Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-20, 12:35
  #1
Medlem
NonPlusUltras avatar
Jag kollar på en tv serie (Breaking Bad) och där utspelade sig en klassisk överanvänd händelse. De skulle göra sig av med ett lik, så de lägger det i syra och spolar ut vätskan som uppstod. Tidigare har jag sett Pusher 3 där de slaktar ett lik och spolar ut blodet i avloppet.

Mina frågor är, märkts det inte om någon spolar ner 6 liter blood. Märks det inte om någon spolar ner en hel kropp löst i syra (minus skelettet som tydligen inte går att lösa upp).

Jag vet att åtminstone en seriemördare har löst upp sina offer i syra, men frågan är om han inte var tvungen att hälla ut det i naturen.
Citera
2016-08-20, 12:42
  #2
Avstängd
StupidSheepheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Jag kollar på en tv serie (Breaking Bad) och där utspelade sig en klassisk överanvänd händelse. De skulle göra sig av med ett lik, så de lägger det i syra och spolar ut vätskan som uppstod. Tidigare har jag sett Pusher 3 där de slaktar ett lik och spolar ut blodet i avloppet.

Mina frågor är, märkts det inte om någon spolar ner 6 liter blood. Märks det inte om någon spolar ner en hel kropp löst i syra (minus skelettet som tydligen inte går att lösa upp).

Jag vet att åtminstone en seriemördare har löst upp sina offer i syra, men frågan är om han inte var tvungen att hälla ut det i naturen.
Det märks nog. Dom har järnkoll på allt. Hört att dom analyserar din avföring för att se vilka chips du äter och sedan får du riktad reklam.
Citera
2016-08-20, 12:42
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Om du syftar på avloppsreningsverk, inte en chans. Dessa tar hand om tusentals kubikmeter avloppsvatten per dygn, och allt är givetvis uppblandat med alla anslutna hushålls avloppsvatten.

Däremot så är det betydligt enklare att för forensikerna hitta användbara spår/bevis i exempelvis avloppsbrunnar/golvbrunnar på själva brottsplatsen. Att ben inte löses upp av syra är för övrigt felaktigt.
Citera
2016-08-20, 12:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Jag kollar på en tv serie (Breaking Bad) och där utspelade sig en klassisk överanvänd händelse. De skulle göra sig av med ett lik, så de lägger det i syra och spolar ut vätskan som uppstod. Tidigare har jag sett Pusher 3 där de slaktar ett lik och spolar ut blodet i avloppet.

Mina frågor är, märkts det inte om någon spolar ner 6 liter blood. Märks det inte om någon spolar ner en hel kropp löst i syra (minus skelettet som tydligen inte går att lösa upp).

Jag vet att åtminstone en seriemördare har löst upp sina offer i syra, men frågan är om han inte var tvungen att hälla ut det i naturen.

Förfarandet handlar om att göra sig av med ett lik och även att minska risken någon hittar liket. Det handlar då om att inte kunna transportera liket som det är.

Vi spolar ut så mycket skit i avloppet att det är inget som någon skulle märka rutinmässigt. Det är helt naturligt att det även följer med blod i avloppet. Mensblod, någon skär sig, någon pissar blod, någon spottar ut sina tänder efter ett slagsmål etc.

Syra likaså, alla kemikalier som vi rutinmässigt spolar ner. Jag tror det krävs rätt mycket arbete att identifiera en syra i avloppsvattnet och då ska man även veta var, när och efter vad man letar.

Som nämns i tråden så finns spåren därför kvar mest på den plats där händelsen sker och i direkt närhet. Sen blir det för utspätt av allt annat skit.

Samtidigt är inte den svenska polisen speciellt avancerad. Även helt vanliga rutintester tar veckor att genomföra och det finns inte kunskap/kapacitet att upptäcka ett styckmord om man inte bokstavligen ramlar på likdelarna och även däri hittar körkortet som tillhör mördaren.
Citera
2016-08-20, 13:14
  #5
Medlem
NonPlusUltras avatar
Ja, det stämmer nog att vi spolar ner så mycket att det inte går att hitta. Jag bara tänkte att jag har hört att reningsverk har sensorer för att hitta vissa saker, då syftar jag alltså på att hitta ifall någon spolar ner stora mängder miljöfarliga ämnen. Det lär dock handlar om tusentals liter och inte 4-6 liter blod från en kropp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback