Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-09-07, 21:46
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då kan ju inte resten av familjen göra så mycket samtidigt.

Jag har delat upp det trådlösa nätverket med flera fysiska och virtuella accesspunkter. Varje användare har en egen dedikerad enhet till förfogande. Det blir minst klagomål på det sättet när ingen användare kan sno hela bandbredden på det trådlösa nätverket.
Citera
2016-09-08, 01:28
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
AC51U är en AC750 router. Den är inte med i testerna här men kollar man N65U som är en N750 så klarar den max 78 Mbit/s på 2,4 GHz bandet. Avståndet där är cirka 2,5 meter.

http://www.smallnetbuilder.com/tools...ghz-profile-dn

Jag har inte kollat upp det men en del routrar använder interna antenner för 2,4 GHz och de externa bara till 5GHz. Kosta på ett USB-wifi med 5 GHz AC till morsan.


Tack för tipsen!

Just nu får vi ut ca 65 Mbit trådlöst via 802.11n, och 84 Mbit trådat. Men med flera trådlösa enheter kanske de sammanlagt når 84 Mbit.

Morsan verkar iaf nöjd för sitt facebookande, youtube, netflix och ibland torrents. Får hoppas routern håller iaf i 5 år nu, så har den betalat sig själv. Sen kan man få ännu bättre kvalitet för 500kr nästa gång den ska bytas ut.
Citera
2016-12-25, 20:45
  #39
Medlem
Bara uppdaterar lite:

Routern fungerar skitbra. Superstabil.

Däremot förstår jag nu varför vartenda router i världen alltid har många människor som säger "router X suuuuuuuger och tappar alltid kopplingen" och alltid lika många människor som säger "router X är perfekt och tappar aldrig kopplingen".

Svaret är inte att routern är "schizofren". Svaret är folkets jävla ultrabooks och netbooks med skitdåliga WiFi-antenner.

Grupp A, "de som klagar på att tappa kopplingen", har EN sak gemensamt: Skitdåliga DATORER. Det är ej routerns fel!

Nu var det så här att en av min käre mors datorer har ett Atheros AR9285 (om jag minns rätt i huvudet nu), som är extremt svagt på WiFi. Detta är en budgetdator, och ju mer budget något är desto större risk för att de har ett sunkigt, billigt trådlöst nätverkskort. Och vilka är det just som köper sunkiga netbooks för en tusenlapp? Jo just otekniska morsor som sen lämnar dåliga recensioner online.

Så mysteriet är löst: Innan ni skyller på en router (som fungerar perfekt med 9 av 10 enheter i hemmet), så titta på eran dator istället.

Vad gäller hennes situation, så hittade jag en lösning: Använde en WiFi sniffer på hennes dator, senaste gratisversionen av "inssider" från innan det blev ett betalprogram. Tittade på alla nätverken i luften runt henne och såg vilken kanal som hade minst antal nätverkssignaler. Flyttade routern till den kanalen manuellt. Och voila, hon gick från 2-4 disconnects per dag, till typ 1 per månad. Allt på samma skitdåliga dator. Men genom att låta hennes skitdåliga dators skitdåliga antenn få en renare WiFi-signal (via ett mindre överbelastat luftband) så löstes problemet.

Så där har ni två tips för framtiden: Undersök datorn i första hand (inte routern eftersom alla routrar har feta antenner och normalt sett ska klara att hålla kopplingen), och testa att byta till en mindre belastad kanal...

Snipp snapp slut så var sagan slut.
Citera
2017-04-15, 12:46
  #40
Medlem
Vet inte vad som hänt. Folk talar om hur de får ut 85 Mbit trådlöst från denna router, och själv fick vi ut 65 Mbit trådlöst via 802.11n. Men plötsligt är hastigheten nu nere i ca 25-30 Mbit, från alla datorer jag testat. Har testat att byta WiFi-kanaler till någon utan andra routrar på sig. Och har lagt in Padavan firmware för att öka signalstyrkan. Och stängt av allt utom 802.11n. Men den vill ändå inte ge ut mer än 25-30ish över WiFi längre.

Så plötsligt har den permanent tappat halva hastigheten på WiFi. Wtf!

Den var jättebra tills detta skedde... Nu har man iaf provat, men nej det blir aldrig en 500krs-router igen.

Drar tillbaka rekommendationen av ASUS RT-AC51U. Inte värd problemen. Synd.

Dessutom är dåliga datorer (med svaga WiFi-antenner) inte så bra på att koppla upp sig till den, så antar att den inte strålar ut särskilt stark signal.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2017-04-15 kl. 12:50.
Citera
2017-04-15, 15:10
  #41
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Vet inte vad som hänt. Folk talar om hur de får ut 85 Mbit trådlöst från denna router, och själv fick vi ut 65 Mbit trådlöst via 802.11n. Men plötsligt är hastigheten nu nere i ca 25-30 Mbit, från alla datorer jag testat. Har testat att byta WiFi-kanaler till någon utan andra routrar på sig. Och har lagt in Padavan firmware för att öka signalstyrkan. Och stängt av allt utom 802.11n. Men den vill ändå inte ge ut mer än 25-30ish över WiFi längre.

Så plötsligt har den permanent tappat halva hastigheten på WiFi. Wtf!

Den var jättebra tills detta skedde... Nu har man iaf provat, men nej det blir aldrig en 500krs-router igen.

Drar tillbaka rekommendationen av ASUS RT-AC51U. Inte värd problemen. Synd.

Dessutom är dåliga datorer (med svaga WiFi-antenner) inte så bra på att koppla upp sig till den, så antar att den inte strålar ut särskilt stark signal.

Kanske är någon granne till dig som satt upp massa access-punkter som stör dig, trådlöst är ett lotteri med i princip garanterat sämre prestanda än kabel.
Citera
2017-04-15, 17:05
  #42
Medlem
Kalkon77s avatar
Jag skulle nog säga att "Asus RT-AC66U" är väldigt bra/prisvärd
Citera
2017-04-15, 19:01
  #43
Medlem
kkasems avatar
Problemet är att 2.4GHz är ett väldigt trångt band. Att det fungerar bra idag är ingen garanti att det kommer fungera bra imorgon. Då det är ett så pass trång band så är det väldigt känsligt för störningar.

Precis som någon skrev tidigare så räcker det med att en granne sätter upp ett par accesspunkter för att ditt wifi ska bli märkbart sämre.

Därför är det värt att satsa på 5GHz och AC direkt, både router och se till att enheterna pallar det istället för att hela tiden köpa en lite kraftfullare 2.4Ghz router hela tiden och köra kapplöpning. Blir billigare att lägga lite pengar och framtidssäkra sig direkt istället
Citera
2017-04-15, 20:03
  #44
Medlem
Tack, håller med er, det är säkerligen en granne som konkurrerar på 2.4 GHz.
Citera
2017-04-15, 21:29
  #45
Medlem
Här är en bild på hur nätverken runt lägenheten ser ut:

http://i.imgur.com/idmomp0.png

Tack vare Padavan firmware gick AC51U från -57 signal till -38 i signal. Så det var en bra 3rd party firmware.

Och jag satte den på "autokanal" och det verkar inte finnas konkurrenter på kanal 12 som den väljer.

Men 2.4 GHz är ju ett dåligt band och om routern tvingas samsas med någon annan router så delar de ju på bandbredden så det ÄR nog något sådant som plötsligt fick ner hastigheten.
__________________
Senast redigerad av dextrodammit 2017-04-15 kl. 21:34.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback