Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-27, 03:13
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Spelade fiol i min uppväxt. Jag var mkt bra sa min lärare. Sedan gjorde jag musik med synth och dator i runt 20-års åldern. Sörjer fett att jag inte fortsatte, hade säkert varit grym idag och tjej, vilket var ovanligt då. Nu har jag saknat att göra detta i 20 år Har kännt mig extremt deprimerad av att inte kunna roa mig med att skapa låtar för mig själv och vara kreativ istället för att glo på tv eller film eller gymma på kvällarna.

Laddade ner ejaydance och ejaytechno och testade. Jag är fortfarande inte iq-befriad. Tog 2 min att göra en hyfsad låt. Tja satt ju med oscillatorer och gjorde egna ljud när jag var 20. Tja frågan är Är det för sent att göra egen elektronisk musik när man är 40? Är man för gammal? Pinsamt? Jag sjunger hyfsat, tom kanske bra, bara så hade tänkt inkludera det i det hela. Musik gör mig lycklig Sång gör mig lycklig. Skiter i om det är kommersiellt gångbart etc. Jag tycker att det är roligt att skapa musik. Ska jag lägga ner för att jag är 40? Vad tycker ni?
Att kunna spela ett instrument innebär ju att man kan göra den musik man själv vill lyssna på ...

Dvs ungefär som tex författare berättar att de kan skriva de historier de själv vill läsa.
Eller bildkonstnärer som kan måla det de själv vill se.

Det ger en alltså en smula kontroll över världen, man kan föra ut sin fantasi till verkligheten.
Och man är inte längre tvingad att bara ta del av det andra gjort..

Så varför skulle du inte vilja göra det?
Citera
2016-09-23, 01:32
  #14
Medlem
EmelindaTeTs avatar
Klart att du inte är för gammal för att skapa! Man ska göra de som gör en lycklig annars blir man knäpp och musik är ju underbart, ett verktyg att få ut alla möjliga känslor och tankar.
Citera
2016-09-23, 15:08
  #15
Medlem
Jaccoos avatar
Man är aldrig för gammal för att göra musik. Musik är underbart
Citera
2016-09-23, 17:09
  #16
Medlem
Kan man ett instrument bra så har man koll på skalor och tonarter. Sen skapas inte bra musik via ejay och sånt...du får skapa egna slingor vilka oftast följer kyrkotonarterna och mollpenta etc...
Citera
2016-10-22, 09:44
  #17
Medlem
cateatdogs avatar
KÖÖÖÖÖR.
jag är 40 nu ...höll på med mycket musik i min tonår. Allt från blås till strängar å synth.

Haft ett sug efter musik sedan dess å för ett par år sedan så köpte jag mig en hemma-studio ...det är jäkligt roligt och avkopplande. Musik ger glädje livet ut och livserfarenhet ger bara karaktär i den. Du är aldrig för gammal för musik så kör !
Citera
2016-10-22, 10:12
  #18
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart du ska köra. För man är 40 är det liksom inte kört. Muḥammad var drygt 40 när han skapade Islam bara för att nämna en som nu skapat något efter den åldern...
Citera
2016-10-22, 20:14
  #19
Medlem
Malcolm Gladwell tar upp detta i en av sina populärpsykologiska böcker. Väldigt läsvärt:

http://www.newyorker.com/magazine/20...lcolm-gladwell
Citera
2016-11-20, 19:52
  #20
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Håller med resten! KÖR!

Är själv 38 och är inne i en riktigt expansiv fas. Tänker, drömmer och lever i BPM och Hz

Jag kommer ALDRIG sluta lyssna på elektronisk musik, det finns inget bättre!
Det är en av få genres som utvecklas hela tiden. Och fort går det!

Tiden till detta har inte funnit tidigare, eller ens tanken. Men även om jag kanske tycker det börjar bli dags att lägga ner att gå på fester så kommer alltid musiken finnas kvar.

Om en sjuttioåring kan skriva på för tänkta 8 år som president kan vi med råge fortsätta glädjas åt musiken i många år framöver!

Lycka till och hoppas du släpper tanken att du inte bör, kan eller ska
Citera
2016-11-20, 19:55
  #21
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Att kunna spela ett instrument innebär ju att man kan göra den musik man själv vill lyssna på ...

Dvs ungefär som tex författare berättar att de kan skriva de historier de själv vill läsa.
Eller bildkonstnärer som kan måla det de själv vill se.

Det ger en alltså en smula kontroll över världen, man kan föra ut sin fantasi till verkligheten.
Och man är inte längre tvingad att bara ta del av det andra gjort..

Så varför skulle du inte vilja göra det?

Mycket klocka och vackra och nog så sanna!

Härligt med positivism här på FB!
Citera
2016-11-20, 20:23
  #22
Medlem
Gör techno

rytmer, klanger, experimentellt, dundrande, subtilt.. allt vad du vill.

Hitta rytmer och små nyanser ..
techno är punk

bara att köra.. känslan är allt, och att dela det med andra.
närvaron, energin, rytmen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback