Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-21, 04:51
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Finns det några särskilt "exotiska" fiskar att fånga någon sällsynt gång i tex Skåne?

Jag tänker mig att Skåne, som sydligaste landskapet, möjligtvis kan få in några mer exotiska arter genom Öresund och Bälten emellanåt alltså.

Eller fiskar rör sig helt enkelt inte några längre sträckor?
Citera
2016-08-21, 05:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Finns det några särskilt "exotiska" fiskar att fånga någon sällsynt gång i tex Skåne?

Jag tänker mig att Skåne, som sydligaste landskapet, möjligtvis kan få in några mer exotiska arter genom Öresund och Bälten emellanåt alltså.

Eller fiskar rör sig helt enkelt inte några längre sträckor?

Vad ska du fiska med?

Med nätfiske kan du ju fånga lite random grejer.

Trolling...?

Ja, då går utbudet genast ner, men beror på vad du fiskar.

Något speciellt du letar efter?
Citera
2016-08-21, 05:07
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Jag läste för många år sedan att exotiska fiskar (rejält exotiska för Sverige) höll till nära Barsebäck. Detta på grund av det varma kylvattnet från kärnkraftverket. Barsebäck är ju nedlagt numera, så fiskarna kanske är borta? Detta med fiskarna och Barsebäck läste jag för så många år sedan, att det var i tidningen Arbetet jag läste det i. Tidningen försvann väl för minst 20 år sedan.
Citera
2016-08-21, 05:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag läste för många år sedan att exotiska fiskar (rejält exotiska för Sverige) höll till nära Barsebäck. Detta på grund av det varma kylvattnet från kärnkraftverket. Barsebäck är ju nedlagt numera, så fiskarna kanske är borta? Detta med fiskarna och Barsebäck läste jag för så många år sedan, att det var i tidningen Arbetet jag läste det i. Tidningen försvann väl för minst 20 år sedan.

Kanske finns en och annan fisk kvar där, eller vad tror du?
20 år.
Citera
2016-08-21, 05:21
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Vad ska du fiska med?

Med nätfiske kan du ju fånga lite random grejer.

Trolling...?

Ja, då går utbudet genast ner, men beror på vad du fiskar.

Något speciellt du letar efter?
Ja - "Exotiska" fiskar ...

Det är det jag frågar efter.


JAg har ibland sett fiskar som sett väldigt Exotiska ut i varuhusens fiskdisk.
Och jag undrar hur de hamnat där.
Är de fiskade i trakten, eller är de influgna från fjärran länder/hav liksom.
Citera
2016-08-21, 05:31
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Kanske finns en och annan fisk kvar där, eller vad tror du?
20 år.

Möjligt att fiskarna försvann när varmvattnet försvann från kärnkraftverket. Det finns dock aktiva kärnkraftverk i Halland där det också rapporterats exotiska fiskar. Men Halland ligger ju inte i Skåne..
Citera
2016-08-21, 05:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Möjligt att fiskarna försvann när varmvattnet försvann från kärnkraftverket. Det finns dock aktiva kärnkraftverk i Halland där det också rapporterats exotiska fiskar. Men Halland ligger ju inte i Skåne..

Du menar Ringhals...

Exotiska fiskar är rätt bra på att simma. Skåne är inte så långt borta.

Hur man fångar fiskarna vet jag inte. Trolling är ju ett sätt, men då måste man nog använda rätt exotiska drag och feta trådar.

Edit: funderade också på om ett extra kraftigt foder skulle funka. Innan näten läggs ut.

Vet inte.
__________________
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-21 kl. 05:43.
Citera
2016-08-21, 06:05
  #8
Medlem
Längs Skånes västkust finns en hel del Multe.
Helt exotisk är den inte – den har förekommit längs svenska västkusten sedan mitten av 1960-talet – men kategoriseras som en subtropisk fiskart.

Det är förmodligen Multe ni läst om i artiklarna om Barsebäck. Skulle jag tro.

Tillägg:
Kallas ofta Tjockläppad Multe.
Citera
2016-08-21, 07:10
  #9
Medlem
Kolla upp Bonito, där har du det.
Citera
2016-08-21, 08:40
  #10
Medlem
hogerspokets avatar
Visst förekommer det en inte försumbar mängd udda fiskarter i sundet (och resten av västkusten), främst på hösten.

havsaborre, multe och bonito är ju numer semistationära eller årsvissa i Sverige (dock ej med nödvändighet i Skåne).

Multen har dock nätats ganska hårt i Skåne de senare åren varvid Halland är ett bättre val för den hugade fiskaren.
Citera
2016-08-21, 09:33
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Jag har i fisk-disken ibland fått syn på en "rosa" fisk.
Rosa eller röd-rosa liksom.
Inte "spetsig" på framsidan, utan liksom diagonal istället. Lite trubbig liksom.

Och det tycker jag såg konstigt ut.
Så färggranna fiskar borde väl inte finnas här i de svenska vattnen ...

Men, sen å andra sidan så vet jag inte om vi importerar färska fiskar heller, så ...
Citera
2016-08-21, 09:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag har i fisk-disken ibland fått syn på en "rosa" fisk.
Rosa eller röd-rosa liksom.
Inte "spetsig" på framsidan, utan liksom diagonal istället. Lite trubbig liksom.

Och det tycker jag såg konstigt ut.
Så färggranna fiskar borde väl inte finnas här i de svenska vattnen ...

Men, sen å andra sidan så vet jag inte om vi importerar färska fiskar heller, så ...

Självklart importerar vi färska fiskar. Färsk tonfisk t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback