Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-10-12, 13:47
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
I min svenska bibel så står det i förorden att den har anpassats 2 gånger tidigare.
De versionerna utgavs 1541, 1917 och den senaste februari 2001 ( översättningen startades 1972 ).

I förorden så står det också att syftet var att modernisera språket, men behålla innehållet intakt och oförändrat för den tidlösa läsning boken erbjuder.

Min fråga och fruktan är, har bibeln anpassats utöver moderniseringen av texten, för att föra vidare en agenda?
Jag tänker just på texterna som kanske uttalar sig kontroversiellt.
Hur mycket skiljer sig egentligen från ett modernt original exemplar, från de olika tiderna?

Jag känner bara till en bibelöversättning som medvetet tagit bort ord som behandlar homosexualitet, Levande Bibeln, 1Kor 6:9

https://www.biblegateway.com/passage...A9&version=SVL

Samma vers i Folkbibeln:
https://www.biblegateway.com/passage...A9&version=SFB

Men ändå var det den översättningen som övertygade mig om att sanningen fanns i bibeln.

Och det finns översättningar där man försökt lägga till ord för att stödja treenigheten, men det är lätt att kontrollera med grundtexten.
Citera
2017-10-12, 19:15
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och det finns översättningar där man försökt lägga till ord för att stödja treenigheten, men det är lätt att kontrollera med grundtexten.

Jag tar inte ställning för eller emot i denna fråga, men... det finns ju också en översättning som lagt till ord för att stödja teorin om avsaknad av treenighet.
Joh 1:1 enl NVÖ
Citat:
Ordet var en Gud

Övriga översättningar är tämligen samstämmiga när de håller sig till grundtexten
Citat:
Order var Gud
__________________
Senast redigerad av Jhwh 2017-10-12 kl. 19:46.
Citera
2017-10-12, 20:00
  #63
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
I min svenska bibel så står det i förorden att den har anpassats 2 gånger tidigare.
De versionerna utgavs 1541, 1917 och den senaste februari 2001 ( översättningen startades 1972 ).

I förorden så står det också att syftet var att modernisera språket, men behålla innehållet intakt och oförändrat för den tidlösa läsning boken erbjuder.

Min fråga och fruktan är, har bibeln anpassats utöver moderniseringen av texten, för att föra vidare en agenda?
Jag tänker just på texterna som kanske uttalar sig kontroversiellt.
Hur mycket skiljer sig egentligen från ett modernt original exemplar, från de olika tiderna?

Njae!

Gustav Wasas bibel från 1541, reviderades redan 1618. Revideringen av 1703 års bibel kom att inledas redan av 1773, men arbetet var inte klart förrän 1917. Nya testamentet reviderades däremot inte mindre än 10 gånger under denna period, kallades normalupplagor. Bibel 2000 kom väl ut redan 1999 om jag inte är felunderrättad.

1541 års bibel anses vara övergången från Fornsvenska till Nysvenska. Bl a. introduceras bokstäverna Ä och Ö här.

Bibel 2000 är språkligt välarbetad och man ligger nära originaltexterna, men kritiseras för att kanske vara alltför Bibelkritisk, och bortser från Gamla testamentets profetior om den kommande Kristus.

Vissa, främst bekännelsetrogna, men även exempelvis mormoner accepterar inte Bibel 2000. Som alternativ till dessa grupper har stiftelsen Biblicum givit ut "Den Svenska Folkbibeln", vilket är en reviderad version av 1917 års upplaga.
Citera
2017-10-13, 15:47
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag tar inte ställning för eller emot i denna fråga, men... det finns ju också en översättning som lagt till ord för att stödja teorin om avsaknad av treenighet.
Joh 1:1 enl NVÖ

Mycket få bibelöversättare idag översätter för att bevisa treenighetsläran. Däremot är det många översättningar som främjar att Jesus är Gud, vilket förvisso inte är detsamma som att främja treenighetsläran. Och de översättningar som visar att Jesus är Gud är helt korrekta och kan inte anklagas för fusk.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback