Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2016-08-27, 03:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Så kan det ju vara. Fast jag bedömmer mina kebab länder enligt hål i väggen standard.

Armenien bäst i världen. Berlin något efter.

På Balkan har de också hyfsat bra kebabisar..
Men problemet då är ju att du faktiskt aldrig har smakat Riktig Kebab.

Utan det du har smakat, det är samma sak som du kan få här hemma.
Citera
2016-08-27, 05:24
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men problemet då är ju att du faktiskt aldrig har smakat Riktig Kebab.

Utan det du har smakat, det är samma sak som du kan få här hemma.

Vad är riktig kebab enligt Ambelain och hur tillreds den? Armenisk, Georgisk, Turkisk? Shish, döner?

Plockar fram papper och penna för att uppteckna receptet, gärna med riktig kebebsås.
Litar inte på hårddiskar då dessa kan crasha och receptet kan gå förlorat.

Väntar på smaklig spis!

Annars är tipsen om libabröd bra om man vill göra en rulle. Brödet är enkelt att göra själv om man vill ha det fräschare än köpevarianten. Kebab är inte raketforskning direkt. Kött, bröd, grönsaker och ev. en sås.

Min hemlagade rulle, bröd och allt. Fast vänta, det är ju faktiskt en gyrosrulle!

http://i.imgur.com/L0GidLc.jpg
Citera
2016-08-27, 08:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är inte pita-bröd man ska ha, inte heller det vanliga platta brödet som är så vanligt ...

Nej, det bästa är den där "våfflan" kan kan få. Frasig och smakrik och helt enkelt det enda värdiga till maträtten ifråga =)

Jag såg föresten på Antony Bourdains program om Istanbul, att en av de kebabrestaurangerna han gick till brukade lägga brödet framför grillen, och hela tiden ta ut köttet och pressa det på brödet.
Dvs så att köttsmaken verkligen fastnade på brödet.
Alla safter och kryddor osv.
Det "marinerar" ju brödet, och ger det extra smak. Något som inte händer om man bara lägger i det när det är färdigt tillsammans med såser och grönsaker osv.
Pita bröd är ett alldeles utmärkt tillbehör till kebab.
Det förhindrar ju inte att du kan tycka "våfflan" är godare.
Sen är pita eller pita varianter enkla och snabba att tillaga, i effektiv tid då.
Så fann det som ett bra råd för TS om h*n nu ger sig på detta själv.
Citera
2016-08-27, 08:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vad är riktig kebab enligt Ambelain och hur tillreds den? Armenisk, Georgisk, Turkisk? Shish, döner?

Plockar fram papper och penna för att uppteckna receptet, gärna med riktig kebebsås.

Väntar på smaklig spis!

Annars är tipsen om libabröd bra om man vill göra en rulle. Brödet är enkelt att göra själv om man vill ha det fräschare än köpevarianten. Kebab är inte raketforskning direkt. Kött, bröd, grönsaker och ev. en sås.

Min hemlagade rulle, bröd och allt. Fast vänta, det är ju faktiskt en gyrosrulle!

Men det går göra lite mer avancerat om man vill
Dock brukar jag göra det simpelt som du säger där.
Och oftast när man gör det lite mer avancerat, så tänker man inte riktigt på att det är kebab längre.

Funderar på om man ska göra nån kebabvariant ikväll, då jag köpte mig ett stycke oxfilé.
Citera
2016-08-27, 08:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Väntar på smaklig spis!

Varför bölar du när det ändå bara är den vanliga gatukökskebaben du menar ???

Som jag förklarade, så är det inte samma sak som det man får på restaurang.
Det spelar ingen roll var du köper din Gatukökskebab, för det är ändå bara Gatukökskebab.
Oavsett "Armenisk, Georgisk, Turkisk? Shish, döner?" som du räknar upp.

Kebab betyder, som tråden förklarat för dig, grillat.
Dvs det är alltså det grillade kött man kan äta på restaurang, i tex Turkiet.
Grillat på flera olika sätt, i synnerhet på spett av olika slag.

Det du tänker på - en "rulle".
Dvs "kebabrulle", det är Gatuköksmat.

Jämför tex med den varma korv du kan köpa hos korvgubben din, är det samma sak som du tex kan handla på din Gästgivaregård om det står "korv" på menyn?

Så, varför bölar du?

Jag redogjorde ju dessutom för en utmärkt dokumentär som handlade om bla kebab i Istanbul.
Du vet, med Antony Bourdain, avsnittet om Istanbul.

https://www.youtube.com/watch?v=tvq5ATxnuXc

Kom sen tillbaka och fortsätt böla om din gatukökskebab va ...
Citera
2016-08-27, 09:32
Medlem
christerys avatar
Citat:

Det spelar ingen roll var du köper din Gatukökskebab, för det är ändå bara Gatukökskebab.

Jämför tex med den varma korv du kan köpa hos korvgubben din, är det samma sak som du tex kan handla på din Gästgivaregård om det står "korv" på menyn?

Så, varför bölar du?

Jag redogjorde ju dessutom för en utmärkt dokumentär som handlade om bla kebab i Istanbul.

Finurligt att du har ensamrätt på att bedöma vad en kebab är, jag har varit till Turkiet och käkat där men inte fasiken säger jag att allt som inte smakar som minaretutroparna tillagar mellan sina bombräder är den enda sanna smaken.

Fast det verkar du ju tro, sen att hänvisa till no reservations är ju nästan skrattretande. Den gubben käkar väl allt bara han får betalt.

Jag börjar fundera på om du ens passerat gränsen från Sverige nånsin. Men det krävs ju inte för att ha en åsikt, dock så får din trovärdighet lite mer tyngd om du faktiskt smakat av en misslyckad keba i nån soi i Thailand tjafsande med ryssar eller vaknat av minaretutrop som rungar oroväckande i hotellrummet beläget i alanya mot taurusbergen och man slipper ens fundera på att beställa väckning. Trodde fan att högtalaren var monterad i rummet första gången.

Men alla får vara salig i sin tro - kebab är grillat och sen vad eller hur man gör den är upp till var och en. Men du lägger an en ton som antyder att du har den enda sanningen på vad grillat är. Det är en märklig inställning.
Citera
2016-08-27, 15:25
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Så, varför bölar du?

Du pratade om "riktig" kebab. Jag tänker inte endast på rulle, det är EN variant av det hela. Vilken är den riktiga kebaben? Måste den serveras på en restaurang med bord och stolar?
Citera
2019-12-14, 17:53
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:

Väntar på smaklig spis!

Tjena mårs

Du verkar ha stenkoll så...

Vad tror du om denna kebab (video nedan) kontra en pizzerias kebab i smak ? bättre i smak eller jämförbart eller en klass för sig ?

OMG EN HEMGJORD ÄKTA KEBABTALLRIK! Filip Poon

https://www.youtube.com/watch?v=O1iFov0_uUI

Relativt sverige pizzeria kebabstock ?
Citera
2019-12-15, 08:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Tjena mårs

Du verkar ha stenkoll så...

Vad tror du om denna kebab (video nedan) kontra en pizzerias kebab i smak ? bättre i smak eller jämförbart eller en klass för sig ?

OMG EN HEMGJORD ÄKTA KEBABTALLRIK! Filip Poon

https://www.youtube.com/watch?v=O1iFov0_uUI

Relativt sverige pizzeria kebabstock ?

Brukar också göra själv när andan faller på. Kör på ungefär samma recept som Filip. Skär dock inte upp den som han utan skär långa, tunna remsor på längden. Klart fastare och köttigare än pizzeriakebaben. Godare enligt mig.
Senast redigerad av JerryCotton 2019-12-15 kl. 08:59.
Citera
2019-12-15, 21:55
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Brukar också göra själv när andan faller på. Kör på ungefär samma recept som Filip. Skär dock inte upp den som han utan skär långa, tunna remsor på längden. Klart fastare och köttigare än pizzeriakebaben. Godare enligt mig.

Ok härligt, blir nog i veckan att testa denna och den ska ju bakas och ligga i kylen ochså och sen stekas ... Rätt praktisk att frysa in ochså .. Tycket dock att Filip kinesen stekte på för hårt av kebaben av denna sort, jag får se vad som smakar bäst när man tillagar den ev med strimlor i ugnen efter bakningen eller lättare stekning i smör eller hårdare karameliserad yta. Blir nog i pitabröd mig med såsen och sallad.
Normalt köper jag från servera via en pizzeria gubbe som beställer 3 kilospåsar åt mig men det är roligt att jämföra
Citera
2019-12-18, 00:09
Medlem
Vem0ths avatar
Vill man göra god kebab hemma utan rotisseriegrill kan man köpa ett mört och lättuggat kött som entrecote, strimla ned och steka i matfett, avsluta med att krydda på med lite sambal, spiskummin, oregano, salt och svartpeppar. Det är inte riktig kebab men gott som tusan är det. Lägg det i bröd och toppa med färsk persilja, aioli och röd sås blandad med passerade tomater, socker och chilisås.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in