Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-21, 16:38
  #1
Medlem
Nu är det bestämt att det ska köpas en stationär dator för både spel och stream. Kollat runt på forumet och även på sweclockers, och med den info jag kommit åt har jag lyckats bygga ihop denna rackare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9645419/

Finns det något som brister i detta bygge? Något jag bör uppgradera eller kanske ta något billigare alternativ? Dvd brännare har jag redan och kommer användas i kritiska fall. Montering gör jag själv.

All hjälp är uppskattande!
Citera
2016-08-21, 18:43
  #2
Medlem
Nätagget ser rätt så svag ut, köp helst en guld eller platinium certifierat nätagg. Plus att det agget som du valt är ej modulärt, du kommer se en massa fula kablar i olika färger sticka fram. Annars ser det ok ut.

Windows 10 OEM licensen kommer att vara låst till moderkortet, du kommer inte kunna flytta operativsystemet till en nyare build i framtiden.
Citera
2016-08-21, 20:11
  #3
Medlem
x12s avatar
Nätagget är inte för svagt, det är snarare överdrivet väl tilltaget. Datorn kommer inte dra mer än ca. 300-350w. Välj ett nätagg på ca 500-550w så finns det fortfarande mycket goda marginaler.

Windowslicensen där kommer på dvd. Kanske bättre att välja windowsversionen som kommer på usb.

I övrigt ska det funka.
Citera
2016-08-21, 20:39
  #4
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nätagget är inte för svagt, det är snarare överdrivet väl tilltaget. Datorn kommer inte dra mer än ca. 300-350w. Välj ett nätagg på ca 500-550w så finns det fortfarande mycket goda marginaler.
Var själv inne på ett Cooler Master ett tag men råkade läsa detta och fläskade dit 300 spänn på ett annat agg:
https://uk.hardware.info/reviews/464...-v1-conclusion

Citat:
The Cooler Master B500 is the cheapest out of the three, but also performs the least. We can't look past the fact that in the 400W test the 12V rails dips below 11.4V. But since it's cheap and does have a low ripple, if your PC will never use more than 300 watts, this is not a bad option. If you need more power than that, keep look
Citera
2016-08-21, 20:48
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
inne på ett Cooler Master ett tag men råkade läsa detta
Jag råder helst till evga's g2-serie, 550w. Undvik de allra billigaste modellerna, oavsett fabrikat, om det inte är absolut kritiskt att priset måste vara lågt.
Citera
2016-08-21, 22:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nätagget är inte för svagt, det är snarare överdrivet väl tilltaget. Datorn kommer inte dra mer än ca. 300-350w. Välj ett nätagg på ca 500-550w så finns det fortfarande mycket goda marginaler.

Windowslicensen där kommer på dvd. Kanske bättre att välja windowsversionen som kommer på usb.

I övrigt ska det funka.

Självklart kommer Ts hårdvaror inte dra mer än 500 watt, men man utgår inte enbart efter watten, det är flera aspekter man bör ta hänsyn till. Ett sånt nätagg kommer nog skapa stora problem för Ts i framtiden och kan till och med skada delarna.
Citera
2016-08-21, 23:22
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetspelare
Självklart kommer Ts hårdvaror inte dra mer än 500 watt, men man utgår inte enbart efter watten, det är flera aspekter man bör ta hänsyn till.
Förklara då gärna på vilket sätt ett nätagg som anses tillhöra tier 1 skulle kunna vara så farligt. Beskriv gärna också vad du vill montera dit istället. Kan bli intressant att se, men håll det gärna relevant för TS.

Citat:
Ett sånt nätagg kommer nog skapa stora problem för Ts i framtiden och kan till och med skada delarna.
Precis det motsatta, läs gärna på lite om vilket nätagg du kritiserar där.
Citera
2016-08-22, 01:29
  #8
Medlem
VincentLels avatar
Om du vill spara pengar kan du köpa windows från t.ex. kinguin. Dock behöver du ladda ner windows till USB ifall du inte har det på skiva.

https://www.kinguin.net/category/194...ional-oem-key/
Citera
2016-12-25, 19:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Förklara då gärna på vilket sätt ett nätagg som anses tillhöra tier 1 skulle kunna vara så farligt. Beskriv gärna också vad du vill montera dit istället. Kan bli intressant att se, men håll det gärna relevant för TS.

Precis det motsatta, läs gärna på lite om vilket nätagg du kritiserar där.

Här är min simpla förklaring, låt oss fantisera om att du är nätagget(eller Nötägget höhö) , brons certifierad från något sopföretag. Du ska förse Ts med ström, låt oss säga att ts är en bra komponent till datorn. Av någon anledning istället för att du sänder signalen till honom så skickar du extra ström till mig och tar då kål på allt.
Citera
2016-12-26, 00:02
  #10
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetspelare
brons certifierad från något sopföretag.
Läs post 5 och neråt igen, och igen, tills det klarnar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback