Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-19, 02:23
  #13
Medlem
Spelade från 9-19års ålder. Var på topp 100 rankingen i min ålder (ca 13-14) och spelade i div.3 när ja slutade. Har börjat nu igen och hoppas på att få komma in i klubbens div.4 lag till nästa säsong. Jag tror fotarbete + bollkontroll är de 2 viktigaste egenskaperna för att bli bra. Alltid varit offensiv spelare men som också klarar av att deffa vid behov.

När man möter deffspelare så brukar jag alltid försöka serva på den sidan som han inte har deff gummi på, sedan när man loopar mot hans anti gummi så får du din egen överskruv tillbaka som underskruv så man måste loopa ännu hårdare nästa gång. När jag fått bort han en bit från bordet brukar ja lägga korta stopp bollar.

Annars brukar jag spela på "automatik". När olika situationer uppstår så försöker man alltid spela den smartaste bollen men de gör man automatiskt typ. Svårt å förklara ^^. Just nu kör jag med waldner stomme, stiga boost tc på svart och yazaka rakza 7 softa på röd.
Citera
2017-03-19, 08:52
  #14
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag har så himla svårt att lira mot dessa deffare. Någon som kan tipsa hur man lirar mot dessa?
Speciellt de som har långnabb och anti gummin, har aldrig någon chans mot de.
Tips och trix tas gärna emot..
Har spelat i 15 år och har alltid haft svårt för deffare. Det är störande att de vinner matcher och inte ens är svettiga. Stå där och lattja tillbaka bollen liksom.

Men iaf, mitt knep är att få dem i rörelse, och då menar jag det. Sidoförflyttning hela tiden och nöta dem trötta. Jag har en serve som i princip hamnar ett par dm bakom nät vilket skapar en omedelbar förflyttning av den lata fan...

Sedan handlar det lite om att våga klippa till, att våga slå den oväntade bollen och kanske nypa till på uppstuds. Som killen ovan skrev, det är svårt att förklara. En deffare jobbar inte speciellt mycket och har ju tiden att förbereda sig vilket en offensiv spelare inte har.

Något som spelare överlag har svårt för är ju de raka bollarna, rak backhand osv, istället för den naturliga diagonala...men jag antar att du har spelat såpass så att du vet det.

Lycka till.
Citera
2017-03-19, 09:44
  #15
Medlem
Jag spelade med antilooplångnabb som ung vilket gjorde att jag snabbklättrade på rankinglistan. Spelade i div 2 som bäst och spelade endel usm, var även klass 2.

Ett enkelt knep, speciellt mot de som kör antiloopgummin är att man kör "varannan loop" och låser fast han på hans backhandsida. Börja med en loop, få en hård underskruv tillbaka, underskruva själv på hans backhand vilket gör att du nu kommer få tillbaka överskruv eller oskruvad boll. Det är här du kan nypa till ordentligt. Det var detta som gjorde att jag aldrig kom längre, när man kommer till en viss nivår och man är dålig på att snurra sitt rack så stöter man på motsåndare som vet hur man spelar mot antiloop och det blir då väldigt svårt att vinna.

Mot riktiga deffspelare däremot som är duktiga på att snurra sitt rack är det klurigare. Här gäller det att få han att röra på sig och nöta på med loopen, variera fart och skruv.
Citera
2017-06-22, 16:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Att det finns folk som klarar ett högre tempo än andra beror på talang i kombination med mycket träning från barnsben.

Sen så är det inget fel att använda uttrycket IQ i detta sammanhang, bara man definierar att det handlar om Bordtennis-IQ

Mmm..Har tagit upp pingisen efter fyllda 50. Spelade i åldern 11-14 eller nåt. Är övertygad om att jag hade varit bättre idag, om jag spelat i åldern 9-11 istället. Att öva upp snabbheten i spelet är nästan omöjligt nu. Man blir bättre, men det går sakta. Den lovande 12-åring jag med nöd och näppe besegrade för ett halvår sen, slår mig enkelt idag. Sådan är barns utvecklingskurva. Ändå blir jag lycklig av pingis på nåt vis.
Citera
2020-03-18, 07:50
  #17
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Går det att spela på Korpen-nivå om man arbetar oregelbundna tider?

Pingis är skitskoj, har alltid varit. Men det är inte kul att bara spela 1 timme en gång varannan vecka. I plugget kunde man ju spela på ungdomsgården varenda rast. så är det tyvärr inte nu i vuxen ålder.
Citera
2020-03-18, 16:50
  #18
Medlem
Guzs avatar
Jag imponeras också av skickliga bordtennisspelare, men tveksamt om sporten generellt kräver mer IQ än t.ex. snooker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback