Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-21, 00:52
  #1
Medlem
Hej!

Inledningsvis vill jag be om ursäkt för min bristande kunskap på ämnet. Hoppas ni har överseende med detta!

Köpte för ca ett halvår sedan en färdigbyggd "speldator" från Inet. (Vet att det är bättre att sätta ihop själv, saknar dock den kompetensen, därav valet).

Komponenterna: i7 6700, Nvidia GTX 980, MSI Z170A-S02 och cooler master taurus-chassi.

Har haft lite problem med stuttering när jag spelar CS:GO och fick tipset att kolla temperaturen i dator, så laddade ner HWMonitor och såg då att mitt grafikkort blir ganska varmt.

I idle så ligger det runt ca. 50-55 grader med fläktarna på 26% vilket verkar vara GPU:ns egna fläktinställningar.

När jag spelar wow/cs kan temperaturen gå hela vägen upp till ~ 80 grader. Vilket för mig som okunnig på området låter väldigt mycket.

Jag har sett till att datorn är helt dammfri, så inte det som är problemet. Processorn håller sig betydligt mycket svalare (20-30 grader i idle och går inte högre än 40 grader under spel).

Min fråga är om ni tycker dessa temperaturer låter normala för en relativt ny och dammfri dator.

Vet att jag kan ladda ner afterburner och höja fläktarna för att få grafikkortet svalare. Är ju dock fortfarande inom garantitiden, så vill dubbelkolla att ingenting är "fel" på datorn.

Ber om ursäkt för långt inlägg och jättestort tack på förhand för att ni orkade läsa och förhoppningsvis hjälpa mig med detta!
Citera
2016-08-21, 00:57
  #2
Medlem
Såg tråden under nya ämnen och tänkte hjälpa dig.

80 grader enligt google är varmt för ett GtX 980.

Vad för märke är det på kortet, ännu bättre vore exakta produktnamnet.

Edit, om det inte har en s.k. specialkylare så verkar det vara normalt med 80 grader:
http://m.sweclockers.com/forum/trad/...trix-gar-varmt
http://www.tomshardware.co.uk/answer...76f-games.html

SÅ, svar på frågan:

Helt normalt för det kortet. Om det går upp över 90, så börjar det bli oroligt.

När det gäller CS som jag antar står för det där pangpang-spelet så bör du höra dig för i (FB) Counter-strike: Global Offensive (CS: GO) för inställningar. Antar jag.
__________________
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-21 kl. 01:02.
Citera
2016-08-21, 01:15
  #3
Medlem
toydolls avatar
Jag har ett 980 Ti, vet inte hur de skiljer från 980 temperaturmässigt. Men jag kommer under load också upp till80, om jag inte vill ha fläktljud som konkurrerar med arlanda under rusningstrafik.
Däremot är min idle lägre än 50, även när fläkten på kortet är av. Har visserligen en hel del chassifläktar, samt ett ganska stort chassi vilket sänker temperaturen en del.


När det kommer till CS kan jag nog inte hjälpa dig, men det kanske är så enkelt att det är din internetuppkopplning som trilskas?
Citera
2016-08-21, 02:03
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Vet att jag kan ladda ner afterburner och höja fläktarna för att få grafikkortet svalare. Är ju dock fortfarande inom garantitiden, så vill dubbelkolla att ingenting är "fel" på datorn.
Du har hittat rätt väg där. Ställ fläktarna på högre varvtal vid en lägre temperatur och kanhända räcker det för att kortet ska maxa på kanske 70-75 grader men till priset av högre fläktbuller. Justera så du får bästa kompromiss av det. Tillverkaren kan också ha egna program, sök på tillverkarens supportsite.

80 grader är högt men det är inte alarmerande på nåt sätt. omkring 90 grader, där går det in i det röda området och vid kanske 100 (ungefär) slår kortet ifrån.

Mitt eget 980ti är nättpå omöjligt att få över 70 grader, ändå har jag inget avancerat chassi, men det är BRA, särskilt för sin ålder, och det har ett fint luftgenomflöde. Värt att kolla upp om ditt chassi också har tillräckligt luftflöde, som hjälper grafikkortet att få luftcirkulation.
Grafikkorten bildar mycket ofta vägg i chassiet och med fläktarna på nersidan blir det stilleluft som bara snurrar runt-runt där nere.
En dörrfläkt, om det inte redan finns, är att rekommendera. Vissa chassin kan ha bottenfläkt också, det är vilket som, sålänge grafikkortet får del av cirkulationen.
Har chassiet bara en fläkt fram och en baktill, då är det bra att komplettera med minst en till.
Citera
2016-08-21, 03:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Jag har ett 980 Ti...
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Du har hittat rätt väg där...

Stort tack för era svar! Uppskattas enormt!

Sammanfattningsvis, det är varmt, men inte tillräckligt varmt för att jag bör kontakta Inet och höra om något är fel?

Som jag ser så sitter det bara en fläkt i fram samt en i bak. Mycket möjligt att datorn hade mått bra av en eller flera extra fläktar. Samtidigt kan jag tycka att en som i det här fallet färdigbyggd dator för närmare 20.000 :- bör vara komponerad på ett sätt som gör att man kan spela cs/wow utan att fundera på om datorn blir för varm.

Återigen, tack för er hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback