Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 09:55
  #1189
Medlem
DrRockzos avatar
Är på jakt efter en skön ofodrad vår/sommar-kavaj.
Kikar lite på bl.a. Boglioli och LBM 1911, verkar som det ska vara rätt bra grejer?
Blir inte riktigt klok på deras priser dock, i butiker ligger oftast boglioli mellan 6-9000 kr, men på yoox hittar jag en för 340 euro https://www.yoox.com/se/49242604VH/i...=5&sizeName=52

hur kan det vara möjligt? Är det någon budget-variant som bör undvikas?

Det står att den är unlined, men innebär det att den också saknar mellanlägg, dvs den är varken canvassed eller limmad?

Och varför knäpper de alla tre knapparna på bilderna på yoox på? ser ju vansinnigt ut på en 3 roll 2-kavaj :O
Citera
2017-07-03, 13:59
  #1190
Medlem
Det har blivit dags för att köpa en kavaj då jag har plötsligt fått behovet att bära kavaj ibland i det nya jobbat jag började i nyss. Äger ingen kavaj idag då jag aldrig haft behovet hittills.

Jag kommer nog behöver 2-3 olika kavajer som jag tänkte skaffa inom loppet av ett år.

Och så kommer frågorna:
- Vilka färger i vilken ordning? Själv tänkte jag: 1. Mörkgrå, 2. Marinblå, 3. Någon brun nyans eller kanske tweed.
- Konstruktion? Ska jag köpa ledigare med utanpåliggande fickor eller mer formella? Vad annat ska man tänka på?
- Material? Tänkte ull som funkar höst till vår och så något i linne för sommaren bara efter dessa 2-3 är införskaffade.

Och så klart största frågan, var ska jag köpa dessa? Måste nog vara fysisk butik för att kunna få något med bra passorm. Sedan tänkte jag förbättra passformen direkt genom skräddarändingar och då är det bra om försäljningsstället erbrujder detta eller kanske rent av en billigare MTM tjänst där man utgår ifrån RTW kavajen och hur den sitter. Var kan jag som nybörjare få bäst hjälp?

Prisbilden är 6000-9000 per kavaj inkl. skräddarändringarna.

Funderade också på MTM från Luxire som tar 1500 USD för första kavajen (då ingår det måttagning samt 2 provtillfällen innan de tillverkar plagget till sist) men sedan hamnar övriga med exakt samma mått på runt 800-900 USD och sommatkavajer även lägre. Vad tycker panelen om deras lösning?
Citera
2017-07-03, 23:09
  #1191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
Det har blivit dags för att köpa en kavaj då jag har plötsligt fått behovet att bära kavaj ibland i det nya jobbat jag började i nyss. Äger ingen kavaj idag då jag aldrig haft behovet hittills.

Jag kommer nog behöver 2-3 olika kavajer som jag tänkte skaffa inom loppet av ett år.

Och så kommer frågorna:
- Vilka färger i vilken ordning? Själv tänkte jag: 1. Mörkgrå, 2. Marinblå, 3. Någon brun nyans eller kanske tweed.
- Konstruktion? Ska jag köpa ledigare med utanpåliggande fickor eller mer formella? Vad annat ska man tänka på?
- Material? Tänkte ull som funkar höst till vår och så något i linne för sommaren bara efter dessa 2-3 är införskaffade.

Och så klart största frågan, var ska jag köpa dessa? Måste nog vara fysisk butik för att kunna få något med bra passorm. Sedan tänkte jag förbättra passformen direkt genom skräddarändingar och då är det bra om försäljningsstället erbrujder detta eller kanske rent av en billigare MTM tjänst där man utgår ifrån RTW kavajen och hur den sitter. Var kan jag som nybörjare få bäst hjälp?

Prisbilden är 6000-9000 per kavaj inkl. skräddarändringarna.

Funderade också på MTM från Luxire som tar 1500 USD för första kavajen (då ingår det måttagning samt 2 provtillfällen innan de tillverkar plagget till sist) men sedan hamnar övriga med exakt samma mått på runt 800-900 USD och sommatkavajer även lägre. Vad tycker panelen om deras lösning?
köp rtw kavajer först på kanske ngn outlet lr rea tills du vet vad du gillar. du lär säkert hitta oscar jacobson kavajer för typ 2k /styck förutsatt att du hittar ngn som sitter bra.
kavajerna du pratar om skulle ja inte köpa förrän du vet din stil liksom, har du aldrig använt kavaj o köper en för 1k dollar skulle ja säga är waste... köp för 2k ha några år sälj dom sen för 500kr sen köper du bra grejer
Citera
2017-07-04, 21:09
  #1192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
köp rtw kavajer först på kanske ngn outlet lr rea tills du vet vad du gillar. du lär säkert hitta oscar jacobson kavajer för typ 2k /styck förutsatt att du hittar ngn som sitter bra.
kavajerna du pratar om skulle ja inte köpa förrän du vet din stil liksom, har du aldrig använt kavaj o köper en för 1k dollar skulle ja säga är waste... köp för 2k ha några år sälj dom sen för 500kr sen köper du bra grejer

Det skulle kännas ganska konstigt att köpa OJ efter att ha läst otaliga sidor med kritik om dem här på FB. Sedan är det så att RTW brukar inte funka för mig utan skräddarändringar och då är vi uppe i 3000-4000 Kr klassen vilket är betydligt närmare gränsen där riktiga grejer börjar.
Jag har dock funderat på SuitSupply eller L.B.M. 1911 med lite anpassningar som kostar bara en tusenlapp mer men känns som ett betydligt bättre köp.
Citera
2017-07-08, 04:55
  #1193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
Det skulle kännas ganska konstigt att köpa OJ efter att ha läst otaliga sidor med kritik om dem här på FB. Sedan är det så att RTW brukar inte funka för mig utan skräddarändringar och då är vi uppe i 3000-4000 Kr klassen vilket är betydligt närmare gränsen där riktiga grejer börjar.
Jag har dock funderat på SuitSupply eller L.B.M. 1911 med lite anpassningar som kostar bara en tusenlapp mer men känns som ett betydligt bättre köp.
Ss är bra, lbm överskattat mkt polyester blandning och premium för märket. Välj själv dina pengar
Citera
2017-07-08, 11:56
  #1194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Ss är bra, lbm överskattat mkt polyester blandning och premium för märket. Välj själv dina pengar
Det blev en marinblå SS Havana i grövre ulltyg med utanpåliggande fickor.
Passar ganska bra men ska till skräddaren för en armförkortning. Samma armlängd som min kostym från SS så det går att korta den billigare vägen
Tack för dina svar. Jag tror nu detta blir bara att köpa grejerna i denna prisklass nu och när jag vet vad jag behåller och använder mycket kan jag gå MTM.
Citera
2017-07-18, 13:56
  #1195
Medlem
Någon som har koll på SPIGA3s egna kavajer och kostymer? Rea just nu så står mellan spiga3 och ss, rent spontant känns spiga3s bättre. Har fått för mig att de använder samma tillverkare som rose & born alltså (vilka jag inte minns namnet på nu):

Suitsupply Havanna
http://eu.suitsupply.com/sv/jackets/...rgad/C947.html

Spiga3
https://www.spiga3.com/clothing/spor...t-in-100-linen
Citera
2019-04-21, 15:19
  #1196
Medlem
lakritcs avatar
Har en ganska snygg marinblå kavaj hängandes i garderoben. Har aldrig kunnat ha den då den är slim fit och alltid dragit för hårt åt kroppen. Nu har jag gått ner i vikt och den sitter som skräddarsydd. Är inte säker, men tror att det egentligen är en kostymkavaj om jag känner på tyget som är tunt. Den ser inte mycket ut för världen så kanske men ändå kan ha den som uddakavaj? Skulle göra ont att slänga den då passformen inte kunde vara bättre.
Citera
2019-06-05, 16:22
  #1197
Medlem
DexDogtectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Är på jakt efter en skön ofodrad vår/sommar-kavaj.
Kikar lite på bl.a. Boglioli och LBM 1911, verkar som det ska vara rätt bra grejer?
Blir inte riktigt klok på deras priser dock, i butiker ligger oftast boglioli mellan 6-9000 kr, men på yoox hittar jag en för 340 euro https://www.yoox.com/se/49242604VH/i...=5&sizeName=52

hur kan det vara möjligt? Är det någon budget-variant som bör undvikas?

Det står att den är unlined, men innebär det att den också saknar mellanlägg, dvs den är varken canvassed eller limmad?

Och varför knäpper de alla tre knapparna på bilderna på yoox på? ser ju vansinnigt ut på en 3 roll 2-kavaj :O

Vet att det var länge sedan du skrev detta, men jag köpte en Boglioli på outlet i New York när jag var där för ett antal månader sedan. Dubbelknäppt och ofodrad i 90% ull och 10% kashmir. Gick på 275 dollar med skatt. Tamejfan det bästa klädesköpet jag gjort på länge. Den sitter fantastiskt, värmer på vintern och är sval på sommaren. Kanske inte någonting man har i 25 grader, men när det ligger runt 20 och kanske inte allt för mycket sol så passar den perfekt. Hade jag tjänat lite mer hade jag lätt kunnat köpa den för runt 6k (ouletten hävdade att MSRP var 950 dollar, så chansar på att den kostar runt 5-6k vanligtvis).

tl;dr bogliolis ofodrade kavajer är fantastiska!
Citera
2020-09-04, 21:04
  #1198
Medlem
Till en grå uddakavaj borde väl mörkblå chinos passa?

Men till en brun uddakavaj? Skulle ni säga att mörkblå chinos funkar där?
Citera
2020-09-14, 09:24
  #1199
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Till en grå uddakavaj borde väl mörkblå chinos passa?

Men till en brun uddakavaj? Skulle ni säga att mörkblå chinos funkar där?

Hela poängen med udda kavaj är att kavajen och byxorna ej skall vara i samma färg.
Så länge dom inte är det, så är det helt fritt. Tycker du det ser bra ut så kör på!
Citera
2020-09-21, 21:44
  #1200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hela poängen med udda kavaj är att kavajen och byxorna ej skall vara i samma färg.
Så länge dom inte är det, så är det helt fritt. Tycker du det ser bra ut så kör på!

Javisst är det så, bara undrade över färgmatchning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback