som är grått och tråkigt och väntar på vinter. Det är väl inte så jäkla konstigt att man tvekar att kliva ur bussen då! Det skulle även jag ha gjort."

Mörka eller inte mörka

http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2016/01/25/7120/

"Under helgen har det varit en lång och facebookspridd diskussion kring en händelse på Storsjöbadet när en kvinna och två yngre anhöriga till henne blev trakasserade av en grupp unga män."

Ja han skriver mycket om barnen, flyktingarna och självklart om de stackars tiggarna.
Citera
2016-08-23, 09:13
Medlem
Detta inlägg av Jens Ganman var rätt klockrent och kan det möjligen vara "våran" Stefan?

"EN DAG I EN SVENSK JOURNALISTS LIV (vi kan kalla honom Stefan)"

https://m.facebook.com/jens.ganman/p...53600177653251

Ett mycket underhållande text i detta inlägg och beskriver nog "våran" Stefan Nolervik klockrent.

Texten beskriver Stefan en vanlig dag i hans liv från morgonen till sent in på natten.
De prövningar han som journalist upplever under en helt vanlig dag.
Citera
2016-08-23, 09:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Här ondgör han sig över Tino Sanandaji:

http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2015/12/16/6832/

http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2...a-fragor-tino/

Kul att han drar upp Tinos fädernesland Iran som exempel på välutbildade invandrare, medan flyktingströmmen kommer från Syrien. Dock har han en poäng i att Norrlands inland inte är känt för att det är där de mest högutbildade svenskarna bor... yttrandet om procent antyder att Stefan Nolervik inte kommer från ett studievant hem.
Från Tino Sanandajis Facebook: https://m.facebook.com/tino.sanandaj...53283314033231
Journalister kan normalt inte räkna, då kan de heller inte bemöta Tino på annat sätt än med svepande misstänkliggöranden. Det ger även effekten att de nickar gillande till Betnérs idiotpåståenden eller andra rapporter som utelämnar 50 % av kostnadssidan eller hämtar hem antagna vinster årtionden bort för att motivera brakförluster här och nu.

Nolervik är arketypen för dessa matematisk nollställda men ideologiskt övertygade PKister i media.

Allt till alla är inte ironi för den typen av personligheter, utan ett kongressbeslut är tyngre än pengar på kistbotten.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-08-23 kl. 09:29.
Citera
2016-08-23, 10:03
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det ger även effekten att de nickar gillande till Betnérs idiotpåståenden eller andra rapporter som utelämnar 50 % av kostnadssidan eller hämtar hem antagna vinster årtionden bort för att motivera brakförluster här och nu.

Nolervik är arketypen för dessa matematisk nollställda men ideologiskt övertygade PKister i media.
Mja, skillnaden mellan Betnér och Nolervik är dock stor om man skrapar på ytan. Jag förstår att personer i glesbygden ser asylboendena som ett hopp om försörjning. Vad ska man annars tro på om man är för gammal för att flytta till jobben men ändå har en bit kvar till pensionen?

Låt oss granska Nolerviks psyke lite närmare:

För många år sedan sågade Östersunds-Postens kulturredaktör Stefan Nolervik en dialektforskare som gav honom svar på tal:
Citat:
Ursprungligen postat av Bo Oscarsson
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Nolervik
Varje ord beskrivs med alla dess olika stavningar och uttal beroende på var i Jämtland vi befinner oss. Litet synd tycker jag dock det är att min egen hemsockens sjungande diftonglösa dialekt, offerdalskan, inte (!) finns med i Oscarssons bok. Offerdalskan torde ha en sådan särställning i jämtskan att den absolut borde ha en given plats i denna jämtländska dialektbibel."

Det här är inte sant! Bara okunnigt eller insinuant. Offerdalskan finns med, men inte i den utsträckning jag skulle önska - som jag också skriver i förordet! Det beror på att man i Offerdal inte ännu gjort någon översikt över det speciella offerdalsmålet. Jag initierade idén och under senare delen av år 2000 lyckades Camilla Olofsson genom hembygdsföreningen få igång insamlandet. Genom henne fick jag före jul 700 offerdalska ord. Till de ska läggas de ord som Manne Bergman nedtecknat, ungefär lika många, och så en liten lista av framlidne språkprofessorn Nils Simonsson. Pinsamt Nolervik!

Som kronan på verket påstår Nolervik helt felaktigt att offerdalsmålet är en diftonglös dialekt. Offerdalskan har i verkligheten en diftong, nogsamt påpekat i Orlboka sidan 497. Att en kulturredaktör som hänvisar till sin 'hemsocken' är så okunnig måste vara unikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Nolervik
Men hur kan jag vara kritisk till en jämtländsk ordbok? Jag riktar inte kritik mot boken som sådan, utan mer mot det faktum att de offentliga medel som lagts ned på framtagandet av ordboken kunde ha använts på annat sätt om målet är att utveckla jämtskan. Där ser jag definitivt andra möjligheter.
Ordboken har säkert kostat minst 1 miljon kronor att producera. En halv miljon är EU-pengar och offentliga medel. Resten är sponsorpengar. Det hade kunnat bli många studiecirklar i jämtska för de pengarna."
Jag har under 20 år haft studiecirklar i jamska, från 1976 - 1996. Nolervik tycks inte veta att de som deltar i studiecirklar betalar avgiften själva. Alltså okunnigt och felaktigt av Nolervik!

Jag har aldrig på en kultursida läst att en kulturredaktör lägger sig i hur mycket pengar det kostar att producera en bok. Vad har det för allmänintresse? Vad tryckningen kostar är väl en branschfråga och egentligen en affärshemlighet för förlaget. Den halva miljonen av offentliga pengar, som med lite välvilja skulle kunna betraktas vara av allmänt intresse för att de just är offentliga medel, utgör lönekostnaden för ett år för projektledaren och en assistent på deltid. Knappast något att höja ögonbrynen för. En halv miljon inklusive lönekostnader gav en synnerligen medioker inkomst till mig och Camilla Olofsson. Eller menar Nolervik att vi skulle ha gjort det här arbetet ideellt?
http://www.bo-oscarsson.org/Orlboka.Nol.html
Förmodligen har Nolerviks lön under hans journalistkarriär bestått av betydligt mer skattepengar i form av presstöd än vad dialektforskarna fått.
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard Ottersgård
Säger upp prenumeration för kulturarbetarnas skull (Läs: Nolerviks)
...
Jag vet inget av de svenska landskapen som inte vördar sig om sina landsmål. Men att slå vakt om det jamtska språket med sina många olika sockendialekter det tycks inte falla ÖP på läppen.

Jag ser fram emot utgivningen av Bo Oscarssons omfattande ordbok, den kommer att bli en stor tillgång, när man fortsättningsvis skall skriva på jamska.
Efter allt nidskrivande i ÖP om såväl ledningen för hembygdsrörelsen, som om dem som arbetar för jamskans bevarande känner sig många av de i tidningen utpekade djupt kränkta.
Då tidningens ledning uppenbarligen inte inser hur djupt kränkta flera av våra åsyftade kulturarbetare känner sig, säger jag därför, som en sympatiåtgärd, med omedelbar verkan upp min prenumeration på ÖP.
http://www.bo-oscarsson.org/Aup.Ottersgard.html

Sidorna är från 2001 och verkar ha satt djupa spår i det Norlevikska psyket, för sex år senare hyser han fortfarande såpass agg mot dialektforskarna att han föredrar att jämtgubben i Östersundsrevyn bryter på kurdiska, att deras bokförlag Jengel ska skriva en bok om hur det är att vara bög och att den nya dialektboken ska ha med koranord. Med den långsintheten blir "tio år av trakasserier" begripligare:

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Norlevik
I morgon firar vi den svenska nationaldagen.
Det här är en av de bästa bilder jag vet som beskriver svenskt nationaldagsfirande.

Den har ÖP-fotografen Jonathan Leijonberg tagit och den visar på ett fantastiskt träffande sätt vad det hela handlar om: enorm mångfald under en blågul fana.
Men det finns mycket kvar att göra innan alla är med, innan alla svenskar bjuds med i den svenska blomstertäppan. Några punkter:

• När den nya jämtgubben i Östersundsrevyn heter Ahmed och bryter på kurdiska.

• När Berta eller någon annan bygdespelsförfattare gör ett spel om greken Nicos som kom till Östersund på 1960-talet för att starta en pizzeria.

• När Ali blir ett av namnen i almanackan.

• När bokförlaget Jengel ger ut boken om hur det känns att vara jämtländsk bög i Störåsen.

• När Orlboka ges ut på kurdiska.

• När föreningen för det jämtländska, Barke, ger ut "Nagur koranorl på jamska".

• När första moskén byggs.

• När vi lägger ned skolavslutningen i den kristna kyrkan.

• När författaren Mohamad Omar får landstingets kulturpris.

• När Rachid Taha Diwan testas till Svensktoppen.

• När vi gör om den svenska flaggan från blå och gul till regnbågens ALLA färger med en liten blå och gul gammalsvensk flagga i ena hörnet.

• När vi gjort om nationalsången till något ALLA svenskar kan känna igen sig i och sjunga med i med trovärdighet.
Ja, då först tycker jag att Sverige är svenskt på riktigt. Heja Sverige!
(FB) En PK krönika om vår nationaldag

Norleviks uttalande om "jämtländsk bög" antyder att han innerst inne, bortom PK-fasaden ser homosexualitet som något negativt. Det bekräftas av ett blogginlägg där han buntar ihop dem med alkoholister och kriminella:

Citat:
Om man tar min by, Kälom. Här bor det cirka 70 personer. Och om man tittar på statistiken över riket så bör det finnas omkring tio procent homosexuella av befolkningen. Det innebär grovt räknat att det skulle finnas sju bögar eller flator i min by.

Okej?

Det tycker jag låter otroligt märkligt, för vilka skulle det vara? Tankarna snurrar. Bilder kommer för mig. Kan det vara …

Jag tittar vidare i statistiken. Den säger att ungefär tio procent av befolkningen är alkoholister. Det innebär att det i min by skulle finnas sju alkoholmissbrukare.

Det gör sju homosexuella, sju alkoholister.

Jag söker vidare och hittar att cirka sex procent av befolkningen är dömd för någon form av brott. Det skulle innebär att fyra Kälomsbor är brottslingar eller kriminella.

Då har vi i vår lilla fina by sju bögar/flator, sju alkisar, fyra bovar.
http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2...edemokratiskt/

Norlevik bloggade något ännu mer homofobiskt, som tyvärr blivit raderat. Läs nedanstående och dra era egna slutsatser:

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Anderson
Jag gillar Stefan Nolervik faktiskt, men hans hyfsat korkade åsikter om att man ska vända andra kinden till när det gäller hur homosexuella behandlas är tragiskt. Han vill att man som homo ska acceptera våldet, hoten, avrättningarna och kränkningarna.

Allt i det liberala skitsnacket att våld inte löser våld. Att man ska vara snäll tillbaka, om man blir illa behandlad.

Det är extremt naivt resonerat. Och Stefan vägrar krypa till korset. Han VET att han har rätt, trots att han är en medelålders, vit heterosexuell man som sitter och dricker kaffe på ÖP's redaktion. Långt från all skit.

Gömd inne i sin egen falska trygghet.
http://fredzilla.blogspot.se/2008/02...kit-djupt.html

Jag tror inte att Betnér skulle kunna producera ett dylikt alster.
Senast redigerad av Jonasson 2016-08-23 kl. 10:13.
Citera
2016-08-23, 10:56
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Jag har sökt på denne Norlervik på Flashback med intressant resultat.

Sökningen genererar ett tämligen stort antal trådar där hans namn nämns, men ingen tråd som tar upp honom specifikt (förrän denna).

Det krävs dock inte mycket pusslande bland fragmenten förrän bilden av en synnerligen hatisk och obehaglig person träder fram. En person som utnyttjar sin maktposition som journalist för att trycka ner och svartmåla andra människor. Människor som inte tycker som han. Som kanske inte delar hans så kallade värdegrund. Givetvis anser han att han kan göra detta eftersom det är han, Stefan Nolervik, som är den gode.

Typexempel finns redan i länken i trådstarten där Stefan Nolervik helt utan orsak hänger ut två slumpvis (?) utvalda personer med namn för att de gillar en fejkprofil på Facebook (!!!). Stefan Nolervik vill alltså sätta sig till doms över vad människor ska gilla på Facebook. Gillar de något som Stefan Nolervik inte gillar så ska de hängas ut.

Läs gärna de två uthängda personernas inlägg i kommentarsfältet till texten som det länkas till i trådstarten. Läs också Stefan Nolerviks totalt intetsägande ickesvar. Svaret från Nolervik är i stil med: "Jaha, det var ju tråkigt att du blev ledsen när jag hängde ut dig med namn men så kan det gå om man gillar något som jag inte gillar. Då hänger jag ut." Det här är en person som inte är riktigt frisk.

Stefan Nolervik har flugit under radarn på Flashback lite för länge verkar det som.

Vad kan vi gräva fram om denne synnerligen obehagliga människa?

@Jonasson: Bra jobbat! Det måste finnas mer.

Någon som bor i området där mannen härjar som kan sprida mer ljus över denne Stefan Nolervik?
Citera
2016-08-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag har sökt på denne Norlervik på Flashback med intressant resultat.

Sökningen genererar ett tämligen stort antal trådar där hans namn nämns, men ingen tråd som tar upp honom specifikt (förrän denna).

Det krävs dock inte mycket pusslande bland fragmenten förrän bilden av en synnerligen hatisk och obehaglig person träder fram. En person som utnyttjar sin maktposition som journalist för att trycka ner och svartmåla andra människor. Människor som inte tycker som han. Som kanske inte delar hans så kallade värdegrund. Givetvis anser han att han kan göra detta eftersom det är han, Stefan Nolervik, som är den gode.

Typexempel finns redan i länken i trådstarten där Stefan Nolervik helt utan orsak hänger ut två slumpvis (?) utvalda personer med namn för att de gillar en fejkprofil på Facebook (!!!). Stefan Nolervik vill alltså sätta sig till doms över vad människor ska gilla på Facebook. Gillar de något som Stefan Nolervik inte gillar så ska de hängas ut.

Läs gärna de två uthängda personernas inlägg i kommentarsfältet till texten som det länkas till i trådstarten. Läs också Stefan Nolerviks totalt intetsägande ickesvar. Svaret från Nolervik är i stil med: "Jaha, det var ju tråkigt att du blev ledsen när jag hängde ut dig med namn men så kan det gå om man gillar något som jag inte gillar. Då hänger jag ut." Det här är en person som inte är riktigt frisk.

Stefan Nolervik har flugit under radarn på Flashback lite för länge verkar det som.

Vad kan vi gräva fram om denne synnerligen obehagliga människa?

@Jonasson: Bra jobbat! Det måste finnas mer.

Någon som bor i området där mannen härjar som kan sprida mer ljus över denne Stefan Nolervik?

https://www.facebook.com/jens.ganman...53600177653251

Detta är en på pricken beskrivning av honom.

Går även skumma igenom hans blogg: http://blogg.mittmedia.se/nolervik/
Citera
2016-08-23, 13:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Mja, skillnaden mellan Betnér och Nolervik är dock stor om man skrapar på ytan. Jag förstår att personer i glesbygden ser asylboendena som ett hopp om försörjning. Vad ska man annars tro på om man är för gammal för att flytta till jobben men ändå har en bit kvar till pensionen?

Låt oss granska Nolerviks psyke lite närmare:

För många år sedan sågade Östersunds-Postens kulturredaktör Stefan Nolervik en dialektforskare som gav honom svar på tal:

http://www.bo-oscarsson.org/Orlboka.Nol.html
Förmodligen har Nolerviks lön under hans journalistkarriär bestått av betydligt mer skattepengar i form av presstöd än vad dialektforskarna fått.
http://www.bo-oscarsson.org/Aup.Ottersgard.html

Sidorna är från 2001 och verkar ha satt djupa spår i det Norlevikska psyket, för sex år senare hyser han fortfarande såpass agg mot dialektforskarna att han föredrar att jämtgubben i Östersundsrevyn bryter på kurdiska, att deras bokförlag Jengel ska skriva en bok om hur det är att vara bög och att den nya dialektboken ska ha med koranord. Med den långsintheten blir "tio år av trakasserier" begripligare:

(FB) En PK krönika om vår nationaldag

Norleviks uttalande om "jämtländsk bög" antyder att han innerst inne, bortom PK-fasaden ser homosexualitet som något negativt. Det bekräftas av ett blogginlägg där han buntar ihop dem med alkoholister och kriminella:

http://blogg.mittmedia.se/nolervik/2...edemokratiskt/

Norlevik bloggade något ännu mer homofobiskt, som tyvärr blivit raderat. Läs nedanstående och dra era egna slutsatser:

http://fredzilla.blogspot.se/2008/02...kit-djupt.html

Jag tror inte att Betnér skulle kunna producera ett dylikt alster.

Tror man på allvar att asylboenden "hjälper bygden" ekonomiskt så är man naiv och okunnig, det är skattepengar om skyfflas in och som kan satsas på annat eller minska underskottet hos staten.
När det går några år så blir de kvarstannande asylturisterna kommunens ekonomiska ansvar fullt ut och glesbygdskommunen sjunker ännu djupare ned i ekonomiska problem än tidigare.
Stefan Nolervik precis som resten av journalisterna kan inte räkna och förstår inte ekonomiska sammanhang, de är tydligen inte ensamma.
Sen att han verkar vara en synnerligen långsint och obehaglig typ gör inte saken bättre.
Citera
  • 1
  • 2