• 1
  • 2
2016-08-18, 19:35
Medlem
Har just ätit en middag bestående av dessa långsmala fiskar, synd att det är så kort tid på året de finns att tillgå. Jag klipper fisken i bitar och värmer/kokar den i en sås av smör och grädde. Har hört de som steker fisken också, hur gör ni?
Citera
2016-08-18, 23:00
Medlem
MeanMEs avatar
Lite häftigt, är ju långt ifrån den vanligaste matfisken i vårt land.

Har bara ätit det en gång i mitt liv som liten kolt och då var de rökta.
Vill minnas det var gott men hade lite annorlunda konsistens för att vara fisk.
Men det var många, många år sedan, så minnet kanske sviktar.
Citera
2016-08-18, 23:23
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hade aldrig hört talats om fisken så jag fick googla lite och hittade lite fakta samt ett tips på hur de brukar kallrökas och sedan stekas i bla grädde

http://www.umea.se/besoksomraden/kla...880008467.html

Citat:

Nätting, fångst och tillredning
Flodnejonoga
Flodnejonoga
Flodnejonögat(Lampetra fluviatilis), eller nättingen, är Västerbottens landskapsfisk. Arten förekommer längs de svenska kusterna samt i Mälaren, Vänern och Vättern. De största förekomsterna finns i Bottenhavet och Bottenviken. Namnet nejonöga torde komma från tyskans neun augen och syfta på de nio ögonliknande gälöppningarna.

------

Nättingen fångas på hösten i kassar eller stockar, ett slags fällor, som läggs på botten i grunt strömmande vatten. Efter att den sköljts med aska eller kalk så att slem avlägsnas träs nättingarna upp på käppar och hängs i rökhuset. Där eldas med alved och enris med begränsad intensitet så att nättingen blir kallrökt. Därefter skall den stekas med eller utan grädde eller gräddmjölk.

Själva rökhuset är en liten timrad byggnad på ca 4 x 4 meter. Eldning sker i en grop i marken och för rökens reglering finns en lucka i gavelspetsen.

Senast redigerad av Gabriel Knight 2016-08-18 kl. 23:28.
Citera
2016-08-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Lite häftigt, är ju långt ifrån den vanligaste matfisken i vårt land.

Har bara ätit det en gång i mitt liv som liten kolt och då var de rökta.
Vill minnas det var gott men hade lite annorlunda konsistens för att vara fisk.
Men det var många, många år sedan, så minnet kanske sviktar.

Rökta skall de alltid vara, men till skillnad från en del annan rökt fisk så måste den kokas eller stekas efter rökningen för att vara ätbar. Brukar försöka äta fisken ifråga helst ett par gånger varje höst, men övrig tid på året finns den inte tillgänglig.
Citera
2016-08-19, 01:01
Medlem
christerys avatar
Då jag lever närmare isbjörnar och mammutar (inga papputar dock) så har jag aldrig fått smaka nätting, funderar på om det är som en miniål och äter man den rensad (huvud, mage osv borttagen) men med ben och allt?

Rökt, stekt, kokt bryr jag mig inte så mycket om men jag får som för mig att man inte rensar ur benen eller går det att dra av ryggraden tex.

Känns lite som om den kan vara svår att få benfri om den ser ut som jag tror. Men är benen mjuka så går det ju att käka dessa.
Citera
2016-08-19, 03:02
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag fångade dessa märkliga fiskar när jag var liten och förvarade dem i en balja. Trodde det var små ålar. Blev snart varse om vad det var för firre och blev tipsad om att använda dem som agn, men jag hade inte hjärta nog att sticka en krok i dem. Det var tydligen bättre att de dog av syrebrist i baljan tillsammans med grodynglen. Kvidden (elritsan) hade jag konstigt nog ingen vidare sympati för.

På Iberiska halvön har de en miniål som kallas angulas. När den går till partajar de like it's 1999. Om man googlar hittar man kanske recept som funkar till nejonögon. Tror att det vanligaste är att man friterar ålarna.
Citera
2016-08-19, 06:25
Medlem
klybans avatar
Nätting är det ett regionalt namn?
Här så kallar vi dom för nejonöga bara.

Sett denna i olika fiskeprogram och de tillagat, men hur de gjorde kommer jag inte ihåg.
Citera
2016-08-19, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då jag lever närmare isbjörnar och mammutar (inga papputar dock) så har jag aldrig fått smaka nätting, funderar på om det är som en miniål och äter man den rensad (huvud, mage osv borttagen) men med ben och allt?

Rökt, stekt, kokt bryr jag mig inte så mycket om men jag får som för mig att man inte rensar ur benen eller går det att dra av ryggraden tex.

Känns lite som om den kan vara svår att få benfri om den ser ut som jag tror. Men är benen mjuka så går det ju att käka dessa.

Huvud och stjärt tas bort, i övrigt äts den komplett. Brukar kapa den i 2-3 cm långa bitar.
Citera
2016-08-19, 10:26
Medlem
Marskens avatar
Jag tenderar att steka nejonögonen och de som blir över lägger jag in i ättikslag likt man gör med stekt strömming. Smakar bra på knäckebröd till frukost eller nattmacka.

Röka funkar även det bra.
Citera
2016-08-19, 15:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Rökta skall de alltid vara, men till skillnad från en del annan rökt fisk så måste den kokas eller stekas efter rökningen för att vara ätbar. Brukar försöka äta fisken ifråga helst ett par gånger varje höst, men övrig tid på året finns den inte tillgänglig.
Vad beror det på att de måste kokas eller stekas efter rökningen?
Citera
2016-08-19, 16:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag misstänker kallrökning, men saltet bord ju tagit kol på parasiter/sjukdomar?
Citera
2016-08-19, 17:24
Medlem
Citat:

De är hårda och lockar inte direkt att ätas utan kokning/stekning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in