Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-18, 19:47
  #1
Medlem
Har lite smått börjat lära mig surfa (longboard) och har stött på lite olika tekniker. Någon som kan förklara skillnaderna på dom?

Hur man ökar farten.
# små steg framåt så man trycker ner fronten.
# böjer knäna upp och ner för att trycka på liksom.

Jag tror att första tekniken är mer för longboard och den andra för shortboards? Är det rätt uppfattat?


Sen fundera jag lite på om ni har någon teknik för att hoppa upp? När jag var iväg senast fick jag tipset att först dra fram bakfoten (i mitt fall vänstern) och sen där ifrån hoppa upp. Men tyckte att jag ofta blev alldeles för tung på vänster sidan och tippade över. Antar att jag måste få in bakfoten mer mot mitten i upphoppet.
Citera
2017-01-17, 16:05
  #2
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Du kan ju såklart småsteppa fram lite på en mindre bräda, men eftersom de är känsligare för viktfördelning så blir det ju bara en liten justering av fotplaceringen och/eller kroppsvikten.
Fråga två, jag lärde mig poppa upp direkt, men vissa går ju upp med framfot först och knä i bak innan de ställer sig upp.
Men det ser bara krångligt ut tycker jag.
Poppa upp direkt istället!
Citera
2017-01-17, 16:43
  #3
Medlem
Det tog tid men tack för svaret

Då tror jag att jag har koll på läget, gäller bara att öva, öva och öva lite till. Får bli en ny surf resa framöver
Citera
2017-01-18, 17:51
  #4
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Mitt bästa tips är dock att var noga med att inte välja för liten bräda i början. När jag började föll jag för frestelsen och köpte en kort en alldeles för tidigt. Tog hur lång tid som helst innan jag började fånga vågor.
Börja med longboard först för att få ett hum om tekniken, sen kan du hyra mindre och mindre storlekar till du hittar en som passar dig.
Citera
2023-08-05, 22:32
  #5
Medlem
Såg någon ute och "foilsurfade"(?) med en vinge utan linor.

Brukar man köra så eller var det för träning? Såg ut som vingen täckte mer än halva synfältet mesta tiden, personen kryssade.

Tror nybörjare men kom upp på foilen och körde på. Såg kul ut, förutom utsikten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback