Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-18, 13:30
  #1
Medlem
Hej på er! Börjar plugga till hösten och behöver köpa en ny dator som uppfyller minikraven skolan har:

MAC
Operativsystem Senaste Mac OSX version
Processor Intel Core i5 helst Core i7 processor Ramminne minst 8GB
Hårddisk 128GB SSD, helst 256 GB SSD eller större
Krav på program till datorn (PC & MAC)
Senaste säkerhetsprogramvara (antivirus + brandvägg)
Övrigt
Bra om datorns WiFi (trådlösa kort) stödjer 5GHz
Icke rekommenderat
Datorer med skärm 11 tum och mindre som t.ex. netbook, surfplatta eller smartphone

Har för tillfället en Macbook air från 2012, men den har ramminne 4GB så den duger väl inte.
Vill egentligen ha en dator som jag bara har till skolarbete så det gör inget.

Tacksam för tips
Citera
2016-08-18, 13:34
  #2
Medlem
knezens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heidiho
Hej på er! Börjar plugga till hösten och behöver köpa en ny dator som uppfyller minikraven skolan har:

MAC
Operativsystem Senaste Mac OSX version
Processor Intel Core i5 helst Core i7 processor Ramminne minst 8GB
Hårddisk 128GB SSD, helst 256 GB SSD eller större
Krav på program till datorn (PC & MAC)
Senaste säkerhetsprogramvara (antivirus + brandvägg)
Övrigt
Bra om datorns WiFi (trådlösa kort) stödjer 5GHz
Icke rekommenderat
Datorer med skärm 11 tum och mindre som t.ex. netbook, surfplatta eller smartphone

Har för tillfället en Macbook air från 2012, men den har ramminne 4GB så den duger väl inte.
Vill egentligen ha en dator som jag bara har till skolarbete så det gör inget.

Tacksam för tips

Hur mycket pengar har du tänkt lägga är väl också en fråga. Ska du ha helst I7 processor får du punga ut minst 18-25k. Jag hade sagt att du skulle köpa: MF841. Kostar runt 17k, svårt att veta när du inte berättar din budget =D
Citera
2016-08-18, 15:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knezen
Hur mycket pengar har du tänkt lägga är väl också en fråga. Ska du ha helst I7 processor får du punga ut minst 18-25k. Jag hade sagt att du skulle köpa: MF841. Kostar runt 17k, svårt att veta när du inte berättar din budget =D


Ojoj 17 papp.. hehe.. Hade hoppats på något runt 10 Men man kanske inte får så bra dator för de pengarna? Lär ju va många studenter som inte har råd att punga upp så mkt för en dator...
Citera
2016-08-18, 15:11
  #4
Medlem
Just nu ska man INTE köpa något i apples sortiment då alla deras mac datorer är gammla och trötta men säljs för samma peng som när de släpptes för snart 2år sedan "girighet"

VÄNTA till runt oktober/november när typ alla deras datorer uppdateras till senaste skylake cpu, Polaris gpu, nya ram minne 2133hz, nya ssd m2 hårddiskar, oledbar m.m.

Du har ju en macbook air som fungerar så akut är det inte för dig så vänta är bästa rådet
Citera
2016-08-18, 15:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heidiho
Hej på er! Börjar plugga till hösten och behöver köpa en ny dator som uppfyller minikraven skolan har:

MAC
Operativsystem Senaste Mac OSX version
Processor Intel Core i5 helst Core i7 processor Ramminne minst 8GB
Hårddisk 128GB SSD, helst 256 GB SSD eller större
Krav på program till datorn (PC & MAC)
Senaste säkerhetsprogramvara (antivirus + brandvägg)
Övrigt
Bra om datorns WiFi (trådlösa kort) stödjer 5GHz
Icke rekommenderat
Datorer med skärm 11 tum och mindre som t.ex. netbook, surfplatta eller smartphone

Har för tillfället en Macbook air från 2012, men den har ramminne 4GB så den duger väl inte.
Vill egentligen ha en dator som jag bara har till skolarbete så det gör inget.

Tacksam för tips

Du behöver inte en ny dator. Använd den du har, om den inte fungerar så köp en ny. Det som de rekommenderar låter som första klassens bullshit. Är det apple som äger utbildningen eller?
Citera
2016-08-18, 17:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Just nu ska man INTE köpa något i apples sortiment då alla deras mac datorer är gammla och trötta men säljs för samma peng som när de släpptes för snart 2år sedan "girighet"

VÄNTA till runt oktober/november när typ alla deras datorer uppdateras till senaste skylake cpu, Polaris gpu, nya ram minne 2133hz, nya ssd m2 hårddiskar, oledbar m.m.

Du har ju en macbook air som fungerar så akut är det inte för dig så vänta är bästa rådet

aha okey tack för tipset. Vad tror du annars om att köpa en på Blocket tex den här:
https://www.blocket.se/Varmland/Macb...__68514173.htm
får den för 8000kr, är det värt tycker du?

Tacksam för svar!
Citera
2016-08-18, 17:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Du behöver inte en ny dator. Använd den du har, om den inte fungerar så köp en ny. Det som de rekommenderar låter som första klassens bullshit. Är det apple som äger utbildningen eller?


Nej det är medieinstitutet. Man kan välja andra märken också såklart men jag gillar Apple helt enkelt
Fundera på att kanske köpa på Blocket. Va tror du om den här?
https://www.blocket.se/Varmland/Macb...__68514173.htm
Får den för 8000 kr, är den värd det?
Citera
2016-08-18, 17:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knezen
Hur mycket pengar har du tänkt lägga är väl också en fråga. Ska du ha helst I7 processor får du punga ut minst 18-25k. Jag hade sagt att du skulle köpa: MF841. Kostar runt 17k, svårt att veta när du inte berättar din budget =D


Hitta den här på Blocket. https://www.blocket.se/Varmland/Macb...__68514173.htm
kan den funka tro? Får den för 8000 kr
Citera
2016-08-18, 18:55
  #9
Medlem
oldeubois avatar
Allvarligt, varför i helvete ställer du samma fråga tre inlägg på rad?
Citera
2016-08-18, 19:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Allvarligt, varför i helvete ställer du samma fråga tre inlägg på rad?

kanske vill ha svar från fler olika personer för att bilda mig en uppfattning?
Citera
2016-08-18, 19:56
  #11
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heidiho
kanske vill ha svar från fler olika personer för att bilda mig en uppfattning?
Skriv då "Vad tycker ni om x?". Herregud.
Citera
2016-08-18, 20:39
  #12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heidiho
Hitta den här på Blocket. https://www.blocket.se/Varmland/Macb...__68514173.htm
kan den funka tro? Får den för 8000 kr

En bra dator och priset är ok.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback