Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-18, 13:42
  #1
Medlem
Jag försöker kopiera mapp namn över till andra mappar
jag har tex. 10 mappar alla heter olika,
1.ragnar
2.råger
3.olle
4.bengt
5.ronny
osv....

Jag vill nu föra över dessa mappnamn till 10 nya mappar jag skapat i en helt ny mapp där alla 10 mappar heter
Ny mapp
Ny mapp(copy1)
Ny mapp(copy2)
Ny mapp(copy3)
osv....

Finns det något smidigt sätt att göra det på utan att trycka F2 på varje individuell mapp sen Ctrl+C namnet och sedan trycka på Ny mapp och trycka F2 och Ctrl+V. Kan jag göra det direkt på alla? -Det finns filer i original mapparna så vill bara skapa nya tomma utan att för över filer. Command promp kan jag inte använda heller.
Citera
2016-08-18, 13:51
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher123
Jag försöker kopiera mapp namn över till andra mappar
jag har tex. 10 mappar alla heter olika,
1.ragnar
2.råger
3.olle
4.bengt
5.ronny
osv....

Jag vill nu föra över dessa mappnamn till 10 nya mappar jag skapat i en helt ny mapp där alla 10 mappar heter
Ny mapp
Ny mapp(copy1)
Ny mapp(copy2)
Ny mapp(copy3)
osv....

Finns det något smidigt sätt att göra det på utan att trycka F2 på varje individuell mapp sen Ctrl+C namnet och sedan trycka på Ny mapp och trycka F2 och Ctrl+V. Kan jag göra det direkt på alla? -Det finns filer i original mapparna så vill bara skapa nya tomma utan att för över filer. Command promp kan jag inte använda heller.

Nej, om du inte kan/vill använda powershell eller liknande småflinas inget enklare sätt, och om det bara är ett par dussin mappar så går det snabbare att göra det manuellt.
Citera
2016-08-18, 14:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, om du inte kan/vill använda powershell eller liknande småflinas inget enklare sätt, och om det bara är ett par dussin mappar så går det snabbare att göra det manuellt.

Tyvärr så är det på jobbet, och IT administratören har stängt av ComandPrompt så det går inte att köra den där xcopy metoden för att föra att kopiera mappar utan innehåll till annat ställe.
Och det handlar om flera tusen mappar som ska överföras och arkiveras på en server, och jag får nog inte installera Powershell eller sådant.
Citera
2016-08-18, 14:09
  #4
Medlem
nedboys avatar
Kan du programmera så kan du skriva ett program som gör det ganska enkelt. Om du inte kan så kanske någon på företaget kan programmera? Det bör inte vara så speciellt svårt att övertyga företaget om att de bör sätta en kille på det någon halvtimma?

Har för mig att jag hade ett program som gjorde det på den gamla goda xp-tiden?
Citera
2016-08-18, 14:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Kan du programmera så kan du skriva ett program som gör det ganska enkelt. Om du inte kan så kanske någon på företaget kan programmera? Det bör inte vara så speciellt svårt att övertyga företaget om att de bör sätta en kille på det någon halvtimma?

Har för mig att jag hade ett program som gjorde det på den gamla goda xp-tiden?

Jag försökte dra ihop ett litet script till en .bat fil där jag skrev nåt i stil med
xcopy "L:\GG\Gemensam\Trollhättan\024456 Förskola molnet" "L:\GG\Gemensam\Arkiv GG\Trollhättan\024456 Förskola molnet" /t /e

.bat för att man inte kommer åt commandprompt men .bat filen kanske nekas automatiskt av servern?
Citera
2016-08-18, 16:10
  #6
Medlem
x12s avatar
Kan du öppna webläsaren och gå till file:///c:/ (eller vars du vill komma) och få en lista på filer/mappar?

Kopiera namnen, alla på en gång, bara mapparna.

Klistra in som text (inte html) i excel. Mellanlanda och återkopiera i notepad/anteckningar om du behöver få bort html-kod och omvandla till ren text

Tryck ALT-F11 i excel för att få upp programmeringsläget

Ta ledtråd av den här sidan https://www.extendoffice.com/documen...-on-excel.html
och försök köra det.

I bästa fall har IT inte blockerat nåt av detta. Har dom det så kan väl IT vara så hyggliga att de gör detta åt dig, kan ju inte behöva sitta och trilskas på det där sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback