Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-18, 02:14
  #1
Medlem
Halloj!

Nu är det så här att jag var inne på Lindex idag med mina vänner. Jag kollade på ett nagellack jag ville ha och beslutade mig för att köpa det. Med nagellacket i handen så går jag och mina vänner och fortsätter kolla. Men så kommenterar någon att vi borde kolla på skor, så alla kutar ut från Lindex. Vi springer till Din Sko, som ligger mittemot Lindex. Efter en stunds tittande så kommer jag på nagellacket i min hand. Jag får panik. Jag inser ju att jag stulit, fast oavsiktligt. Men sen så tänker jag att "Fan... De kommer ju tro att jag stulit och sen fått dåligt samvete om jag kommer och ska lämna tillbaka det." Det slutar med att jag efter en tids betänkande behåller det och kommer hem besparad på 80 riksdaler.

Den här lilla händelsen fick mig att tänka på hur hög svårighetsgraden av att snatta är. Jag har googlat lite på hur larmsystemen och sånt i butiker fungerar. Men det är mest äldre texter kring detta som finns. Och trådarna på Flashback som jag har läst har än så länge har inte direkt kommit fram till något. Så jag undrar om någon vet huruvida lätt/svårt det är? Är varor i butiker som Ica larmade? T.ex. En snickers? Om någon har erfarenhet av att sno från typ en kedja som HM? Förutsatt att det inte varit larm på den varan, vilket man givetvis kan ta bort. Men jag tänker mer en T-shirt? Det finns ju kläder utan larm. Hur fungerar dom detektorerna vid in- och utgång i affärer? Undrar bara lite allmänt om hur det funkar, och speciellt nu idag. Det finns ju ny teknik och så antar jag.

Nämner också bara att jag inte är intresserad av att stjäla, så slipper man förhoppningsvis någon onödig kommentar. Är bara förvånad över att inget pep när jag sprang ut med nagellacket i handen.
Citera
2016-08-18, 02:31
  #2
Medlem
Necronominoms avatar
Det finns ju många olika typer av larm och larmbågar, matbutiker använder inte så mycket larm utan mycket butikskontrollanter, speglar, kameror osv
Kläd och smink butiker blandar klisterlarm och andra larm så vissa varor är larmade, andra inte, vissa med magnetlarm, andra klister, en del vajjer osv men dom använder ju också butikskontrollanter, kameror, speglar..
HMs läppglans för 24:50:- är förmodligen inte värt ett klisterlarm ens.

Komma undan med snatteri är nästan bara tur, förr eller senare åker du fast hade någon sett dig gå ut med nagellacket och gripit dig hade det kostat ganska mycket mer än 80 kr
Citera
2016-08-18, 02:33
  #3
Medlem
Är det värt att riskera ditt ansikte och all förnedring vad det innebär för att spara in en tis på snickers då och då?

Alla varor är inte larmade, men precis som när man får en fortkörningsbot - plötsligt händer det!

Edit: lågprisbutiker har oftare civila vakter än larm på småkrafs.
Citera
2016-08-18, 02:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necronominom
Det finns ju många olika typer av larm och larmbågar, matbutiker använder inte så mycket larm utan mycket butikskontrollanter, speglar, kameror osv
Kläd och smink butiker blandar klisterlarm och andra larm så vissa varor är larmade, andra inte, vissa med magnetlarm, andra klister, en del vajjer osv men dom använder ju också butikskontrollanter, kameror, speglar..
HMs läppglans för 24:50:- är förmodligen inte värt ett klisterlarm ens.

Komma undan med snatteri är nästan bara tur, förr eller senare åker du fast hade någon sett dig gå ut med nagellacket och gripit dig hade det kostat ganska mycket mer än 80 kr

Skulle du orka förklara skillnaden på de ovannämnda larmen? Och tack för svar
Citera
2016-08-18, 02:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Är det värt att riskera ditt ansikte och all förnedring vad det innebär för att spara in en tis på snickers då och då?

Alla varor är inte larmade, men precis som när man får en fortkörningsbot - plötsligt händer det!

Edit: lågprisbutiker har oftare civila vakter än larm på småkrafs.

Nej, det är det inte c': Just därför gör man det inte Och tack för svar ^~^
Citera
2016-08-18, 02:48
  #6
Medlem
Necronominoms avatar
Det handlar mest om att dom ser olika ut och sitter fast på olika sätt (klister, magneter, stift, vajer) men alla gör att larmbågarna tjuter sen finns de färglarm som färgar plagget så det blir förstört om man försöker ta bort det istället.
Jag tipsar inte folk i hur man snattar och det finns väldigt många trådar om det här så den här lär hamna i papperskorgen imorrn, betala istället om du inte tänkt släppa allt helt och leva utanför samhället så du inte bryr dig om att du kommer ha skulder, snatteri ger dagsböter men jag tror det finns någotslags minimum på typ 1200:-, inte alls säker på det dock
Citera
2016-08-18, 02:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necronominom
Det handlar mest om att dom ser olika ut och sitter fast på olika sätt (klister, magneter, stift, vajer) men alla gör att larmbågarna tjuter sen finns de färglarm som färgar plagget så det blir förstört om man försöker ta bort det istället.
Jag tipsar inte folk i hur man snattar och det finns väldigt många trådar om det här så den här lär hamna i papperskorgen imorrn, betala istället om du inte tänkt släppa allt helt och leva utanför samhället så du inte bryr dig om att du kommer ha skulder, snatteri ger dagsböter men jag tror det finns någotslags minimum på typ 1200:-, inte alls säker på det dock

Tack för förklaringen Och fortfarande, inte intresserad av att utföra. Bara nyfiken på hur det funkar.
Citera
2016-08-18, 03:02
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necronominom
Det finns ju många olika typer av larm och larmbågar, matbutiker använder inte så mycket larm utan mycket butikskontrollanter, speglar, kameror osv
Kläd och smink butiker blandar klisterlarm och andra larm så vissa varor är larmade, andra inte, vissa med magnetlarm, andra klister, en del vajjer osv men dom använder ju också butikskontrollanter, kameror, speglar..
HMs läppglans för 24:50:- är förmodligen inte värt ett klisterlarm ens.

Komma undan med snatteri är nästan bara tur, förr eller senare åker du fast hade någon sett dig gå ut med nagellacket och gripit dig hade det kostat ganska mycket mer än 80 kr

Jo och det är väl just därför man nu inte lägger larmar exakt allt. En regelbunden snattare åker liksom dit förr eller senare och sedan är man då antingen bannad från stället eller att de följer varenda steg du tar i butiken sedan. Att nu folk råkar snatta händer nog rätt regelbundet och nu sätta dit varenda en gör liksom att en trogen kund inte längre är en trogen kund efter det så nolltolerans är nog bara mest något de säger. Alltså om man nu lämnar tillbaka så kommer de liksom inte anmäla dessa misstag. Men skiter nog i vilket också om nu personen blir skraj att göra detta för att nu riskera bli anmäld.
Citera
2016-08-18, 04:49
  #9
Moderator
v50s avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2016-08-18, 06:01
  #10
Medlem
Kastanjeros avatar
I matbutiker kan man snatta så mycket som får plats i ens stora fickor om man gör det på rätt ställen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback