Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-21, 17:49
  #1
Medlem
Kastanjeros avatar
En spark mot huvudet kan vara dödlig, särskilt när en vältränad människa levererar den. Blir skadan så mycket lindrigare bara för att man står upp när man träffas? Har sparkar mindre kraft barfota? Får man sparka mot huvudet på en motståndare som e groggy och böjt sig framåt ?
__________________
Senast redigerad av Kastanjero 2016-08-21 kl. 17:50. Anledning: skrev fel
Citera
2016-08-21, 18:41
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Man får inte sparka framifrån och det är den sortens smäll som gör att hjärnan slår i skallbenet på ett sådant sätt att du skadas ordentligt. De skador du får genom sparkar på sidan av huvudet när du står upp ska vad jag har förstått inte vara så pass mycket värre än slag med knytnävarna - även om det låter märkvärdigt.
Citera
2016-08-21, 18:58
  #3
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Man får inte sparka framifrån och det är den sortens smäll som gör att hjärnan slår i skallbenet på ett sådant sätt att du skadas ordentligt. De skador du får genom sparkar på sidan av huvudet när du står upp ska vad jag har förstått inte vara så pass mycket värre än slag med knytnävarna - även om det låter märkvärdigt.

Strunt, du får visst sparka framifrån så länge personen står upp.

Självklart är ett skenben i sidan av huvudet värre än ett slag.
Citera
2016-08-21, 19:05
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Strunt, du får visst sparka framifrån så länge personen står upp.

Självklart är ett skenben i sidan av huvudet värre än ett slag.
Ja, självklart är sparken mot huvudet värre, jag var nog otydlig. Ber om ursäkt. Sparkarna resoneras inte ge så pass allvarliga skador att de inte ska vara tillåtna.

Nej, inte strunt. Om ni har/har haft andra regler så får du gärna berätta om dem. Så här ser våra ut specifikt för det område som vi talar om "För att poäng skall utdelas krävs träff med pregnans och avsikt, med andra ord: tekniken får inte dö på målet. Tekniker mot kroppen räknas från nyckelbenet och ner till midjan, samt längs med armarnas bakre linje då de hänger fritt längs med kroppen. De enda tillåtna träffytorna är de ovan nämnda. Raka sparkar mot lår är ej tillåtet, ej heller mot knä eller insidan av lår och raka sparkar mot huvudet."
Citera
2016-08-21, 19:07
  #5
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Strunt, du får visst sparka framifrån så länge personen står upp.

Självklart är ett skenben i sidan av huvudet värre än ett slag.

Silva-style
Citera
2016-08-21, 19:27
  #6
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Ja, självklart är sparken mot huvudet värre, jag var nog otydlig. Ber om ursäkt. Sparkarna resoneras inte ge så pass allvarliga skador att de inte ska vara tillåtna.

Nej, inte strunt. Om ni har/har haft andra regler så får du gärna berätta om dem. Så här ser våra ut specifikt för det område som vi talar om "För att poäng skall utdelas krävs träff med pregnans och avsikt, med andra ord: tekniken får inte dö på målet. Tekniker mot kroppen räknas från nyckelbenet och ner till midjan, samt längs med armarnas bakre linje då de hänger fritt längs med kroppen. De enda tillåtna träffytorna är de ovan nämnda. Raka sparkar mot lår är ej tillåtet, ej heller mot knä eller insidan av lår och raka sparkar mot huvudet."

Fast det där är inte MMA-regler (inte shootfighting heller för den delen).
Citera
2016-08-21, 19:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Fast det där är inte MMA-regler (inte shootfighting heller för den delen).

Dock så har shootfighting och amatör-MMA samma regler gällande de raka sparkarna mot både ansikte och ben/knän.
Citera
2016-08-21, 20:38
  #8
Medlem
I samhället i stort kan vissa val vara direkt skadliga för en individ, så även ett yrkesval. Även individens frihet är här ett koncept som dras till sin spets. Det finns en fler som vill förbjuda MMA och proffsboxning just på grund av argument du tar upp. Det är en svår avvägning politiker ställs inför - se till samhällets bästa eller individens bästa?
Citera
2016-08-21, 22:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
En spark mot huvudet kan vara dödlig, särskilt när en vältränad människa levererar den. Blir skadan så mycket lindrigare bara för att man står upp när man träffas? Har sparkar mindre kraft barfota? Får man sparka mot huvudet på en motståndare som e groggy och böjt sig framåt ?
Det är mycket som är potentiellt dödligt i MMA. Tex slag, sparkar, knän, armbågar, slams, submissions, neck-cranks, giljotin osv, osv. MMA skulle inte tillåtas om inte potentiellt dödligt våld tilläts, detsamma gäller boxning och även en mängd andra idrotter.
Citera
2016-08-21, 23:11
  #10
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Ja, självklart är sparken mot huvudet värre, jag var nog otydlig. Ber om ursäkt. Sparkarna resoneras inte ge så pass allvarliga skador att de inte ska vara tillåtna.

Nej, inte strunt. Om ni har/har haft andra regler så får du gärna berätta om dem. Så här ser våra ut specifikt för det område som vi talar om "För att poäng skall utdelas krävs träff med pregnans och avsikt, med andra ord: tekniken får inte dö på målet. Tekniker mot kroppen räknas från nyckelbenet och ner till midjan, samt längs med armarnas bakre linje då de hänger fritt längs med kroppen. De enda tillåtna träffytorna är de ovan nämnda. Raka sparkar mot lår är ej tillåtet, ej heller mot knä eller insidan av lår och raka sparkar mot huvudet."

Ska du citera regler får du se till att välja rätt regler. Inte mycket som stämde ovan.
Citera
2016-08-21, 23:12
  #11
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Silva-style

Crocop-style =)
Citera
2016-08-21, 23:19
  #12
Medlem
Jag vet inte heller varför sparkar är tillåtna och inte heller hur mycket skada man kan få med en spark i huvudet i sporten MMA.

Det jag kan tänka mig är att de flesta ändå klarar sig genom att de parerar sparken.

Hursomhelst, de som ger in i leken får leken tåla. Dvs de har accepterat att de kan bli skadade och eventuellt få men för livet. Kanske även bli dödade.

Det är ingen sport jag skulle titta på. Det tilltalar mig inte att se människor puckla på varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback