Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-20, 15:21
  #1
Medlem
No6s avatar
Jag har inte brukat koffein på 2 månader och socker på 3 veckor nu(förutom den lilla mängd som finns i vissa matprodukter). Alltså ingen läsk, glass, godis eller annat skräp. Gått ner 25 kg sedan i december och springer så ofta jag kan(när benen inte säger emot). Äter bara hemlagad mat, ofta ekologisk.

Eftersom det är ganska tomt på mitt konto just nu så äter jag ibland bröd. Detta innehåller vad jag kan läsa inte mycket socker, men däremot kolhydrater och vitt mjöl. Stämmer det att mjölet omvandlas till socker i kroppen? Bör jag undvika bröd i och med detta?

När det gäller hälsan, finns det någon anledning att undvika gluten helt och hållet om jag inte, vad jag vet, är allergisk? Om jag vill göra pannkakor t.ex., finns det glutenfria alternativ? Har hört att folk som tar bort gluten mår bättre?

Glutamat(MSG) skrivs det ju mycket om i USA hur dåligt det är. Hur väljer jag bort detta?

Anledningen är att jag är deprimerad. Så jag försöker testa olika saker för att mildra depressionen och ta bort onyttigheter. Träning är en metod t.ex. Exempelvis började jag äta ekologiskt för ett tag sedan men tycker inte det blev någon skillnad.
Citera
2016-08-20, 15:34
  #2
Avstängd
StupidSheepheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag har inte brukat koffein på 2 månader och socker på 3 veckor nu(förutom den lilla mängd som finns i vissa matprodukter). Alltså ingen läsk, glass, godis eller annat skräp. Gått ner 25 kg sedan i december och springer så ofta jag kan(när benen inte säger emot). Äter bara hemlagad mat, ofta ekologisk.

Eftersom det är ganska tomt på mitt konto just nu så äter jag ibland bröd. Detta innehåller vad jag kan läsa inte mycket socker, men däremot kolhydrater och vitt mjöl. Stämmer det att mjölet omvandlas till socker i kroppen? Bör jag undvika bröd i och med detta?

När det gäller hälsan, finns det någon anledning att undvika gluten helt och hållet om jag inte, vad jag vet, är allergisk? Om jag vill göra pannkakor t.ex., finns det glutenfria alternativ? Har hört att folk som tar bort gluten mår bättre?

Glutamat(MSG) skrivs det ju mycket om i USA hur dåligt det är. Hur väljer jag bort detta?

Anledningen är att jag är deprimerad. Så jag försöker testa olika saker för att mildra depressionen och ta bort onyttigheter. Träning är en metod t.ex. Exempelvis började jag äta ekologiskt för ett tag sedan men tycker inte det blev någon skillnad.
Så din olycka kommer in med maten. Vi borde få någon sorts ilandshjälp från Afrika.
Paket med något som får oss att sluta stoppa i oss mat.
Citera
2016-08-20, 16:13
  #3
Medlem
Tänk inte så mycket på gluten osv. Fokus tycker jag ska ligga på att hålla en hälsosam livsstil. Dvs hålla vikten och äta så kroppen får i sig vad den behöver. Inte fokusera så mycket på vad man ska undvika.
Citera
2016-08-20, 16:23
  #4
Medlem
Bra jobbat och roligt att du har lyckats få en hälsosammare livsstil!

Bröd är ett livsmedel som på senare år börjat få kritik. Livsmedelsverket sa tidigare att man skulle äta bröd till måltiderna, men idag är det ändrat.

Det finns ju flera olika typer av bröd, men de mest hälsosamma/minst onyttiga är de som är rika på fullkorn, gärna av råg. Bröd gjorda på endast siktat vetemjöl är de absolut sämsta, och ja det omvandlas till glukos vilket alla kolhydrater gör. En betydligt bättre och billig kolhydratkälla är havregryn!

Ska försöka läsa lite studier om gluten, men med största sannolikhet mår man inte bättre av att utesluta gluten om man inte har celiaki. Läser man sig blind på någon diet så framstår den alltid som den bästa, samma med LCHF, 5:2 osv.
Citera
2016-08-20, 16:26
  #5
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidSheephead
Så din olycka kommer in med maten. Vi borde få någon sorts ilandshjälp från Afrika.
Paket med något som får oss att sluta stoppa i oss mat.
Ja för detta landets alla fetton skulle det absolut behövas.
Citera
2016-08-20, 18:38
  #6
Avstängd
Slackoffs avatar
Undvik att vara en jävla gröna vågen hippe som bor i Järna.
Citera
2016-08-20, 19:13
  #7
Medlem
ketogen kost är den som anses vara den mest hälsosamma. kolla på den här videon ketogenic diet and cancer https://www.youtube.com/watch?v=Q9socQcwPIs
lite nyttig information i alla fall.
Citera
2016-08-20, 19:30
  #8
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
ketogen kost är den som anses vara den mest hälsosamma. kolla på den här videon ketogenic diet and cancer https://www.youtube.com/watch?v=Q9socQcwPIs
lite nyttig information i alla fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogen_diet
Citera
2016-08-20, 21:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
ketogen kost är den som anses vara den mest hälsosamma. kolla på den här videon ketogenic diet and cancer https://www.youtube.com/watch?v=Q9socQcwPIs
lite nyttig information i alla fall.
Det kan inte stämma. Enligt vem/vilka är den mest hälsosam och varför? Ange en riktig källa, inte youtube...!

Många studier visar att en sådan diet ger kardiovaskulära skador. Vid cancer och epilepsi kan den vara intressant, men finns inte många studier där ännu och TS är väl inte drabbad av detta?
Citera
2016-08-20, 21:24
  #10
Medlem
Jag har gjort som du TS och provat mig fram vad gäller kost och jag märkte att mitt tunga sinne vart mycket ljusare och lättare beroende på vilken kost jag åt.

Jag blir deppig, slö, sur och ledsen när jag äter en kost som innehåller gluten och socker. Jag undviker även laktos då jag märker att jag får fler inflammationer och infektioner när jag får i mig laktos.

Mitt råd är att inte lyssna så mkt på andra, lita inte för mkt på vetenskap eller annat utan gå på det du av erfarenhet känner gör dig gott.

Jag har varit hos läkare för att kräva undersökning gällande gluten och laktosintolerans, hans svar var "man blir inte intolerant i vuxen ålder". Det sket jag i, jag kände ju själv hur sjuk jag vart både på kort och lång sikt.

Så, är du tveksam till bröd så skit i bröd. Ät rotfrukter istället, de kolhydraterna är långsammare och naturligare.
Citera
2016-08-20, 21:45
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bepost
Jag har gjort som du TS och provat mig fram vad gäller kost och jag märkte att mitt tunga sinne vart mycket ljusare och lättare beroende på vilken kost jag åt.

Jag blir deppig, slö, sur och ledsen när jag äter en kost som innehåller gluten och socker. Jag undviker även laktos då jag märker att jag får fler inflammationer och infektioner när jag får i mig laktos.

Mitt råd är att inte lyssna så mkt på andra, lita inte för mkt på vetenskap eller annat utan gå på det du av erfarenhet känner gör dig gott.

Jag har varit hos läkare för att kräva undersökning gällande gluten och laktosintolerans, hans svar var "man blir inte intolerant i vuxen ålder". Det sket jag i, jag kände ju själv hur sjuk jag vart både på kort och lång sikt.

Så, är du tveksam till bröd så skit i bröd. Ät rotfrukter istället, de kolhydraterna är långsammare och naturligare.

Om du t.om vart hos läkare och inte fått diagnosen celiaki men ändå tror att du har det så är det "nocebo" effekten.

http://tranastyrka.se/ny-studie-pa-p...lutenkansliga/

"Det är alltså ingen tvekan om att det finns en stor inverkan av så kallad nocebo när det gäller glutenkänslighet. Nocebo är i princip som placebo men istället för att du får en positiv effekt så blir effekten negativ. Människor förväntar sig alltså att de ska bli sämre av gluten och därför blir de sämre."
Citera
2016-08-20, 22:05
  #12
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag har inte brukat koffein på 2 månader och socker på 3 veckor nu(förutom den lilla mängd som finns i vissa matprodukter). Alltså ingen läsk, glass, godis eller annat skräp. Gått ner 25 kg sedan i december och springer så ofta jag kan(när benen inte säger emot). Äter bara hemlagad mat, ofta ekologisk.
Bra jobbat, fortsätt så. Att dra ner på onödigt socker är bara positivt.
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Eftersom det är ganska tomt på mitt konto just nu så äter jag ibland bröd. Detta innehåller vad jag kan läsa inte mycket socker, men däremot kolhydrater och vitt mjöl. Stämmer det att mjölet omvandlas till socker i kroppen? Bör jag undvika bröd i och med detta?
Beror förstås på vad det är för bröd. Du kan med fördel skippa ljusare sorter eftersom det är energirikt, näringsfattigt och inte särskilt mättande. Men du ska inte känna dig rädd för att äta bröd.
Citat:
Ursprungligen postat av No6
När det gäller hälsan, finns det någon anledning att undvika gluten helt och hållet om jag inte, vad jag vet, är allergisk? Om jag vill göra pannkakor t.ex., finns det glutenfria alternativ? Har hört att folk som tar bort gluten mår bättre?
Nej, fortsätt äta gluten du om du inte mår dåligt av det. De flesta har inte problem med gluten. Att folk äter glutenfritt i större utsträckning har att göra med att det har blivit trendigt och folk inbillar sig att det skulle vara mer hälsosamt.
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
ketogen kost är den som anses vara den mest hälsosamma. kolla på den här videon ketogenic diet and cancer https://www.youtube.com/watch?v=Q9socQcwPIs
lite nyttig information i alla fall.
Nej, det anses det inte. Föga förvånande att du sprider falskheter. Det inte är första gången. Tomte.
__________________
Senast redigerad av tj. 2016-08-20 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback