Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-18, 09:42
  #1
Medlem
Sitter och försöker lära mig Vim. Skulle vilja veta om man kan ändra make beroende på filtyp?
T.ex, slutar filnamnet på *.tex kör den "pdflatex *filnamn*, slutar den på *.java kör den javac *filnamn* osv.
Någon som vet hur man får vim att göra....

om *filändelse*
>gör detta<
om *filändelse*
>gör detta<

osv? Skulle även vara intressant om man kan göra så den automatiskt använder namnet på den fil man har öpen när man kör :make, så man slipper skriva :make *filnamn'.
Citera
2016-08-18, 10:00
  #2
Medlem
Har du redan sådana önskemål som nybörjare, så borde du nog "sadla om" från vim till emacs!
Citera
2016-08-18, 10:01
  #3
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Har du redan sådana önskemål som nybörjare, så borde du nog "sadla om" från vim till emacs!

And so it begins:

https://en.wikipedia.org/wiki/Editor_war
Citera
2016-08-18, 10:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
And so it begins:

https://en.wikipedia.org/wiki/Editor_war

Jajamen!

"vi-folket" har ju alltid haft storebrorskomplex vs emacs...
Citera
2016-08-18, 10:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Har du redan sådana önskemål som nybörjare, så borde du nog "sadla om" från vim till emacs!

Nej, tänker inte sadla om till emacs, nu när när jag iaf kan navigera runt med tangenterna skapligt.
Citera
2016-08-18, 21:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Sitter och försöker lära mig Vim. Skulle vilja veta om man kan ändra make beroende på filtyp?
T.ex, slutar filnamnet på *.tex kör den "pdflatex *filnamn*, slutar den på *.java kör den javac *filnamn* osv.
Någon som vet hur man får vim att göra....

om *filändelse*
>gör detta<
om *filändelse*
>gör detta<

osv? Skulle även vara intressant om man kan göra så den automatiskt använder namnet på den fil man har öpen när man kör :make, så man slipper skriva :make *filnamn'.


Din fråga gäller inte den förnämliga editorn vim, utan make. make startas i en subprocess, om du ger det kommdot inifrån vim. Att ha ett terminalfönster öppet och göra make där bör ge samma resultat du fick.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback