Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-19, 16:23
  #1
Medlem
Hej.

Jag vill köpa gul, röd samt blå akvarellfärg i sin "renaste" form på tub, dvs. när den inte blivit utblandad med någon annan kulör. Vart kan jag hitta dessa? Kallas de något speciellt? Vill beställa från nätet. Tack för hjälp!!

Mvh,
Nybörjare
Citera
2016-08-30, 17:01
  #2
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Konst, estetik och konsthistoria --> Eget konstnärligt skapande
/Moderator
Citera
2016-08-30, 18:55
  #3
Medlem
c.showalters avatar
Vilken nyans av gul är riktigt gul? Det är ju subjektivt. Alltså gå till en konstnärsbutik och köp ett mindre akvarellset av ett bra märke så får du standardkulörerna som oftast används. Citrongul är till exempel en vanlig standard gulfärg inom måleri osv. Eller ännu bättre gå till en konstnärsbutik och fråga så kan dem visa dig färger.

På tub är det nog kanske gouache som du letar efter. Gouache är vattenfärg på tub.
Citera
2016-08-31, 04:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.showalter
Vilken nyans av gul är riktigt gul? Det är ju subjektivt. Alltså gå till en konstnärsbutik och köp ett mindre akvarellset av ett bra märke så får du standardkulörerna som oftast används. Citrongul är till exempel en vanlig standard gulfärg inom måleri osv. Eller ännu bättre gå till en konstnärsbutik och fråga så kan dem visa dig färger.

På tub är det nog kanske gouache som du letar efter. Gouache är vattenfärg på tub.
Jag har redan köpt ett akvarellset från ett år tillbaks, men det är alla blandade nyanser som exempelvis ''yellow orche'' eller ''ultra marine''. Vill endast ha primärfärgerna för att lära mig blanda kulörerna själv och med det uppnå hela färgskalan, vilket inte går om man har en redan blandad.

Akvarell finns på tub och gouache ska vara något tjockare samt att den torkar snabbare (?). det är nämligen på tub jag redan har och gillar att man kan både använda den i fast och flytande form.
Citera
2016-09-01, 18:23
  #5
Medlem
Man brukar rekommendera en varm och en kall variant av de tre grundfärgerna som grund, det skulle t.ex. kunna vara Cadmium yellow light eller lemon som kall gul, cadmium yellow eller new gambouge som varm gul, alizon crimson eller quinacrodone rose (stavning?) som kall röd, cadmium red eller veridian som varm röd och phtalo blue eller kanske cerulean (antagligen inte?) och ultramarine. Olika märken kan dock döpa namnen till egna namn som ex. Winsor blue. En del färger har också andra egenskaper förutom färg, jag är lite svag för sedimenterande Sedan finns ju en drös olika märken också, de kan ha olika kvalitéer och om deras färger är rena eller inte kollar du enklast på tuben, finns där bara ett pigmentnummer, ex. PB15, kan den räknas som ren, men sen kan tillverkarens val av/mängd av filler spela roll...

Vill du absolut bara ha tre färger tror jag du kommer längre med de kalla varianterna.

Kan rekommendera filmklipp på youtube där folk går igenom färglära och liknande (gäller bara att hitta någon man tycker om och som man kan tro på ).
Citera
2016-09-04, 17:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fevredream
Man brukar rekommendera en varm och en kall variant av de tre grundfärgerna som grund, det skulle t.ex. kunna vara Cadmium yellow light eller lemon som kall gul, cadmium yellow eller new gambouge som varm gul, alizon crimson eller quinacrodone rose (stavning?) som kall röd, cadmium red eller veridian som varm röd och phtalo blue eller kanske cerulean (antagligen inte?) och ultramarine. Olika märken kan dock döpa namnen till egna namn som ex. Winsor blue. En del färger har också andra egenskaper förutom färg, jag är lite svag för sedimenterande Sedan finns ju en drös olika märken också, de kan ha olika kvalitéer och om deras färger är rena eller inte kollar du enklast på tuben, finns där bara ett pigmentnummer, ex. PB15, kan den räknas som ren, men sen kan tillverkarens val av/mängd av filler spela roll...

Vill du absolut bara ha tre färger tror jag du kommer längre med de kalla varianterna.

Kan rekommendera filmklipp på youtube där folk går igenom färglära och liknande (gäller bara att hitta någon man tycker om och som man kan tro på ).
Okej, tack!

Ja länka gärna ett par filmklipp om färglära. Det hade jag uppskattat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback