Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-20, 18:42
  #1
Medlem
Hej!

vi bor ute på landet vid en mindre asfalterad 70 väg.

Vissa personer på denna väg kör som idioter rent ut sagt, vi har många gånger fått hoppa ner i diket för att undvika att bli överkörda,jag har vid ett flertalet gånger ringt polisen men fått svaret att något måste hända innan man kan göra en anmälan, detta har efter många samtal fått oss att lägga ner samtalen till polisen.

Till saken hör att vi har 3 barn i 10 års åldern som ibland är ute och cyklar på vägen, vi har varnat dom måånga gånger angående dessa bilister.

Nu till de senare incidenterna,

De senaste månaderna så har en arab dykt upp och kör som en total idiot, han har för vana att sikta på dom gående, speciellt barn , VÅRA BARN!! för att sedan svänga undan i sista sekund, han brukar belåtet sitta och skratta när han gör detta, jag och min fru, samt grannar har vid ett flertal gånger varit nära att fronta med honom, då han befunnit sig på vår sida för att snabbt svänga tillbaka till sin sida.
För drygt en vecka sedan så var jag och ena barnet ute och cyklade, då möter vi denna arab igen och direkt när han får se oss så svänger ha över på våran sida och accelererar mot oss för att cirka 1-2 meter framför oss väja undan, detta är bara en av kanske totalt 10 incidenter mot bara oss.
Bilen är avställd och obesiktad, vi har varit i kontakt med polisen även i det fallet, men fått till svar att det måste hända något först innan man kan göra en anmälan.

Vi har bott här i snart 30 år, och aldrig varit med om något liknande, vi har speciellt märkt att dessa förare är av utlänsk ursprung( jag är ej racist, detta är en ren iaktagelse).


Så vad har ni för råd att ge?
Citera
2016-08-20, 19:10
  #2
Medlem
mona.sardins avatar
Finns bara en lösning. Sök upp hans bil under natten och slå sönder eller sabbotera den.
Citera
2016-08-20, 19:27
  #3
Avstängd
Tok-Franss avatar
Hur sabboterar man en bil på ett smidigt å diskret sätt?
Citera
2016-08-20, 19:28
  #4
Medlem
Men grattis, nu jävlar får ni känna på kulturberikningen som folk i storstäderna fått leva med i många underbara år! Inget ovanligt här, välkommen till det nya normalet helt enkelt.....
Citera
2016-08-20, 19:39
  #5
Medlem
Kasta en sten i hans vindruta.

Jag skulle personligen köpt en Co2 pistol med rundkulor och bränt hela magasinet i rutan på honom

Får man fråga vilket område det gäller? (Göteborg, Stockholm, Norrland?)


Förutom det finns det inte så mycket ni kan göra på lagligt vis.

Ett annat alternativ är att börja lägga ut farthinder.

T.ex tjocka kablar, plankor, massor med stenar... bara o välja!
Citera
2016-08-20, 19:42
  #6
Medlem
Tycker dessutom GOTT ni kan fronta med honom.

Se bara till att låsa bilen innan ni gör det.


Har för mig att han får stå för allting då bilen är både avställd, obes och antagligen oförsäkrad
Citera
2016-08-20, 20:02
  #7
Medlem
Han har konfronterats av andra jag känner, han kunde svenska till man berättade vad han gjort, då försvann plötsligt hans svenska, och han blev då engelsk talande istället, sedan för att inte alls förstå engelska när man förklarade igen.

Detta stället ligger en bit utanför Ljungkile, på landsbyggden.

Problemet är väl att skulle man konfrontera honom eller på något annat sätt "fixa" bilen för honom så får man väl hela släkten efter sig.
Citera
2016-08-20, 20:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazrhwk
Men grattis, nu jävlar får ni känna på kulturberikningen som folk i storstäderna fått leva med i många underbara år! Inget ovanligt här, välkommen till det nya normalet helt enkelt.....

jag har varit emot det här med "kulturberikning" från början, det är bara att se hur det gått i andra länder som försökt detta.
Citera
2016-08-20, 20:17
  #9
Medlem
tigerrakets avatar
Köp gummimatta och lägg ut på vägen. Då kan man iallfall inte köra för fort.

Alternativ, kontakta kommunen eller vägföreningen och kolla om man kan få en cykelbana. Antingen anlägger man en cykelbana, eller så lägger man sten och smalnar av befintlig väg.

Följ annars efter honom nästa gång han kör som en idiot. Kolla upp var han bor.
Hade jag varit dig hade jag haft med mig en lagom stor sten. Kommer han körandes och gör undanmanöver så sular du stenen mot bilen. Säg att du bar på den och du blev rädd när han kom körandes. Då stannar han, och medan ni dividerar så kan du ju ringa polisen.

Eftersom bilen är obesiktigad och avställd så kommer man vara vara väldigt intresserad av detta.
Citera
2016-08-20, 20:17
  #10
Medlem
sebnies avatar
filma med handhållen kamera eller med mobilen. Så att man ser regnumret och att bilen körs. Då det handlar om en avställd och obes och oförsäkrad bil, så är detta ett brott även om inget hänt. Besök polisstationen och gör en formell polisanmälan och lämna filmen som bevis.

Du ska inte anmäla hans körsätt, utan snarare det faktum att bilen framförs över huvud taget.

Då kommer det hända grejor. Om det upprepas med nya körningar hela riden kommer polisen tillslut beslagta bilen.

OBS vet att du försökt anmäla över telefon, då säger de bara att det nåste hända något, det är för att det annars blir ord mot ord. FILMA OCH BESÖK POLISSTATIONEN MED FILMEN!

tigerraket: att bära omkring på en sten kan lätt åka som olaga knivinnehav om det vill sig illa. Speciellt om mannen anmäler efter att du sulat stenen mot bilen (+ skadegörelse på det också)
__________________
Senast redigerad av sebnie 2016-08-20 kl. 20:26.
Citera
2016-08-20, 20:58
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Fyll en gammal dock/barnvagn med sten o rulla ut i vägen. Filma gärna det hela.
Ställ en traktor på vägen i utgången av en kurva. Här kan ni även sätta upp en skylt om renhållningsarbete, pågår som varning eller en varningstriangel innan kurvan. Han kommer garnterat ignorera alla varningar.
Citera
2016-08-20, 21:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Fyll en gammal dock/barnvagn med sten o rulla ut i vägen. Filma gärna det hela.
Ställ en traktor på vägen i utgången av en kurva. Här kan ni även sätta upp en skylt om renhållningsarbete, pågår som varning eller en varningstriangel innan kurvan. Han kommer garnterat ignorera alla varningar.


vi har satt upp åtskilliga skyltar , köpta som hemma gjorda, dom som är köpta på typ jula och biltema får sitta uppe, men dom egengjorda plockar vägverket ner, vi har förklarat situationen för vägverket och försökt att få hastigheten sänkt på vägen, men vägverket säger precis som polisen, det måste hända en olycka först, innan dom kan göra något åt saken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback