Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-19, 13:43
  #1
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Min laptop har ett engelskt tangentbord och jag vill behålla den layouten. Men ibland, typ när jag skriver på flashback, vill jag enkelt kunna producera svenska tecken. I Windows har jag kört alt+148 o.s.v. men det går inte för sig i Ubuntu. Kan man kirra så att typ superknappen+a blir ett å eller något liknande? Eller hur gör folk?
Citera
2016-08-19, 15:19
  #2
Moderator
vhes avatar
Det finns säkert någon käck inbyggd shortcut i Unity, men den känner jag inte till. Jag brukar köra setxkbmap -layout us resp. setxkbmap -layout se (från xbindkeys i mitt fall) för att byta mellan svensk och amerikansk layout.
Citera
2016-08-22, 23:50
  #3
Medlem
Du kanske kan använda ett virtuellt tangentbord på skärmen och skriva tecknen m.h.a. musen. Annars kanske du kan skriva med a och o och låta något rättstavningsprogram rätta till det åt dig.
Citera
2016-08-22, 23:56
  #4
Medlem
Jag har engelskt, närmare bestämt brittisk layout, på mitt tangentbord så fysiskt (placering, storlek och form) har det exakt likadana tangenter som ett svenskt tangentbord men det skiljer förstås i vad som är tryckt på vissa tangenter. Jag har ställt in så att jag byter layout med Caps Lock. För att få Caps Lock-funktionen så måste jag istället trycka Shift-Caps Lock. Engelsk layout fungerar bättre att koda i, därav att jag skaffade det.
Citera
2016-08-28, 22:19
  #5
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Tack för svaren, trots att jag glömde att kolla in i tråden igen. Jag körde lite på (typ) Hominems lösning men sen byte jag till att använda compose-knappen. Om man aktiverar den i Keyboard - Shortcuts - Typing (jag satte den till caps-lock) så kan man få till å, ä och ö genom sekvenserna compose-a-a, compose-"-a och compose-"-o. Compose-A-A, compose-"-A och compose-"-O ger versaler.
Citera
2016-08-28, 22:54
  #6
Medlem
Du kan ju scripta med något hotkeyprogram. I windows hade jag använt autohotkey tror det finns ett liknande till Linux.
Citera
2016-08-29, 07:47
  #7
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Du kan ju scripta med något hotkeyprogram. I windows hade jag använt autohotkey tror det finns ett liknande till Linux.
Autokey fanns förr i tiden men det är övergivet nu och jag fick det inte att funka.
Citera
2016-08-30, 04:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Autokey fanns förr i tiden men det är övergivet nu och jag fick det inte att funka.
Jag är inte så hajj på programmering för Linux men i Windows hade jag isf gjort det i C#. Antar att det är möjligt på Linux också.
Citera
2016-08-31, 02:04
  #9
Medlem
Dieseltratts avatar
Du skulle ju kunna lägga till en svensk layout som du kan välja att använda ibland. Finns under tangentbordsinställningar, sedan kan ju växla mellan de två med ett musklick.
Citera
2016-09-01, 20:04
  #10
Medlem
HeadlessChilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Du skulle ju kunna lägga till en svensk layout som du kan välja att använda ibland. Finns under tangentbordsinställningar, sedan kan ju växla mellan de två med ett musklick.
I GNOME3 är det inte svårare än "WIN_KEY"+"SPACE" för att switcha mellan olika tangentbordlayouts man har lagt till. Samma gäller även för Windows 10.
Citera
2016-09-05, 16:48
  #11
Medlem
xmodmap.conf
keycode 108 = Mode_switch
keycode 48 = apostrophe quotedbl adiaeresis Adiaeresis
keycode 34 = bracketleft braceleft aring Aring
keycode 47 = semicolon colon odiaeresis Odiaeresis

setxkbmap us
xmodmap xmodmap.conf
voila alt gr ['; blir åäö och alt gr shift blir ÅÄÖ.

hoppas det hjälpte dig TS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback