Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-20, 21:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Oj tack igen! ^^ Då finns det en anledning att fara till Danmark då! Har redan hittat en läder och skinn sida på internet där man kan köpa.. ja läder och skinn och trådar till det så att jag kan göra en själv
Det var så lite så. Häftigt projekt, hoppas det går vägen Posta gärna en bild på resultatet om det blir av!
2016-08-20, 21:02
  #14
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Det var så lite så. Häftigt projekt, hoppas det går vägen Posta gärna en bild på resultatet om det blir av!
Det ska jag komma ihåg
2017-07-24, 01:48
  #15
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Så var det, minns nu att jag hört om detta.
Men hjälpte dessa örter i praktiken eller var det så kallat humbug?

Vet att jag är sen till festen här men faktumet är att just örterna kanske inte var det som hjälpte, trots att man trodde det, men vaxrocken och masken samt handskar skyddade bäraren mot lössen som spred pesten vidare så någon skyddseffekt hade det förmodligen, även om det inte alls var den skyddseffekt man trodde det hade.

Däremot dog väldigt många fortfarande i pest.

Problemet var nog snarare att doktorerna kan ha spridit pesten mer med sina dräkter eftersom dom sällan tvättades mellan patienter, så lössen hängde liksom med till nästa patient och förvärrade situationen.

Det här är rätt så spekulativ information, men det är ungefär så historiker tror i alla fall, om än ej ordagrant.
2017-07-27, 11:48
  #16
Moderator
VitKallas avatar
Gammal tråd, svårplacerad och TS har fått svar. Tråd låst. /Mod
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback