Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-11, 18:25
  #37
Medlem
Att lägga bacon på papper är ett jävla oskick om du frågar mig.
Citera
2018-11-12, 16:08
  #38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lite överraskad att ingen nämnt det tidigare.

Den klart mest överlägsna metod till krispiga baconskivor erhåller man genom att innan stekning doppa baconet i vetemjöl.

Resten av metoden är den som exoticspice beskriver.

I22 skriver om tillagning i mikrougn. Denna metod funkar också ypperligt! I det fallet behöver man dock inte doppa baconet i mjöl.

En tredje metod går ut på att ugnsgrädda baconet i ugnen mellan två plåtar så att skivorna håller sin form.

~Paul~


Jag brukar likt förbaskat preppa pannan med lite het olja för att få en "fräsig" start... (aldrig smör-bränner)
Citera
2018-11-14, 10:08
  #39
Medlem
TraXzmans avatar
Kör den i en airfryer - aerofryer
Citera
2018-11-14, 11:16
  #40
Medlem
flaskborstes avatar
Bäst resultat får man om man steker bacon i margarin (Baconet drar INTE åt sig fettet) Baconen behöver friteras ur sitt fett och vatten för att bli krispigt. Stek baconet på båda sidor i fettet ta upp då det fått en bra färg och låt dem droppa av i pannan innan du lägger dem på ett hushållspapper för att bli av med än mer av fettet. Låt dem svalna en aning och du har crispiga och vackra baconskivor.

Många grillar doppar baconskivorna i fritösen innan de lägger dem på stekbordet, då får de en crispigare konsistens. När man gör crispiga fläsksvålar så friterar man dessa i eget fett tills allt fett lämnat svålarna och när de torkat så har man dessa svålar som påminner om chips.
Citera
2018-12-11, 23:09
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da-Evil-Hitlah
Som rubriken lyder. Hur får man till riktigt knaprigt och krispigt bacon? Sådant som man får på restauranger eller i hamburgare. När jag steker i stekpanna så blir det ändå rätt mjukt eftersom allt fett ligger kvar som baconet suger åt sig. Jag har provat att göra det i ugnen men då blir det nästan värre eftersom allt fett blir som en stor pöl baconet ligger i och så bränns det ofta vid.

Så hur sjutton gör man perfekt bacon? Jag vet att det finns produkter att köpa men det måste väl gå att göra det hemma i sitt eget kök utan det.

Om ni undrar exakt vilken konsistens jag vill ha så menar jag den där baconbiten som fanns på McDonald's hamburgare New York som såldes runt julen 2014.
Du lägger baconet på en plåt och kör in dom på 180grader 4/5min sedan tar du papper och torkar av dom och sedan vänder du dom och köra 4/5min igen. Sedan har du dom bästa baconen
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback