Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-20, 00:20
  #1
Medlem
Jag använder en Acer Aspire V3-772G och jag satt nyss och kolla på lite YouTube-klipp - sen helt plötsligt utan någon som helst anledning så försvann ljudet.
Nu fungerar inte ljudet på någonting överhuvudtaget, trots att datorn påstår att det "fungerar korrekt" och det är markerat att användas.
Jag får förresten också följande meddelande när jag väljer "Ljud" > "Uppspelning" > "Speakers" och trycker på "Testa":

"Enheten används av ett annat program.
Stäng alla program som spelar upp ljud och försök sedan igen."


Vilka program då?
Jag kan inte komma på att jag har aktiverat några andra ljudprogram överhuvudtaget, jag har använt det på precis samma sätt som jag alltid har gjort och det här har aldrig hänt förut.
Ska jag behöva söka efter virus och krångla nu, eller vad är det som händer?
Citera
2016-08-20, 00:27
  #2
Medlem
Mandelbrots avatar
Vilket operativsystem har du?
Mitt ljud försvann i och med en uppdatering av Win 10 för en kort tid sedan.
Hur ser det ut på Ljud/Hantera ljudenheter eller liknande?
Citera
2016-08-20, 00:38
  #3
Medlem
AA-suiteds avatar
Testa högerklicka ljudknappen längst ned åt höger. Sedan ska det vara speakers som har ett grönt märke bredvid sig. Om inte klicka i det så är det fixat. Om det ej fungerar kan du högerklicka på speakers och sedan avancerat har jag för mig och där ändra.
Citera
2016-08-20, 00:38
  #4
Medlem
Tack så mycket för era svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Vilket operativsystem har du?
Mitt ljud försvann i och med en uppdatering av Win 10 för en kort tid sedan.
Hur ser det ut på Ljud/Hantera ljudenheter eller liknande?
Jag använder Windows 8.

Fast nu kom ljudet tillbaka igen för bara nån minut sen.
Men jag skulle ändå väldigt gärna vilja veta varför det bara försvann och sen kom tillbaka igen helt av sig självt på det här sättet.

Ljudinställningarna såg helt normala ut, och uppenbarligen så är de ju fortfarande det eftersom ljudet fungerar nu igen.
Citera
2016-08-20, 12:05
  #5
Medlem
Man ska inte köpa en dator från Acer, eftersom de är elaka mot Håkan Lans.
Kanske är detta ett tecken från högre makter och du får skylla dig själv?

Har du testat med att starta om datorn?
Citera
2016-08-20, 12:33
  #6
Medlem
Ljudet försvann en stund igen direkt efter att jag hade postat mitt förra inlägg, sen kom det tillbaka efter några minuter när jag startade den idag.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man ska inte köpa en dator från Acer, eftersom de är elaka mot Håkan Lans.
Kanske är detta ett tecken från högre makter och du får skylla dig själv?

Har du testat med att starta om datorn?
Jag har testat precis allting som jag kan komma på, grejen är liksom det att det inte verkar vara det som är problemet.
Ljudet verkar försvinna och komma tillbaka lite när det passar det, oavsett vad inställningarna säger.
Ljudprogrammet "Speakers" är aktiverat, med grön bockmarkering och allting, datorn säger att det "fungerar korrekt", volymen är uppskruvad på ganska hög nivå, den vet att jag använder hörlurar eftersom jag har valt det alternativet och aldrig någonsin ändrat det efteråt osv - och ändå blir datorn ibland knäpptyst.
Det är möjligt att det är något glapp i hörlurarna, men det är i så fall ett väldigt konstigt glapp eftersom det var omöjligt att fixa den saken igår kväll och idag var det helt plötsligt hur lätt som helst.

I vilket fall som helst så finns det absolut ingen vettig anledning överhuvudtaget för en dator att bete sig på det här sättet.

Nåja, nu har jag ljudet tillbaka igen i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2016-08-20 kl. 12:38.
Citera
2016-08-20, 14:16
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Ljudet försvann en stund igen direkt efter att jag hade postat mitt förra inlägg, sen kom det tillbaka efter några minuter när jag startade den idag.


Jag har testat precis allting som jag kan komma på, grejen är liksom det att det inte verkar vara det som är problemet.
Ljudet verkar försvinna och komma tillbaka lite när det passar det, oavsett vad inställningarna säger.
Ljudprogrammet "Speakers" är aktiverat, med grön bockmarkering och allting, datorn säger att det "fungerar korrekt", volymen är uppskruvad på ganska hög nivå, den vet att jag använder hörlurar eftersom jag har valt det alternativet och aldrig någonsin ändrat det efteråt osv - och ändå blir datorn ibland knäpptyst.
Det är möjligt att det är något glapp i hörlurarna, men det är i så fall ett väldigt konstigt glapp eftersom det var omöjligt att fixa den saken igår kväll och idag var det helt plötsligt hur lätt som helst.

I vilket fall som helst så finns det absolut ingen vettig anledning överhuvudtaget för en dator att bete sig på det här sättet.

Nåja, nu har jag ljudet tillbaka igen i alla fall.

Har du Skype på datorn?
Jag har normalt ljudet från skärmens inbyggda högtalare via datorns HDMI.
Ibland använder jag Skype med ett headset via Bluetoth. Det knasar ibland som du beskriver. Jag får inte tillbaks ljudet i högtalarna trots att jag slår av Bluetoth.

Kör msconfig i kommandotolken och stäng av Skype i Autostart. Den behöver ju inte starta varje gång du startar datorn. Det är väl t.o.m så att andras Skype-samtal går via din dator då det är ett s.k P2P-program.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback