Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 23:04
  #13
Medlem
Jag inser det praktiska i detta förhållningssätt då det kan göra en diskussion rakare och låta parterna slippa oroa sig för att trampa på ömma tår.
Ändå tycker jag själv inte det är självklart att separationen är naturlig.
Vissa av mina åsikter speglar säkert flera aspekter av min person. T ex hur empatisk jag är, vad jag tycker är viktigt i livet, hur intelligent eller påläst/intellektuell jag är osv. Som extremfall skulle jag ha svårt att separera åsikten ”jag tycker att svarta människor är mindre värda och borde utrotas” från den person som yttrar den.

För mig är begreppen person och åsikt definitivt positivt korrelerade även om jag går med på att en person är mer än sina åsikter.

Skulle vilja se en formell definition av begreppen "person" och "åsikt" som gör att man kan separera dem helt.
Citera
2017-06-24, 09:27
  #14
Medlem
rotherys avatar
Det jag upplever mest som ett problem är att folk inte kan ta ett "klokt citat" eller en "vettig uttryckt åsikt" för vad det är, utan de måste blanda in person och haka upp sig på vem som sa det. Om det är en person som gjort minsta lilla fel någon gång under världshistorien, eller kanske ändrat åsikt någon gång under tiden från vaggan, så är den personen för alltid avskriven som någon som säga nånting klokt i en fråga/debatt.

Och det handlar inte om att man ska erkänna typ Hitlers goda sidor, utan mer om skitsaker som "Kändis X sade något illa om min favoritfilm i en intervju 1993, så därför tänker jag fortsätta misstro denne trots att vi verkar ha exakt samma åsikter i de flesta aktuella frågor/debatter".

Sen har vi hela "leva som man lär-biten som jag kräks på. Folk är som besatta av att blanda in vem som ligger bakom en klockrent uttryckt åsikt för att om möjligt kunna stämpla personen som "icke trovärdig", om det passar ens argumentation.
Citera
2017-06-24, 10:01
  #15
Medlem
Epimaness avatar
Hur många har all information om en politisk sakfråga? Så i en diskussion med olika nivåer av expertis och olika perspektiv så kan man hamna i olika ståndpunkter utan att för den sakens skull är något klandervärt med ens karaktär. Att då klandra folks karaktär för deras åsikter blir då fel.

Sedan för en fruktbar sanningssökande diskurs behöver man undersöka idéer man inte nödvändigtvis hyser. Att skilja på person och åsikt hjälper då att förutsättningslöst undersöka dessa.
Citera
2017-06-24, 14:27
  #16
Medlem
AdFontess avatar
Jag är sån som "kan" göra det, tror inte att man gör det direkt medvetet heller. Utan det är lite som en fälla, ingen går med sina åsikter skrivna i pannan.

Utan man lär känna personens egenskaper och hur personen är (först och främst) mot en och det man fått hjälp med, allt det innan man fått insyn i åsikterna. Och sen sitter man där med en paradox. Å ena sidan vet man att personen behandlat en väl oavsett åsikterna och å andra sidan finns det åsikter (t.ex. om andra) som skiljer sig märkbart från ens egna åsikter. Vad gör man då? Istället för att utesluta personen och låtsas som att denne inte existerar, tar jag hellre först en mogen diskussion och ger konstruktiv kritik där den behövs.

Sen finns det människor som är extrema och envisa, allt är svart och vitt och med dessa ger man till slut upp om. Känns tråkigt när man ser vissa potential i personen, när man vet att personen varit snäll/hjälpsam men denne är så förlorad i sina åsikter/sin världsbild, ingen logik når fram.
Citera
2017-06-24, 15:15
  #17
Medlem
Jag kan välja att skita i vad folk har för åsikter, och ha trevligt med dem i alla fall. Däremot håller jag med TS om att man inte kan skilja på person och åsikt.

Folk som säger sånt brukar vara väldigt ideologiskt styrda, och irriterande.
Citera
2017-06-24, 16:24
  #18
Medlem
Det är ett sunt förhållningssätt att alltid försöka tänka själv och bilda sig en egen uppfattning om en åsikt, oavsett vem som yttrar den, kan jag tycka.

Man bör inte automatiskt hålla med en person bara för att man tycker om den, och omvänt inte tycka tvärtemot någon man tycker illa om. Det är nog lätt hänt att det blir så, men det är i så fall dåligt och bör motverkas.

Det som det kokar ner till är väl vad men menar med "skilja på" (och även exakt vad man lägger i "person" och "åsikt").
Jag skulle vilja påstå att en person är delvis, men inte helt, definierad av sina åsikter. Så om "skilja på" betyder att acceptera detta är jag med. Men inte om det betyder att man tror att de är helt orelaterade.
Citera
2017-06-24, 16:39
  #19
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Folk som säger sånt brukar vara väldigt ideologiskt styrda, och irriterande.

Irriterande, på vilket sätt?

Jag kan inte säga att jag stött på tillräckligt med personer som skrivit eller uttalat sig så "att jag kan skilja på person och åsikt" att jag har någon uppfattning om hurdana de är.
Citera
2017-06-24, 19:22
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Irriterande, på vilket sätt?

De använder oftast det uttrycket som substitut för legitima motargument. Det fanns t.ex. en saboterande och otrevlig kollega på ett tidigare jobb som flera anställda krävde att chefen skulle avskeda. Istället för att hålla sig till det faktum att detta var en arbetsplats, och inget jävla fas-3-dagis, så började chefen babbla om det där med åsikt och person och att man inte kan avskeda folk bara för att de är oprofessionella och otrevliga. Chefen var vänsterfeminist och pratade jämt om sin psykiatriska diagnos och hur hemskt det var för henne att ha den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback