Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-18, 17:26
  #1
Medlem
Som rubriken tyder så har jag köpt en ny skärm då jag vill köra dual, men i stort sätt alla spel jag startar varken fungerar eller har sänkt kvalitén till lägsta med lagg.
Har aldrig haft problem med att köra högsta någon gång, vet verkligen inte vad jag ska göra.

Kommer skriva upp mina specs, samt namnet på skärmarna då jag antar att det är första steget till att kunna lösa allt.

GPU: GeForce GTX 970
CPU: Intel Core i5-4690K (3.50 GHz)
Memory: 16 GB (15.87 usable)

Gammal skärm: http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/p...r_na-c02205442
Ny skärm: https://www.komplett.se/product/8293...4-led-vs247hr#

Det är ju inte den kassaste datorn, men funderar på om problemet kan vara att jag behöver uppgradera till i7 för att datorn måste multitaska pga 2 skärmar? Är inget datorgeni och vet inte mycket om hur allt funkar, men det är det enda som är logiskt.


Exempel på spel som inte startar är GTA 5.
Där fick jag meddelanden om att jag måste höja mitt "Virtual Memory", vilket jag gjorde. Kan nu starta spelet men det är ett helvetes lagg och kan inte köra på hög kvalité som funkat på min andra skärm. Vet inte riktigt om det kan vara skillnaden på storleken som betyder mycket för datorn heller?

Har sån extrem panik över att jag inte vet hur jag kan lösa det... Allting fungerar bra sålänge jag inte öppnar något spel.
Är riktigt tacksam för svar så det kan lösas så snabbt som möjligt, om ni själva inte vet så får ni gärna fråga/kontakta någon ni känner som kanske har ett hum.
Citera
2016-08-18, 17:45
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Ditt grafikkort orkar tydligen inte driva två skärmar med din önskade upplösning.
Kör man två skärmar, behöver grafikkortet ha mer minne än om man bara kör en skärm. Sedan kanske inte GPU orkar driv två skärmar heller med önskad upplösning. Och sedan kanske inte CPU orkar det heller, men jag tror nog problemet ligger i grafikkortet. Nytt grafikkort med snabbare GPU och med mer minne löser nog ditt problem, eller så får du nöja dig med alternativt en skärm, eller köra på sämre upplösning.
My 2 cents.
Citera
2016-08-18, 17:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ditt grafikkort orkar tydligen inte driva två skärmar med din önskade upplösning.
Kör man två skärmar, behöver grafikkortet ha mer minne än om man bara kör en skärm. Sedan kanske inte GPU orkar driv två skärmar heller med önskad upplösning. Och sedan kanske inte CPU orkar det heller, men jag tror nog problemet ligger i grafikkortet. Nytt grafikkort med snabbare GPU och med mer minne löser nog ditt problem, eller så får du nöja dig med alternativt en skärm, eller köra på sämre upplösning.
My 2 cents.

Ahhh! Shit.
Tror du att det finns möjlighet att behålla skärmarna för användning utanför spel genom att varje gång bara stänga av den andra skärmen eller liknande? Är det en grej?
Känns så sjukt segt att inte kunna ha två nu när jag äntligen uppfyllt min dröm.
Citera
2016-08-18, 17:53
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u0yzmash
Ahhh! Shit.
Tror du att det finns möjlighet att behålla skärmarna för användning utanför spel genom att varje gång bara stänga av den andra skärmen eller liknande? Är det en grej?
Känns så sjukt segt att inte kunna ha två nu när jag äntligen uppfyllt min dröm.

Givetvis så kan du stänga av den ena skärmen tillfälligt, och lira på bra!
Citera
2016-08-18, 17:54
  #5
Medlem
Logisksvensks avatar
Jag hade nog köpt ett nyare grafikkort om jag hade råd dvs.. Sök lite efter gaming grafikkort, vet att det kommit riktigt bra grafikkort ganska nyligen från Geforce
Citera
2016-08-18, 17:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Givetvis så kan du stänga av den ena skärmen tillfälligt, och lira på bra!

Ska väl se om det gör någon skillnad. Har verkligen inte lust att slänga ut den ena då båda fungerar bra!
Citera
2016-08-18, 17:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Jag hade nog köpt ett nyare grafikkort om jag hade råd dvs.. Sök lite efter gaming grafikkort, vet att det kommit riktigt bra grafikkort ganska nyligen från Geforce

Har absolut inte råd med ett nytt. 970 är ändå bra, så hade inte bytt ut det, utan snarare lagt in ett till i datorn.
Är dock pank och får 1k i månaden (Går gymnasiet) och har heller inte tid för ett jobb så finns ingen bra lösning direkt.
Citera
2016-08-18, 18:11
  #8
Medlem
x12s avatar
gtx 970 ska galant klara två skärmar, klarar tre också.

En sekundär skärm dubblerar belastningen på grafikkortet pga det är dubbelt så mycket grafik som ska genereras, dubbelt så många pixlar osv.

Kolla att rätt grafikdriver är installerad, att båda skärmarna är kopplade till grafikkortet, alltså att ingen är kopplad på moderkortets uttag.
Citera
2016-08-18, 18:12
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u0yzmash
Har absolut inte råd med ett nytt. 970 är ändå bra, så hade inte bytt ut det, utan snarare lagt in ett till i datorn.
Är dock pank och får 1k i månaden (Går gymnasiet) och har heller inte tid för ett jobb så finns ingen bra lösning direkt.

Okej, jag känner igen mig själv när jag pluggade. Kör bara på en skärm så länge då. Dina grejor är ju bra för övrigt.
Citera
2016-08-18, 18:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
gtx 970 ska galant klara två skärmar, klarar tre också.

En sekundär skärm dubblerar belastningen på grafikkortet pga det är dubbelt så mycket grafik som ska genereras, dubbelt så många pixlar osv.

Kolla att rätt grafikdriver är installerad, att båda skärmarna är kopplade till grafikkortet, alltså att ingen är kopplad på moderkortets uttag.



Någon i ett annat forum nämnde precis att man kan koppla till fel uttag, är lite misstänksam över detta... Fick ju trots allt två sladdar och dem är inkopplade med två olika uttag långt ifrån varandra...
Citera
2016-08-18, 18:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej, jag känner igen mig själv när jag pluggade. Kör bara på en skärm så länge då. Dina grejor är ju bra för övrigt.

Jajo, får försöka med några lösningar och tips jag får härifrån innan jag ger upp dock!
Citera
2016-08-18, 18:20
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u0yzmash
Någon i ett annat forum nämnde precis att man kan koppla till fel uttag, är lite misstänksam över detta... Fick ju trots allt två sladdar och dem är inkopplade med två olika uttag långt ifrån varandra...

Då är du lycklig! Du har kopplat fel, du ska ha båda skärmsladdarna in i grafikkortet, "inte långt ifrån varandra". Det betyder, det du har nu, är att du kör ena skärmen på grafikkortet (bra!), andra skärmen på den integrerade grafiken i datorn/cpu. (dåligt).
Koppla skärmarna till grafikkortet, och saken är antagligen löst!
(Gratis lösning, och gratis är som vi alla vet gott!)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback