Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-21, 12:49
  #1
Medlem
Jag är en kille på 21 år. Jag tränar och är aktiv, det är alltså inte så att jag ligger i soffan och spelar TV-spel. Trots 2 timmar gym och 4 km cykelrunda så låg jag och vred mig fram till 03:30 och vaknade för 45 minuter sedan på grund av det här. Jag är så fruktansvärt trött på det här, något måste vara fel. Jag funderar på att besöka en läkare och ordna sömntabletter men det hjälper ju inte i det långa loppet, jag vill ju inte vara i behov av piller för att sova som en normal människa?

Det är inte så att jag ligger och tänker på saker heller. Livet är bra förutom att jag HATAR nätterna liggandes där med ögonen i taket. Först tänkte jag att det berodde på dålig luft men inte ens fläkten ordnar upp skiten.

Vad ska jag göra?!
Citera
2016-08-21, 12:54
  #2
Medlem
Kodiak-s avatar
Vad har du för vanor och rutiner under dagen? När äter du och vad brukar du göra på kvällarna, t.ex.
Citera
2016-08-21, 12:57
  #3
Medlem
.Kurgan.s avatar
Benhård disciplin.
Somnar du fyra på natten, upp klockan 7-8 på morgonen.
Du kommer, så småningom oavsett sömnproblem, att däcka betydligt tidigare än 3-4 på natten om du 'vrider tillbaka dygnet' så som jag skrev.
Citera
2016-08-21, 13:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kodiak-
Vad har du för vanor och rutiner under dagen? När äter du och vad brukar du göra på kvällarna, t.ex.

Jag äter i princip bara under dagarna. Jag följer ett strikt matschema. Utöver det så lyssnar jag på musik, kollar film, pluggar matematik och sedan tränar.

På kvällarna lägger jag mig vid 22 tiden och sätter på lite film på datorn
Citera
2016-08-21, 13:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Kurgan.
Benhård disciplin.
Somnar du fyra på natten, upp klockan 7-8 på morgonen.
Du kommer, så småningom oavsett sömnproblem, att däcka betydligt tidigare än 3-4 på natten om du 'vrider tillbaka dygnet' så som jag skrev.

Jag har provat det men inte ens då somnade jag.. Det är just därför jag anser något vara jävligt fel.

Jag ska träffa min läkare nästa vecka. Jag går på en medicin som heter azatioprin men jag vet inte om det har en koppling till det hela.
Citera
2016-08-21, 13:04
  #6
Medlem
enfindams avatar
Du måste lyssna på din kropps signaler. När du känner dig trött på kvällen är det en signal på att du bör gå och lägga dig. Om du inte gör det ställer kroppen in sig på vakenhet och det blir svårare att somna. Varva ner ett par timmar innan sänggåendet, alltså stäng av alla skärmar och apparater.
__________________
Senast redigerad av enfindam 2016-08-21 kl. 13:25.
Citera
2016-08-21, 13:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Du måste lyssna på din kropps signaler. När du känner dig trött på kvällen är det en signal på att du bör gå och lägga dig. Om du inte gör det ställer kroppen in sig på vakenhet och det blir svårare att somna. Varva ner ett par timmar innan sänggåendet, alltså stäng av alla skärmar och apparater.

Men problemet är ju att jag är hur pigg som helst i huvudet.. Kroppen känner sig en aning trött. Dock inte i närheten utav den tröttheten man ska känna när man varit aktiv under dagen.
Citera
2016-08-21, 13:19
  #8
Medlem
.Kurgan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Jag äter i princip bara under dagarna. Jag följer ett strikt matschema. Utöver det så lyssnar jag på musik, kollar film, pluggar matematik och sedan tränar.

På kvällarna lägger jag mig vid 22 tiden och sätter på lite film på datorn

Förstår. Och som en annan användare skrev tidigare, lyssna på kropp och knopp.
Får du en 'signal' kl 7-8 på kvällen, alltså att du blir lite trött, gå och lägg dig då annars kan det slå över så att du några timmar senare liksom har piggnat till igen.
Jag är sådan, måste lägga mig vare sig jag vill eller inte, annars så kan jag också sitta uppe eller ligga och vrida på mig i sängen halva natten

Finns läkemedel som konstigt nog är receptbelagda i Sverige som gör att man blir trött(are) och som inte har konstiga biverkningar eller så.

Jag själv har haft 'Circadin' dvs melatonin på recept i perioder.
Funkar helt ok tycker jag.
Melatonin är ett naturligt förekommande sömnhormon som finns hos alla däggdjur.

Somliga menar på att vissa människor kan ha problem med hur deras hjärnor utsöndrar detta sömnhormon.

Prova det. En läkare skriver ut Circadin utan att blinka, egentligen.
Citera
2016-08-21, 13:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Kurgan.
Förstår. Och som en annan användare skrev tidigare, lyssna på kropp och knopp.
Får du en 'signal' kl 7-8 på kvällen, alltså att du blir lite trött, gå och lägg dig då annars kan det slå över så att du några timmar senare liksom har piggnat till igen.
Jag är sådan, måste lägga mig vare sig jag vill eller inte, annars så kan jag också sitta uppe eller ligga och vrida på mig i sängen halva natten

Finns läkemedel som konstigt nog är receptbelagda i Sverige som gör att man blir trött(are) och som inte har konstiga biverkningar eller så.

Jag själv har haft 'Circadin' dvs melatonin på recept i perioder.
Funkar helt ok tycker jag.
Melatonin är ett naturligt förekommande sömnhormon som finns hos alla däggdjur.

Somliga menar på att vissa människor kan ha problem med hur deras hjärnor utsöndrar detta sömnhormon.

Prova det. En läkare skriver ut Circadin utan att blinka, egentligen.

Tack!! Ska be min läkare kolla på det
Citera
2016-08-21, 13:23
  #10
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Men problemet är ju att jag är hur pigg som helst i huvudet.. Kroppen känner sig en aning trött. Dock inte i närheten utav den tröttheten man ska känna när man varit aktiv under dagen.
Du skriver att du sätter på en film på datorn vid tio då du lägger dig. Stäng av alla apparater runt nio istället och varva ner. Det är ofta skärmarna som leder till ofrivillig vakenhet.
__________________
Senast redigerad av enfindam 2016-08-21 kl. 13:27.
Citera
2016-08-21, 13:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Du skriver att du sätter på en film på datorn vid tio då du lägger dig. Stäng av alla apparater runt nio istället och varva ner. Det är ofta skärmarna som leder till ofrivillig vakenhet.

Ska göra det ikväll!
Citera
2016-08-21, 13:26
  #12
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Jag äter i princip bara under dagarna. Jag följer ett strikt matschema. Utöver det så lyssnar jag på musik, kollar film, pluggar matematik och sedan tränar.

På kvällarna lägger jag mig vid 22 tiden och sätter på lite film på datorn

Där har du en del av problemet. Dina ögon bör inte utsättas för blått ljus på kvällen, något som din tv/datorskärm/mobil utsätter dig för. Om du nödvändigtvis måste kolla film, installera då någon form av program/app som reducerar det blå ljuset och ger skärmen en röd ton. Viktigt också att utsätta sig för mycket ljus under dagen, speciellt på morgonen.

Ytterligare en sömnhygiensprincip, lägg dig aldrig i sängen om syftet inte är att sova, tex om ligger och kollar film. Lägg dig i så fall på soffan om du har en sådan, var som helst men inte sängen.
__________________
Senast redigerad av silberstein 2016-08-21 kl. 13:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback