Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-21, 18:16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Sager man att koffein, socker, gluten eller vad tusan som helst orsakar besvar utan att utesluta allt annat som kan vara bidragande sa ar det nagot knas nanstans.
Jag tror de flesta inte ar sa pass rubbade att dom vet att allt det ovannamnda "kan" orsaka psykiska och fysiska besvar. Darfor utesluter de allra flesta allt sant som kan orsaka sjukdomsbesvar innan de ar sakra pa vad som faktiskt gor dom daliga.
Nej, inte i epidemiologi.
Citera
2016-08-21, 21:07
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Man kan hitta hur manga studier som helst som tyder pa att det bade finns ett sammanband och inte.
Det enda sattet att veta ar att prova hur man reagerar.

Problemet ar att manga inte far diagnos for detta. Om man soker sig utomlands dar testerna ar mer tillforlitlig sa far man snabbare svar pa om man har intolerans eller inte.
Att Svenska sjukvarden inte ar tillrackligt kompetenta tror jag inte kommer som en storre overraskning for de flesta. Tog nagra ar for min grannes 4 ariga son att fa sin diagnos trotts att han varit riktigt dalig p g a just gluten. Vem som helst fattade att det va gluten som va boven i dramat, men lakarna sa nej eftersom att testerna inte visade nagot. Det va forst nar de bytte vardcentral, och mycket tjat pa att de ska testa honom igen for celiaki, som de kom fram till att han inte talde det. Finns ju hur manga liknande fall som helst.
Svensk sjukvard

Man behöver inte vara gluten intolerant för att man blir bättre i magen av en glutenfri kost.
Citera
2016-08-21, 23:11
Medlem
Lever väldigt likt dig Ts,
Undviker socker och dricker endast kaffe något enstaka tillfälle i månaden
Får också en fet ågren av kaffe

Ett tips på bra ersättning för godis är fruktsmoothies (banan, mango, lättmjölk, hampafrön och vaniljyoghurt)

Har även kört glutenfritt en period men det var alldeles för svårt att undvika allt med gluteninnehåll, det finns i mer än vad man kan tro numera minimerar jag endast intaget av det, men ett och annat rostat bröd till mina ägg och bacon ser jag som helt OK.
Citera
2016-08-23, 18:07
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Koffein ökar min ångest i höga mängder. Men sen ligger det i att coca cola, som jag drack förut, innehåller stor mängd socker också och jag dricker inte kaffe. Ser ingen anledning att dricka koffein förutom att det ökar förbränningen då, men det är inte värt det.

Ok, då förstår jag. Ökar min ångest också till viss del, det är ett tveeggat svärd. Ofta blir jag totalt nedlugnad och harmonisk av en kopp kaffe, men ibland slår det åt andra hållet. För mig överväger fördelarna nackdelarna, också med tanke på hälsofördelar på lång sikt. Själva sockret har säkert också spelat en negativ roll i sammanhanget. Själv får jag betydligt mer ångest av att äta mycket socker, än att överkonsumera koffein.
Citera
2016-08-24, 15:50
Medlem
silbersteins avatar
För att svara på ämnet, detta är de saker som jag har kommit fram till att mår bättre av att undvika:

- Gluten/vete (undantaget öl, och ibland något bakverk, jag är beredd att ta de eventuella hälsomässiga konsikvenserna, vad är livet värt om man inte kan unna sig en Stout och en semla).

- Kohydratrika livsmedel, olika sädesslag och ris, även quinoa, bovete och andra glutenfria "hälsosamma" alternativ. Havre äter jag dock ibland då det innehåller väldigt nyttiga fibrer.

- Mjölk och till viss del mjölkprodukter. Fermenterade mjölkprodukter tex. kefir och yoghurt är bättre, men innehåller tyvärr ganska mycket socker. Välagrad ost är helt ok och äter ofta och gärna. Get/fårmjöl verkar också av många betraktas som hälsosammare än komjölk, och det kan jag mycket väl tänkta mig stämmer.

- Frukt, innehåller generellt sätt för mycket socker, och i den form som är mest skadlig (fruktos). Äter ändå frukt ibland, tex. äpple som innehåller fibrer som är väldigt bra för mikrobiomet (tarmfloran), men med måtta.

Äter mer av:
- Fermenterade livsmedel, typ surkål, kombucha, syrade grönsaker, natto, tempeh, opastöriserade ostar mm.
- Fisk och skaldjur
- Nötter
- Bra fetter, tex kokosolja, olivolja (med måtta), smör, grädde (med måtta), animaliska fetter.
- Bladgrönsaker och örter: Spinat, mangold, grönkål, basilika, persilja mm. Innehåller ofta mycket vitamin-k och nitrater (som är bra för bla. blodtrycket), samt nyttiga fibrer.
- Bär, bättre alternativ till frukt. Mer koncentrerad källa till antioxidanter och antocyaniner, och ofta relativt låg sockerhalt (tex. svenska lingon och blåbär). Aronia är också hemskt nyttigt och väldigt lite socker, men smakar kanske inte så gott.
Senast redigerad av silberstein 2016-08-24 kl. 16:36.
Citera
2016-08-24, 18:57
Medlem
Jag är gluten och mjölk fri själv och så kan många få mag problem av dessa. Annars kan du också sluta äta snabbmat. Ät kött eller annan protein + grönsaker + ris/potatis och steker köttet med kokosolja. Jag köpte nyss ett protein pulver och det gjorde magen värre. Nu mår jag bra igen, och det gör min mage med. Kaffe jag har inte haft problem med och jag är känslig. Ägg kommer jag sluta med också för att see effekterna. Frukt kan ge problem om jag äter för mycket av det. Så på tränings dagar äter jag 2. Annars 1 om dagen.

Du kan också testa IF - intermittent fasting, hjälper få lugn på magen. Jag har gjort många ändringar med min kost och kommer förmodligen att testa nya saker i framtiden. Men just nu funkar det här bäst.

Som någon annan har sagt (har inte läst men tror det) om du inte har mag/metala problem av det du äter, eller om du tar bort och för in någon mat i din kost igen så behöver du inte sluta äta det. Själv får jag jätte stora problem med "fel" mat.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback