Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-17, 23:02
  #1
Medlem
Har lite funderingar angående bibeln. Jag är intresserad av kristendomen och läser just nu bibeln på bibeln.se. Såg nyss att det fanns tre versioner av bibeln på bibeln.se. Ena är från 1703 den andra är från 1917 och den tredje är från 2000-talet.

Vem är det som uppdaterar bibeln? Och varför?

Finns det någon originalversion av bibeln?

I bibeln från år 1703 står det att gud skapade jorden med fyra hörn. Varför har man tagit bort det i dom senaste versionerna?

Vilken version följer vanliga kristna? Är det senaste upplagan eller originalversionen? Om det är senaste som gäller isf varför då?

Hur kan bögar vara krista när det står klart och tydligt i bibeln att gud att säger att som man är det avskyvärt att ligga med en man? Om det kommer en ny version av bibeln och det står att det är ok att vara bög skulle kristna sluta hata bögar då?

Kanske tänker helt fel här men för mig är det mest logiskt att man som kristen följer originalversionen av bibeln som inte är modifierad.
Ni som tror på originalet. Tror ni att jorden har fyra hörn?
__________________
Senast redigerad av Temujin56 2016-08-17 kl. 23:23.
Citera
2016-08-17, 23:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Har lite funderingar angående bibeln. Jag är intresserad av kristendomen och läser just nu bibeln på bibeln.se. Såg nyss att det fanns tre versioner av bibeln på bibeln.se. Ena är från 1703 den andra är från 1917 och den tredje är från 2000-talet.

Vem är det som uppdaterar bibeln?

Finns det någon originalversion av bibeln?

I bibeln från år 1703 står det att gud skapade jorden med fyra hörn. Varför har man tagit bort det i dom senaste versionerna?

Vilken version följer vanliga kristna? Är det senaste upplagan eller originalversionen? Om det är senaste som gäller isf varför då?

Hur kan bögar vara krista när det står klart och tydligt i bibeln att gud att säger att som man är det avskyvärt att ligga med en man? Om det kommer en ny version av bibeln och det står att det är ok att vara bög skulle kristna sluta hata bögar då?

Kanske tänker helt fel här men för mig är det mest logiskt att man som kristen följer originalversionen av bibeln som inte är modifierad.
Ni som tror på originalet. Tror ni att jorden har fyra hörn?

Originalversionen är de grekiska och hebreiska grundtexterna. Modifiering görs väl framförallt för att underlätta läsning, ungefär av samma anledning som facklitteratur får nya utgåvor med jämna mellanrum. Antar att det är olika utgivare/bokförlag som sköter uppfateringar, så ja innehållet kan variera ganska mycket.

Bland de kända versionerna är den största skillnaden om de så kallade Apokryferna finns med eller ej (dvs böcker som gör anspråk på något som inte kan bevisas - ofta källorna). Men vissa formuleringsskillnader kan även vara ganska avgörande.

Den svenska versionen som ligger närmast grundtexten är antagligen Reformationsbibeln. Och ja, det är grundtexten som "gäller".

Kopiera eller hänvisa till skriftställe angående att kristna instrueras att hata bögar och att jorden har fyra hörn om du vill ha det förklarat. Kan dock redan nu säga att det inte står så
Citera
2016-08-17, 23:26
  #3
Medlem
Versionen från 1703 vet jag inget om men allt handlar väl mest om att anpassa språket i de olika versionerna och den från 1703 är ju inget original precis. I Bibeln 2000 finns ju nya böcker med, Apokryferna! De är läsvärda!

Jag har bara läst Bibeln 2000 och jag följer inte Bibeln ordagrant. Försöker följa det Jesus har sagt!

Angående bögar så ska du veta att Gud älskar alla människor!
Citera
2016-08-17, 23:29
  #4
Moderator
Psilosophers avatar
Bibel 2000 är den senaste översättningen från orginalspråk.
Citera
2016-08-17, 23:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Har lite funderingar angående bibeln. Jag är intresserad av kristendomen och läser just nu bibeln på bibeln.se. Såg nyss att det fanns tre versioner av bibeln på bibeln.se. Ena är från 1703 den andra är från 1917 och den tredje är från 2000-talet.

Vem är det som uppdaterar bibeln? Och varför?

Finns det någon originalversion av bibeln?

I bibeln från år 1703 står det att gud skapade jorden med fyra hörn. Varför har man tagit bort det i dom senaste versionerna?

Vilken version följer vanliga kristna? Är det senaste upplagan eller originalversionen? Om det är senaste som gäller isf varför då?

Hur kan bögar vara krista när det står klart och tydligt i bibeln att gud att säger att som man är det avskyvärt att ligga med en man? Om det kommer en ny version av bibeln och det står att det är ok att vara bög skulle kristna sluta hata bögar då?

Kanske tänker helt fel här men för mig är det mest logiskt att man som kristen följer originalversionen av bibeln som inte är modifierad.
Ni som tror på originalet. Tror ni att jorden har fyra hörn?
Det är väl inget som säger att 1703 års version är bibelns originalversion. Senare översättningar är gjorda direkt från de hebreiska och grekiska urtexterna och rensat bort senare tiders tillägg.
__________________
Senast redigerad av hanssachs 2016-08-18 kl. 00:17.
Citera
2016-08-17, 23:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Originalversionen är de grekiska och hebreiska grundtexterna. Modifiering görs väl framförallt för att underlätta läsning, ungefär av samma anledning som facklitteratur får nya utgåvor med jämna mellanrum. Antar att det är olika utgivare/bokförlag som sköter uppfateringar, så ja innehållet kan variera ganska mycket.

Bland de kända versionerna är den största skillnaden om de så kallade Apokryferna finns med eller ej (dvs böcker som gör anspråk på något som inte kan bevisas - ofta källorna). Men vissa formuleringsskillnader kan även vara ganska avgörande.

Den svenska versionen som ligger närmast grundtexten är antagligen Reformationsbibeln. Och ja, det är grundtexten som "gäller".

Kopiera eller hänvisa till skriftställe angående att kristna instrueras att hata bögar och att jorden har fyra hörn om du vill ha det förklarat. Kan dock redan nu säga att det inte står så

Hittade inte texten nu orkar inte leta men googlade och hittade detta stycke från bibeln 1917:

"Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla tillbaka jordens fyra vindar, för att ingen vind skulle blåsa över jorden eller över havet eller mot något träd."

Från uppenbarelseboken
Citera
2016-08-18, 00:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Hittade inte texten nu orkar inte leta men googlade och hittade detta stycke från bibeln 1917:

"Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla tillbaka jordens fyra vindar, för att ingen vind skulle blåsa över jorden eller över havet eller mot något träd."

Från uppenbarelseboken

Hoppas inte att engelska är ett problem för dig. Här är i alla fall ett stycke som bekräftar att jorden är sfärisk och inte fyrkantig eller vad du försöker få det till:

Isaiah 40:22 "It is he that sitteth upon the circle of the earth, and the inhabitants thereof are as grasshoppers; that stretcheth out the heavens as a curtain, and spreadeth them out as a tent to dwell in.."

I stycket som du refererade till används i grundtexten det hebreiska ordet "Kanaph" vilket betyder "ytterlighet/ yttersta punkt" snarare än hörn. "Hörn" är således en något vilseledande översättning och ska inte tolkas ordaggrant.
Citera
2016-08-18, 00:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Hoppas inte att engelska är ett problem för dig. Här är i alla fall ett stycke som bekräftar att jorden är sfärisk och inte fyrkantig eller vad du försöker få det till:

Isaiah 40:22 "It is he that sitteth upon the circle of the earth, and the inhabitants thereof are as grasshoppers; that stretcheth out the heavens as a curtain, and spreadeth them out as a tent to dwell in.."

I stycket som du refererade till används i grundtexten det hebreiska ordet "Kanaph" vilket betyder "ytterlighet/ yttersta punkt" snarare än hörn. "Hörn" är således en något vilseledande översättning och ska inte tolkas ordaggrant.

Från vilken bibel kommer det där stycket från? Vilket år?
Citera
2016-08-18, 00:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Från vilken bibel kommer det där stycket från? Vilket år?

Kan du vänligen beskriva för mig hur jag beger mig till Israel utifrån min nuvarande position, utan att använda dig utav de fyra hörnen? Hur funkar en gps och när var det sist du använde en kompass? En karta? Hur skulle du tänka dig, mig beskriva min önskade destination utifrån det perspektiv jag besitter?
Citera
2016-08-18, 00:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Från vilken bibel kommer det där stycket från? Vilket år?

King James study bible version, vet inte upplaga då jag slog upp det online nu, men den förändras inte speciellt mycket över åren. Här är en svensk översättning (tror det är folkbibeln) "Han är den som tronar över jordens rund, och dess inbyggare äro såsom gräshoppor; han är den som utbreder himmelen såsom ett flor och spänner ut den såsom ett tält att bo inunder."
Citera
2016-08-18, 00:41
  #11
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Har lite funderingar angående bibeln. Jag är intresserad av kristendomen och läser just nu bibeln på bibeln.se. Såg nyss att det fanns tre versioner av bibeln på bibeln.se. Ena är från 1703 den andra är från 1917 och den tredje är från 2000-talet.

Vem är det som uppdaterar bibeln? Och varför?

Finns det någon originalversion av bibeln?

I bibeln från år 1703 står det att gud skapade jorden med fyra hörn. Varför har man tagit bort det i dom senaste versionerna?

Vilken version följer vanliga kristna? Är det senaste upplagan eller originalversionen? Om det är senaste som gäller isf varför då?

Hur kan bögar vara krista när det står klart och tydligt i bibeln att gud att säger att som man är det avskyvärt att ligga med en man? Om det kommer en ny version av bibeln och det står att det är ok att vara bög skulle kristna sluta hata bögar då?

Kanske tänker helt fel här men för mig är det mest logiskt att man som kristen följer originalversionen av bibeln som inte är modifierad.
Ni som tror på originalet. Tror ni att jorden har fyra hörn?
Roligt att du är intresserad.

Citat:
1. Vem är det som uppdaterar bibeln? Och varför?
Det gör stift vanligast, att översätta religiösa verk är en mycket omfattande procedur, varje passage ska höras kring av kunniga inom kyrkan så att inget byter mening. Det ska vara samma andemening men ordföljden och specifika ord kan bytas ut. Varför?
Flera anledningar, för att texten ska få bättre rytmik och vara enklare och roligare att läsa.
Den ska moderniseras, den ska vara lättillgänglig av massorna och då gärna hålla ett modernt språk.
Vissa vill att den ska vara så rå och färsk som möjligt, då vill man översätta ord för ord. Young's Literal Translation exempelvis.

Citat:
Finns det någon originalversion av bibeln?
Bibeln är alltså minst 66 separata böcker och inte en bok. Den är skriven av 40-någonting olika personer i tre språk, Hebreiska (Gamla Testamentet), Grekiska och Aramaiska (Nya testamentet). Dessa finns inte i orginalversion. Dock har man hittat tusenåriga kopior som är nästintill ord för ord identiska med dagens version så därför kan man anta att även orginaltexterna är det.

De fem första Moseböckerna följer matematiska formler och skrevs i ett led utan punkter eller mellanrum, just för att de är matematiska formler. Detblirlitejobbigtochsvårtattläsaefteretttag, därför måste man sätta punkt och dela upp orden för vanliga läsare och inte för de som letar profetior genom avancerade matematiska rytmer.

Citat:
I bibeln från år 1703 står det att gud skapade jorden med fyra hörn. Varför har man tagit bort det i dom senaste versionerna?
Det gör det inte.
Men världen har ju fyra "hörn", öst/väst/nord/syd. Med detta sagt så betyder inte det att jorden är en kvadrat men vinden blåser ifrån någon av dessa väderstrecken.

Citat:
Vilken version följer vanliga kristna? Är det senaste upplagan eller originalversionen? Om det är senaste som gäller isf varför då?
Det beror på vilken kristen du frågar. Det finns folk som följer hundratals Kristna skrifter som bibel.

Citat:
Hur kan bögar vara krista när det står klart och tydligt i bibeln att gud att säger att som man är det avskyvärt att ligga med en man? Om det kommer en ny version av bibeln och det står att det är ok att vara bög skulle kristna sluta hata bögar då?
Detta var för att Gud skulle multiplicera Israels barn, om män låg med män skulle de inte få barn helt enkelt och kunde inte växa sig stora nog för att erövra Kanaan. Det, likt de andra lagar som Moses gav till Israeliterna genom Gud var och är till för Israels barn, de är inte generella lagar för icke-judar.
Citera
2016-08-18, 04:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Har lite funderingar angående bibeln.

Vem är det som uppdaterar bibeln? Och varför?

Finns det någon originalversion av bibeln?

Vilken version följer vanliga kristna? Är det senaste upplagan eller originalversionen? Om det är senaste som gäller isf varför då?

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/over.htm

Här har du svar på dina frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback