Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-18, 09:56
  #1
Avstängd
Kan absolut ej äta över exakt kaloribehov, annars händer det här: Jag blir fet eftersom jag aldrig kommer att kunna gå ner det. inte i hela mitt liv. För mig är det som med mat som med träning, nämligen om man tränar så kommer man till en viss punkt där kroppen behöver återhämtning. Tex efter några dagar. Då måste jag vila. Samma med mat. ifall jag äter för lite i några dagar så måste jag kompensera det med att käka upp det som jag inte käkade dessa dagar. Så fungerar det på mig.
Hur gör man för att motverka det här egentligen.
__________________
Senast redigerad av schtek0123 2016-08-18 kl. 10:01.
Citera
2016-08-18, 10:05
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Du inbillar dig bara. Klart att du KAN äta över eller under kaloribehovet i längden. Att du är för lat eller har för lite viljestyrka är en helt annan sak. Hur tror du att du skulle klara dig om du var en utfattig afrikan? Skulle du magiskt behålla din vikt på svältdiet?
Citera
2016-08-18, 10:12
  #3
Medlem
Handlar endast om disciplin. Om du väljer dina kalorier smart kan du undvika hunger
Citera
2016-08-18, 12:54
  #4
Medlem
Hur vet du exakt vilken mängd energi du får i dig via maten? Det är nämligen rent av omöjligt. För det första så stämmer aldrig kaloriinnehållet på matvaror till 100%, det kan diffa +/- 50 kcal per 100g. För det andra så bestäms kaloriinnehållet genom antingen stickprov av maten där fett/protein/kolhydrater analyseras och sedan omvandlas till ett medeltal för hela "portionen" eller per 100g. Eller så kan man använda en bombkalorimeter. Men det säger egentligen inte hur mycket just din kropp tar upp av maten som beror på tillagning, matvara, din bakterieflora o.s.v. Det är också svårt att känna till sin egen faktiska förbränning som också varierar.

Så min lösning är - ät när du är hungrig. Vill din kropp ha energi så kommer du att känna det. Man lär sig ganska snabbt att skilja mellan sug och hunger.
Citera
2016-08-18, 18:27
  #5
Medlem
DeMo_Ds avatar
Du lyssnar för mycket på din hjärna som övertalar dig.
Citera
2016-08-18, 20:58
  #6
Medlem
Alla människor som inte räknar kalorier går upp och ner i vikt hela tiden. Detta eftersom man aldrig äter exakt kalorier.
Citera
2016-08-18, 22:30
  #7
Medlem
Bästa instrumentet för att hålla sig i energibalans, förutsatt att man äter bra mat, är hungern. Undvik processad mat som mättar dåligt (d.v.s. den uppenbara skräpmaten framförallt - läsk, godis, chips, kakor etc.) och ät mycket oprocessad bra mat - kött, fisk, fågel, grönsaker, rotfrukter, baljväxter etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback